رکوردشکنی‌های ادامه دار در بورس تهران | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ آذر ۱۴۰۳) مصرف گاز خانگی از ۶۴۱ میلیون مترمکعب در کل کشور عبور کرد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) تشکیل ۱۰۰ پرونده تخلف یلدایی در مشهد (۲۶ آذر ۱۴۰۳)  آخرین قیمت دلار توافقی نیما (۲۶ آذر ۱۴۰۳) | دلار حواله: ۶۱هزار و ۲۸۹ تومان هرگونه افزایش نرخ ارز رسمی، سبد معیشت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد نرخ طلا در مشهد اعلام شد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) آخرین وضعیت پرواز‌ها در فرودگاه مشهد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) | پرواز‌های شب گذشته بدون اختلال انجام شد افزایش ۸ درصدی تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ آذر ۱۴۰۳) | فتح کانال ۱۰۵ هزار دلار توسط بیت کوین ساعت قطعی برق در مشهد از فردا (۲۷ آذر ۱۴۰۳) تغییر می‌کند + جزئیات مدیرعامل برق‌ منطقه‌ای خراسان رضوی: پایداری خوبی در شبکه برق استان وجود دارد قیمت جوجه یک روزه کاهش یافت (۲۶ آذر ۱۴۰۳) + علت آغاز حراج سکه‌های ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ امروز (۲۶ آذر ۱۴۰۳) + شرایط بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه دولت چهاردهم در بورس دامنه نوسان بورس افزایش می‌یابد؟ آغاز فعالیت کامل بازار ارز تجاری از امروز (۲۶ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) | هندوانه یلدایی چند؟ یارانه آذر ماه واریز شد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت برخورد با متخلفان ارزی خودرو‌های وارداتی آغاز می‌شود؟ بازار ارز تجاری و حراج سکه فردا دوشنبه (۲۵ آذر ۱۴۰۳) باز است؟ هشدار جدی پلیس راه؛ از سفرهای غیرضرور خودداری شود افزایش ۴۵ درصدی ارزش پول سوریه یک هفته پس از سقوط بشار اسد (۲۵ آذر ۱۴۰۳) زمان واریز یارانه آذر ماه مشخص شد برای دریافت سود سهام عدالت تا فردا (۲۶ آذر) فرصت دارید قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۵ آذر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایشی شد کاهش قیمت خودرو‌های داخلی (۲۵ آذر ۱۴۰۳) | آریسان یک گام تا نیم‌میلیاردی‌شدن افزایش دوبرابری قیمت گل در آستانه شب یلدا ۱۴۰۳ در مشهد
سرخط خبرها

واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت

  • کد خبر: ۳۰۵۷۰۱
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه، هم اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر قادری، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی به ارائه شود. این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل ۱۰۰ درصد باشد، چه ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، یا حتی صفر. دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند. به عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند. اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به نفع آنان تمام می‌شود. اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکار‌هایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوز‌های واردات به صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در حال حاضر، تعداد محدودی از افراد (۱۰ تا ۲۰ نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کرده و به تمرکز مجوز‌ها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تاکید کرد، بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود، در عوض، قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است:

افزایش واردات خودرو:

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند یکی از راهکار‌های کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودرو‌های کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:

عرضه خودرو‌های وارداتی.

عرضه خودرو‌های مونتاژی با قطعات وارداتی.

تولید داخلی خودرو.

افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.

محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها:

افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودرو‌های بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:

تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.

وضع مالیات برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودرو‌های گران‌قیمت را احتکار می‌کنند.

به عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً ۷ میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوز‌ها بر بازار خودرو

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند. دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوز‌های وارداتی است. حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->