پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳)| دورخیز برای صعود؟ درگاه پرداخت صرافی‌های داخلی رمز ارز بازگشایی می‌شود | بانک مرکزی شرایط جدید اعلام کرد (۲۹ دی ۱۴۰۳) همتی: بزرگترین عرضه اولیه بورس رقم خورد | شروع خروج بانک‌ها از بنگاه‌ها جزئیات معاهده ۲۰ ساله ایران و روسیه در حوزه اقتصادی ثبت نام ایران خودرو به ساعت ۱۵ موکول شد (۲۹ دی ۱۴۰۳) حجم معاملات روزانه بازار ارز تجاری به ۳۴ میلیون دلار رسید افزایش قیمت خودرو‌های خارجی (۲۹ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۷، ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ دی ۱۴۰۳) | پژو پارس ۱۴ میلیون گران شد آخرین قیمت دلار توافقی نیما، امروز (شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۳) | دلار حواله کاهشی شد تعیین تکلیف کارت سوخت در ۳ ماهه اول ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه‌های ۱۴۰۳ از امروز (۲۹ دی) | زمان تحویل سکه از ۸ بهمن‌ماه افت ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه و ربع سکه (۲۹ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۹ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت رمزارز‌ها پیش‌بینی بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۳ | اصلاح فعلی بورس نگران‌کننده است؟ (۲۹ دی ۱۴۰۳) قیمت جهانی طلا امروز (شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۳) چند؟ فروش فوق‌العاده ایران خودرو از امروز (شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۳) با موعد تحویل ۹۰ روزه آغاز شد + جزئیات زمان واریز یارانه نقدی دی ۱۴۰۳ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد + جزئیات سرنوشت نامعلوم قطار سریع السیر مشهد-تهران قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۹ دی ۱۴۰۳) | پرتقال ۱۵ و ۳۵ هزار تومان وزارت کار: کارفرمایان پرداخت عیدی و پاداش کارگران را در اولویت قرار دهند کدام جایگاه‌های سوخت تهران امروز بنزین سوپر دارند؟ (۲۹ دی ۱۴۰۳) + آدرس پیش‌فروش خودرو شاهین سایپا از امروز (شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۳) + جدول و شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی بازار مسکن تا عید ۱۴۰۴ پیمان پولی میان ایران و روسیه عملیاتی شد + فیلم پیش بینی قیمت طلا و سکه (جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳) راه‌اندازی خط ریلی از ترکمنستان به لطف‌آباد گامی مثبت در حوزه لجستیک بین‌المللی است صادرات بیش از ۱۰ میلیون کفش از تولیدات داخلی خراسان رضوی
سرخط خبرها

واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت

  • کد خبر: ۳۰۵۷۰۱
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه، هم اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر قادری، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی به ارائه شود. این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل ۱۰۰ درصد باشد، چه ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، یا حتی صفر. دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند. به عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند. اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به نفع آنان تمام می‌شود. اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکار‌هایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوز‌های واردات به صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در حال حاضر، تعداد محدودی از افراد (۱۰ تا ۲۰ نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کرده و به تمرکز مجوز‌ها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تاکید کرد، بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود، در عوض، قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است:

افزایش واردات خودرو:

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند یکی از راهکار‌های کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودرو‌های کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:

عرضه خودرو‌های وارداتی.

عرضه خودرو‌های مونتاژی با قطعات وارداتی.

تولید داخلی خودرو.

افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.

محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها:

افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودرو‌های بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:

تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.

وضع مالیات برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودرو‌های گران‌قیمت را احتکار می‌کنند.

به عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً ۷ میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوز‌ها بر بازار خودرو

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند. دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوز‌های وارداتی است. حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->