کنکوری‌ها بخوانند! | تاثیر مثبت معدل در کنکور چطور محاسبه می‌شود؟ تاریخچه‌ای از کشت چای در ایران | چند‌و‌چون چای راهنمایی برای انتخاب، مصرف و نگهداری نان | یک لقمه سلامتی ماجرای درگیری در خیابان بهشتی تهران چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طرحی برای پایان دادن به چرخه معیوب ترک اعتیاد متجاهرها در مشهد | امید به شفابخشی نسخه «مدیریت مورد» معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی: باید به موضوع فرونشست زمین در محدوده اماکن تاریخی استان توجه ویژه شود مشهد، قطب آزمایشگاهی منطقه شمال‌شرق کشور مدیر موزه بزرگ خراسان: سازه‌های مقاوم بنا‌های تاریخی ۲۵۰۰ ساله از افتخارات ایرانیان است یک تمرین ساده برای تسکین زانودرد منابع مالی، چالش‌برانگیزترین موضوع در حوزه بازسازی و حفاظت از بنا‌های تاریخی است برای حفظ بنا‌های تاریخی باید به ضعف‌های ذاتی این سازه‌ها توجه ویژه داشته باشیم فرودگاه مشهد آماده بدرقه بیش از ۱۲ هزار زائر خانه خدا پایه یازدهمی‌ها امسال هم ۶ درس را امتحان نهایی می‌دهند وزیر آموزش‌ و پرورش: اساسی‌ترین مشکل و بزرگ‌ترین بحران‌های امروز کشور ریشه در مسائل فرهنگی دارد آیا سی‌تی‌اسکن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟ پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد، از پروژه‌های اولویت‌دار کشور است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴) | از فردا هوا گرم می‌شود نقش زن خارجی در باند گروگان‌گیران آدمکش در مشهد چه بود؟ ۵۴ درصد از مردم خراسان رضوی، گرفتار کم‌تحرکی هستند | کم‌وزنی، مهم‌ترین دلیل مرگ‌ومیر نوزادان در استان + فیلم شنا با  مرگ | غرق شدن ۵ نفر از ابتدای ۱۴۰۴ در خراسان رضوی فرمانده کل انتظامی: ضرورت تعریف طرح نوین همکاری پلیس و آموزش و پرورش رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: زمینه‌های افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی محقق شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ بیمار را نجات داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طب ایرانی چگونه شانس بارداری را افزایش می‌دهد؟ زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان کشوری اعلام شد | بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان چشم انتظارند! چگونه میکروب‌های روده بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند؟ پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در برخی نقاط کشور (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) تأثیر ترکیبات موجود در گیاه خارمریم بر بهبود عملکرد کبد فروش دارو‌های یخچالی در فضای مجازی ممنوع است ثبت ۴۷۱ هزار و ۴۴۰ فقره سند ازدواج در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

احتساب نمرات مردودی دانشجویان در معدل لغو شد

  • کد خبر: ۳۱۰۳۵۵
  • ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
احتساب نمرات مردودی دانشجویان در معدل لغو شد
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی قسمتی از ماده ۱۱ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی مبنی بر احتساب نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل دوره را ابطال کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، طی رأی شماره ۲۱۵۶۰۳۱ مورخ ۱۴۰۳/۰۹/۰۶، بخشی از ماده ۱۱ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی مصوب جلسه شماره ۹۶۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۵ شورای‌عالی برنامه‌ریزی آموزشی که متضمن احتساب نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل دوره است را از تاریخ تصویب ابطال کرد.

ابطال این بخش از ماده ۱۱ آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی به دلیل شکایت یکی از دانشجویان رخ داده که در جهت تبیین و تشریح خواسته خود اعلام کرده است:

به استحضار می‌رساند شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در جلسه ۹۶۲ مورخ ۲۵/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را تصویب کرده است. در ماده ۱۱ آیین نامه آمده است: «دانشجویی که در هر نیم سال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیم سال‌های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره‌های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو ثبت شده و این نمره‌ها در میانگین نیم سال و کل دوره محاسبه می‌شود.»

در تبصره ۱ این ماده به دانشگاه اجازه داده می‌شود با درخواست دانشجو، نمره حداکثر یک درس مردودی را از میانگین کل دوره حذف نماید، اما در ادامه به شورای هدایت استعداد‌های درخشان اجازه می‌دهد مجازات دیگری برای این دانشجو اعمال کند به گونه‌ای که اگر دانشجویی با استفاده از این تبصره حائز شرایط استعداد درخشان شود را از شمول تسهیلات خود خارج نماید.

لازم به توضیح است بر مبنای ماده ۱۶ آیین‌نامه اخیرالذکر، ضمانت اجرای عدم کسب نمره ۱۰ به عنوان نمره قبولی هر درس در مقطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، مشروطی احتمالی در همان نیم سال تحصیلی الزام به گذراندن مجدد درس مردودی بوده که ممکن است منجر به افزایش سنوات تحصیلی و مآلاً عدم فارغ التحصیلی دانشجو شود.

این در حالی است که براساس دادنامه شماره ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۰۷۴۱۹۲۷ مورخ ۲۹/‏۰۳/‏۱۴۰۳‬ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، درس مردودی در میانگین کل نمرات، تحمیل محرومیت و نوعی مجازات بوده و مغایر با اصول سی‌ام و سی و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۱) قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۱۳۵۳ در خصوص حق تحصیل اشخاص است. بنابر مراتب فوق، رسیدگی و ابطال آن قسمت از ماده ۱۱ آیین‌نامه مذکور که متضمن محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات است، از تاریخ تصویب مورد استدعاست. "

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

"آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی

ماده ۱۱ دانشجویی که در هر نیم سال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیم سال‌های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره‌های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو ثبت شده و این نمره‌ها در میانگین نیم سال و کل دوره محاسبه می‌شود. "

علی‌رغم ابلاغ دادخواست و ضمائم آن به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا زمان رسیدگی به پرونده در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پاسخی از آن مرجع واصل نشده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۰۶/‏۰۹/‏۱۴۰۳‬ به ریاست معاون قضایی دیوان عدالت اداری در امور هیأت عمومی و هیأت‌های تخصصی و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

اولاً درخصوص مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، برمبنای ماده ۲۴ ناظر بر ماده ۱۶ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی مصوب جلسه شماره ۹۶۲ مورخ ۲۵/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، ضمانت اجرای عدم کسب نمره ۱۰ به عنوان نمره قبولی هر درس در مقاطع مذکور، مشروطی احتمالی در همان نیمسال تحصیلی و الزام به گذراندن مجدد دروس مردودی بوده که ممکن است منجر به افزایش سنوات تحصیلی و مآلاً عدم فارغ التحصیلی دانشجو شود.

ثانیاً در ارتباط با مقطع کارشناسی ارشد، به موجب ماده ۳۷ ناظر بر ماده ۲۹ آیین‌نامه مزبور، ضمانت اجرای عدم کسب نمره ۱۲ به عنوان نمره قبولیِ هر درس در این مقطع، مشروطی احتمالی در همان نیم سال تحصیلی و الزام به گذراندن مجدد درس مردودی بوده که ممکن است منجر به افزایش سنوات تحصیلی و به تبع آن محرومیت از حق دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد شود.

ثالثاً پیرامون مقطع دکتری تخصصی، مطابق تبصره ۳ ماده ۴۸ ناظر بر ماده ۴۰ آیین‌نامه صدرالذکر، ضمانت اجرای عدم کسب نمره ۱۴ به عنوان نمره قبولی هر درس در مقطع فوق الذکر، الزام به گذراندن مجدد درس مردودی بوده که ممکن است منجر به افزایش سنوات تحصیلی و به تبع آن محرومیت از حق دفاع از رساله دکتری شود و لذا محاسبه نمره دروس مردودی در مرحله ارزیابی جامع و نتیجتاً سلب حق دانشجو در ورود به مرحله ارزیابی جامع ناظر به مقطع دکتری تخصصی و همینطور احتساب نمره مردودی در میانگین کل در مقاطع تحصیلی پیشین، با وصف ضمانت اجرای مقرر شامل ضرورت گذراندن مجدد درس یا دروس مردودی، پرداخت شهریه مربوط به درس مردودی جهت اخذ مجدد آن و مآلاً اخراج در صورت عبور از حدنصاب مجاز نیم سال‌های تحصیلی، تحمیل محرومیت بوده و با لحاظ آثار تبعی آن در وضعیت ادامه تحصیل و استخدام و اشتغال شخص، مغایر بند ۳ اصل سوم و اصول سی‌ام و سی و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۱۳۵۳ درخصوص حق تحصیل اشخاص است و بنا به مراتب فوق که در آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه‌های ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۰۷۴۱۹۲۷ مورخ ۲۹/‏۰۳/‏۱۴۰۳‬ ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۰۳۸۴۲۹۰ مورخ ۱۸/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۲۵۴ مورخ ۱۲/‏۰۷/‏۱۴۰۱‬ و ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۱۶۲۴۲۴۳ مورخ ۱۰/‏۰۷/‏۱۴۰۳‬ نیز منعکس شده است.

آن قسمت از ماده ۱۱ آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی مصوب جلسه شماره ۹۶۲ مورخ ۲۵/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی که متضمن احتساب نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل دوره است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->