یک نکته ناگفته از صلح امام حسن(ع) جنون یک مرغ مهاجر ضمانت رسول مهربانی (ص) برای موفقیت و پیشرفت چیست؟ چشم‌هایت را به من قرض بده! | راهکارهای جلوگیری از خود محوری و استبداد رأی در کلام رسول خدا (ص) راهیابی ۱۲۵ متسابق به مرحله استانی چهل‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن در خراسان رضوی ۲۵ هزار بسته تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شد + فیلم دیوار ندبه چیست و پیامبر اسلام(ص) چه ارتباطی با این دیوار دارند؟ برپایی نمایشگاه عکس «شکوه قم در قاب تاریخ» در قم نقش خانواده در پرورش نسل آینده از دیدگاه امام رضا(ع) خاطره‌ای که ده سال حاجی‌زاده را در لیست شهدا نگاه داشت برپایی دوره‌های آموزش عمومی قرآن کریم در مساجد سراسر کشور آموزش سواد رسانه‌‌ای در مساجد مشهد بیست‌و‌دومین جشنواره فرهنگی‌هنری امام‌رضا(ع) در ۳۱ استان برگزار می‌شود اجرای طرح مساجد جامعه‌پرداز در مشهد ماجرای یک بانوی تونسی و قرآنی که به مشهد رسید | وقتی شفای یک بیمار به هنر پیوند خورد دیدار تولیت آستان قدس رضوی با خانواده آتش نشان فداکار مشهدی به من مشورت بدهید! کلید طلایی برای ساختن سرنوشتی روشن | مروری بر فواید مشورت در زندگی وقف، از سنت دیروز تا موتور توسعه امروز آیت‌الله علم‌الهدی: مجتمع‌های آموزشی ویژه بانوان درمناطق حاشیه‌ای برای جذب نسل جوان ایجاد شود
سرخط خبرها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: قرآن، پاسخ‌های ناظر به پارادوکس‌های حکمرانی انسان معاصر را بیان کرده است

  • کد خبر: ۳۱۳۰۴۳
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: قرآن، پاسخ‌های ناظر به پارادوکس‌های حکمرانی انسان معاصر را بیان کرده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر به قرآن به عنوان نسخه منحصر کمال مراجعه کنیم و سیر نزول سوره‌ها را با نگاه به حکمرانی مطالعه کنیم، پاسخ ناظر به پارادوکس‌های حکمرانی انسان معاصر به دست می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امشب (۷ بهمن ماه) در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در تالار قدس حرم مطهر رضوی با اشاره به این که نظریه حکمرانی به عنوان یک نظریه جدید و تجربیات جدید در باب حکومت، از دهه ۸۰ در دنیا مطرح شده و درباره آن کتب مختلفی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: موضوع حکمرانی یکی از پرسش های مهم بوده است ، این واژه به عربی «الحکم» است. عده‌ای در این ۴ دهه مسئله حکمرانی را مطرح کرده‌اند تا به این مسئله پاسخ بدهند.در این مدت مکاتب مختلفی نیز از نظریه نهادگرایی و تفسیرگرایی تا فرا حکمرانی و سایر نظریه‌ها پیدا شده‌اند.

وی ادامه داد: اما چرا این مسئله مسئله نوینی است؟ زیرا بشر، پس از تجربه‌های مختلف در باب حکومت، با پارادوکس‌ها و تناقض‌های زیادی مواجه شده است. یکی از این تناقض‌ها، پیوند دولت با ملت است. آیا دولت می‌تواند اختیار داشته باشد و در عین حال مردم آزادی داشته باشند؟ جمع‌آمدن اختیارات دولت و آزادی مردم در ایدئولوژی‌های مختلف جهان تاکنون حل نشده است؛ نه در لیبرالیسم، نه در سوسیالیسم، نه در فاشیسم و حتی نه در هیچ‌کدام از این موارد.

وی با اشاره به این که ذیل حکمرانی، مسائلی از جمله سیاستگذاری، تنظیم گری، راهبری، تصدی گری و نظارت را بیان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این روند یک پروسه پیچیده است که شامل دولت، بخش خصوصی و به قول غربی‌ها، جامعه مدنی (سوسایتی) یعنی هم مردم، هم بخش خصوصی و هم دولت می‌شود.موضوعی که هیچکدام از مکاتب بشری نتوانسته‌اند تناقض‌های آن را حل کنند.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: در این میان اما، اگر به قرآن به عنوان نسخه منحصر کمال و با سیر نزول سوره‌ها مراجعه کنیم و اگر این سیر نزول سوره‌ها را با نگاه به حکمرانی مطالعه کنیم، پاسخ ناظر به پارادوکس‌های حکمرانی انسان معاصر به دست می‌آید.

وی افزود: سوره‌های مبارکه علق و قلم، الگوی حکمرانی پیامبر را مشخص می‌کنند. حکمرانی پیامبر، حکمرانی فرهنگی و انسان سازی و در برابر جهالت است. کلامی که در عهد عتیق و جدید پیدا نمی‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: آغاز نزول قرآن با «اقرا» بوده و بعد از آن در سوره مبارکه قلم به آن سوگند یاد شده است. حکمرانی پیامبر حکمرانی فرهنگ و علم و معرفت و اخلاق است.

حجت الاسلام خسروپناه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ابعاد مختلف حکمرانی در سوره‌های مختلف قرآن کریم افزود: قرآن، پاسخ به پرسش‌های دنیای امروز را بیان کرده است و نسخه نجات بخش ارائه می‌کند. نتیجه پذیرش حکمرانی پیامبر نیز در آیات سوره مبارکه نصر بیان شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->