لغو پرواز‌ها تا ساعت ۱۴ فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد جزئیات افزایش زمان پخت نانوایی‌ها در مشهد اعلام شد | کمبودی در تامین کالا‌های اساسی نداریم رئیس بانک مرکزی: شبکه بانکی کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است وضعیت حرکت قطارها پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) خدمات‌رسانی بنادر، پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های راه آهن هیچ آسیبی به تأسیسات اصلی صنعت برق کشور وارد نشده است توقف خریدو‌فروش در صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های طلا تمامی زیرساخت‌های ریلی در وضعیت کاملاً ایمن قرار دارند | برقراری قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد و تبریز خرید طلا در پلتفرم‌های آنلاین تا صبح یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) غیرفعال شد وزارت جهاد کشاورزی: نگرانی درباره تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در مشهد وجود ندارد | مردم بابت کمبود بنزین نگران نباشند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شرکت ملی پالایش: سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها بدون وقفه ادامه دارد مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول آغاز ترخیص ۳ هزار دستگاه خودروی خارجی معطل‌مانده در بندر شهید رجایی (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) قیمت دلار، طلا، سکه و نیم سکه بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) واریزی دولت همزمان با عید غدیر | زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی سوخت‌گیری همچنان با کارت‌سوخت انجام می‌شود (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

گمرک، مرزبان اقتصاد

  • کد خبر: ۳۱۳۲۰۲
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
گمرک، مرزبان اقتصاد
رقابت‌پذیری اقتصادی به‌معنای رقابت بین مشاغل در هر صنعت است و کسب‌و‏‏‏‏‏‏ کار‌ها برای جذب مشتریان با یکدیگر رقابت می‌کنند.
جواد جعفری
نویسنده جواد جعفری

قبل از بحث درباره اینکه گمرک چگونه می‌تواند به اقتصاد ملی هر کشور کمک کند، بیان یک درک کلی از رقابت‏‏‏‏‏‏ پذیری اقتصادی، مفید است؛ زیرا اغلب این مفهوم در بحث‌های مربوط به سیاست عمومی ملی، نامشخص یا اشتباه تفسیر می‌شود. رقابت‌پذیری اقتصادی به‌معنای رقابت بین مشاغل در هر صنعت است و کسب‌و‏‏‏‏‏‏ کار‌ها برای جذب مشتریان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در‌این فضا برخی کسب‌وکار‌ها اگر تعداد کافی مشتری به‌دست نیاورند یا هزینه‌های عملیاتی زیادی داشته باشند، شکست خواهند خورد و از بازار خارج می‌شوند. با‌این‌حال، در سطح ملی، رقابت نباید به‌طور‌کامل به‌معنای رقابت بین کشور‌ها بر سر مسائل اقتصادی یا تجاری باشد. 

در‌این‌میان، گمرک نهادی ضروری برای کشور جهت تأمین درآمد، تسهیل تجارت و صیانت از جامعه محسوب می‌شود و به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور، نقش مهمی در وصول درآمد‌های دولت و همچنین اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اقتصادی‌بازرگانی کشور دارد. استان خراسان رضوی به‌دلیل هم‌جواری با کشور‌های آسیای میانه و نیز غنی‌بودن از نظر تولیدات کشاورزی و صنعتی از جایگاه ویژه‌ای در‌زمینه صادرات کالا‌های غیرنفتی و نیز ترانزیت کالا برخوردار است. عمده معطلی کالا در گمرک به‌دلیل تشریفات گمرکی است که شامل اظهارنامه گمرکی، ارزیابی، کارشناسی و درنهایت صدور پروانه است. 

این فرایند برای کالا‌های صادراتی سه‌چهار ساعت و کالا‌های وارداتی ۲۴تا۴۸ ساعت طول می‌کشد. کالا‌هایی که صادرات و واردات می‌شوند، حتما باید استاندارد، پروانه بهداشتی، زمان قرنطینه‌ای و چکاپ محیط‌زیستی انجام دهند که قطعا سیر این مراحل زمان می‌طلبد؛ اما عمده معطلی کالا‌ها در گمرک مربوط به ثبت سفارش و کد ارسالی تخصیص ارز است که از طرف بانک مرکزی انجام می‌شود. 

کالایی که همه مجوز‌های قانونی را گرفته باشد و هیچ مشکلی در مجوز سازمانی نداشته باشد، عمدتا معطلی زیادی ندارد. گمرک ایران به‌منظور کاهش ماندگاری و رسوب کالا که مربوط به تشریفات خارج‌از‌گمرک است، دستورالعملی صادر کرده است که طبق آن، مقرر شده است سازمان‌های ارائه‌دهنده مجوز، ظرف مدت یک هفته، مجوز را صادر کنند تا کالا ترخیص شود. 

بیش از ۹۹درصد کالا‌های صادراتی، چون تمامی مجوز‌ها را در داخل گرفته‌اند، نهایت معطلی و ماندگاری کالای آنها سه‌چهار ساعت است. واردات کالا، چون از نظر سلامت و استاندارد و بهداشتی مهم است، قطعا به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. عمده معطلی کالا‌ها در گمرک مربوط به تخصیص ارز از بانک مرکزی است که باید مجوز ثبت سفارش را به واردکننده بدهند. سامانه‌های گمرک به‌صورت الکترونیکی برخط و دوراظهاری است.

سامانه جدیدتری هم در گمرک به‌کارگیری می‌شود که کمبود‌ها و نواقص قبلی را برطرف می‌کند. استفاده از دستگاه‌های کنترلی، سگ‌های موادیاب در مرز‌ها و... از این دسته از تجهیزات هستند. در گمرک خراسان رضوی، بیش از دو سال است که انبار‌های اختصاصی در سطح استان برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفتیم که کالا را در انبار دپو می‌کنند.

این مزیت باعث می‌شود کالا با شرایط خاص ماده اولیه، در شرایط مطلوب نگهداری شود؛ بنابراین هیچ خسارتی به کالا وارد نمی‌شود. در‌این‌صورت هزینه‌های درخورتوجهی مانند انبارداری، تخلیه و بارگیری حذف می‌شود. 

نکته دیگر اینکه در گمرک، اصطلاح «کار‌چاق کن» نداریم. معمولا افرادی که به گمرک مراجعه می‌کنند، دانش کافی دارند و، چون مدام با گمرک سروکار دارند، از قوانین گمرکی مطلع‌اند؛ ولی در گمرک، افرادی به‌عنوان «حق‌العمل‌های گمرکی» داریم که این افراد رسمی هستند و به‌نیابت از واحد‌های تولیدی، تشریفات گمرکی را انجام می‌دهند که رسما به‌عنوان کارگزاران گمرکی شناخته می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->