کمیته مشترک اقتصادی مشهد-صنعا-غزه تشکیل شد| تمرکز بر پروژه‌های بازسازی در طرح خواهرخواندگی نصب ۳۴ هزار مترمربع چمن مصنوعی توسط شهرداری مشهد در ٣٠ زمین ورزشی انجام بیش از ۳۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سال ۱۴۰۳ سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مشهد و دردسر‌های یک روز واحد برای تعطیلی شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی شهردار مشهد مقدس: تعامل و همراهی ایجادشده در استان برای خدمت صادقانه، جای شکر دارد + فیلم جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ | تمدید اعتبار کالابرگ‌ها تا خرداد ماه فرماندار مشهد: سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در هم‌افزایی و انسجام مدیریتی شهر مشهد است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: فرصت خدمت به امام‌رضا(ع) را قدر بدانید، این فرصت نباید صرف حاشیه شود معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رضایتمندی زائران و مجاوران از برنامه‌های استقبال از بهار، امسال افزایش چشمگیری یافته است ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) انجام بیش از ۷میلیون و ۲۴۱هزار سفر از طریق مترو مشهد در اسفند ۱۴۰۳ قلندرشریف: خدمات شهرداری مشهد الگوی شهر‌های کشور شده است چاله آسانسور در مشهد قربانی گرفت (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) ثبت ۲۵ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تاریخچه‌ای از ساخت بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد | اولین بیمارستان تامین اجتماعی در مشهد آخرین وضعیت پروژه میدان شهید فهمیده مشهد | گره ترافیکی بولوار توس باز می‌شود (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) پیشخان‌های زیارت مشهد، تحقق معماری اسلامی‌ایرانی در شهر محله اسماعیل آباد مشهد در تب و تاب توسعه | دیدار مردمی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهری هوای کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار (۲۳ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی

  • کد خبر: ۳۱۴۶۶
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی
سعید شعرباف تبریزی - استاد دانشگاه
بیش از ۱۵ سال از شروع به‌کار اجرای پروژه کمربندجنوبی مشهد می‌گذرد و این پروژه که به‌شهادت مطالعات شهرسازانه متعدد صورت‌گرفته در این منطقه اجرا شده است، تا کنون هزینه‌ها و تخریب‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی و معنوی وسیعی به سرمایه‌های طبیعی مشهد وارد کرده است و از این به‌بعد نیز وارد خواهد کرد. این پروژه که تهدیدات آن به‌مراتب وسیع‌تر از اندک فرصت‌هایش برای شهر برآورد می‌شود، اکنون به‌مرحله حساس و مهمی در روند خود رسیده است. اولین بار در طول ۱۵ سال گذشته و در مقام مقایسه با تمامی شهرداران ادوار گذشته مشهد، از مهندس بنی‌هاشمی اصول‌گرا بگیرید تا مهندس تقی‌زاده اصلاح‌طلب، شهردار جوان مشهد، جناب کلائی، حاضر شده‌اند با وجود برخی مخالفت‌های اعضای شورای شهر و نیز برخی صاحبان منافع اقتصادی و زمین، به‌صراحت از عزم خود برای تغییر کاربری این پروژه به‌نفع حضور اجتماعی مردم و بازطراحی این معبر از شریانی درجه‌یک به یک اکوپارک خانوادگی سخن بگویند و جهت این پروژه مخرب و هزینه‌زا را به‌سود حقوق مکتسبه عامه شهروندان این شهر خم کنند و این تصمیم قطعا شایسته قدردانی و تحسین است. با این حال، برای تکمیل این خواست شهرداری مشهد، پایدارکردن وضعیت کاربری جدید و رفع اشکالات پروژه موقت کوه‌پارک، عمل به موارد زیر (به‌ویژه ۳ مورد اول) باید در فوریت و اولویت بدنه تخصصی شهرداری مشهد قرار بگیرد:
۱- تصحیح طرح تفصیلی جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی مشهد برمبنای نظر شهرداری محترم در کاربری جدید و نیز جانمایی پهنه کوه‌پارک مشهد در نقشه‌های وضع موجود مشاور
۲- بازطراحی سلسله‌مراتب و تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه جنوبی در بخش‌های قبل و بعد از کوه‌پارک، با لحاظ‌کردن اجماع مدیران استان بر نقش غیرترافیکی و غیرعبوری معبر
... ۳- تعیین‌تکلیف کاربری اراضی حدفاصل جنوب بولوار نماز و شمال بزرگ‌راه جنوبی با تأکید بر ممانعت از توسعه کاربری مسکونی؛
۴- تعیین‌تکلیف و اصلاح قرارداد‌های آماده‌سازی و اجرای کمربند در ۳ قطعه اول پروژه با بنیاد مسکن و ۳ قطعه دوم با سازمان همیاری‌های شهرداری؛
۵- دردستورکارقراردادن مطالعه جامع ارتفاعات جنوب مشهد به‌عنوان سند بالادستی در کل مداخلات این منطقه به‌منظور پرهیز از جزئی‌نگری (این مطالعه جامع مبنای کاربری‌های شمال و جنوب کمربند، پهنه‌بندی حریم جنوبی و مسیر‌های دسترسی گردشگری جنوب این منطقه و نیز پتانسیل‌های اقتصادی آن خواهد بود)؛
۶- امکان‌سنجی و طراحی جزئیات فنی طراحی اکوپارک حفاظت‌شده در ارتفاعات جنوب با محوریت زیست‌بوم طبیعی این منطقه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->