آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد برنامه پرواز‌های بازگشت زائران حج تمتع خراسان‌‌های رضوی و شمالی به مشهد + جدول زمانی روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها شتاب در تکمیل ایستگاه‌های کلیدی مترو مشهد | قلندرشریف: ایستگاه میدان بسیج در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد بهره‌برداری از «ایوان سلام» در پایانه مسافربری مشهد تا شهریور ۱۴۰۴ آرامگاه پیر مشهد | نگاهی به تغییرات مقبره «پیر پالان‌دوز» گلایه برخی ساکنان خیابان قرنی  ۴۱  مشهد از وضعیت نامناسب پارک زیتون تعیین تکلیف ۵۶۰ هکتار از  اراضی بزرگ‌مقیاس مشهد کشف ۱۷ میلیارد ریال شمش و طلای قاچاق در فرودگاه مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تصاویر مردان میدان مین، در مشهد اکران می‌شود تبریک شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد پرداخت کامل معوقات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری مشهد افزایش ساعات سرویس‌دهی خط ۳ قطار شهری مشهد در روز عرفه (۱۵خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی

  • کد خبر: ۳۱۴۶۶
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی
سعید شعرباف تبریزی - استاد دانشگاه
بیش از ۱۵ سال از شروع به‌کار اجرای پروژه کمربندجنوبی مشهد می‌گذرد و این پروژه که به‌شهادت مطالعات شهرسازانه متعدد صورت‌گرفته در این منطقه اجرا شده است، تا کنون هزینه‌ها و تخریب‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی و معنوی وسیعی به سرمایه‌های طبیعی مشهد وارد کرده است و از این به‌بعد نیز وارد خواهد کرد. این پروژه که تهدیدات آن به‌مراتب وسیع‌تر از اندک فرصت‌هایش برای شهر برآورد می‌شود، اکنون به‌مرحله حساس و مهمی در روند خود رسیده است. اولین بار در طول ۱۵ سال گذشته و در مقام مقایسه با تمامی شهرداران ادوار گذشته مشهد، از مهندس بنی‌هاشمی اصول‌گرا بگیرید تا مهندس تقی‌زاده اصلاح‌طلب، شهردار جوان مشهد، جناب کلائی، حاضر شده‌اند با وجود برخی مخالفت‌های اعضای شورای شهر و نیز برخی صاحبان منافع اقتصادی و زمین، به‌صراحت از عزم خود برای تغییر کاربری این پروژه به‌نفع حضور اجتماعی مردم و بازطراحی این معبر از شریانی درجه‌یک به یک اکوپارک خانوادگی سخن بگویند و جهت این پروژه مخرب و هزینه‌زا را به‌سود حقوق مکتسبه عامه شهروندان این شهر خم کنند و این تصمیم قطعا شایسته قدردانی و تحسین است. با این حال، برای تکمیل این خواست شهرداری مشهد، پایدارکردن وضعیت کاربری جدید و رفع اشکالات پروژه موقت کوه‌پارک، عمل به موارد زیر (به‌ویژه ۳ مورد اول) باید در فوریت و اولویت بدنه تخصصی شهرداری مشهد قرار بگیرد:
۱- تصحیح طرح تفصیلی جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی مشهد برمبنای نظر شهرداری محترم در کاربری جدید و نیز جانمایی پهنه کوه‌پارک مشهد در نقشه‌های وضع موجود مشاور
۲- بازطراحی سلسله‌مراتب و تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه جنوبی در بخش‌های قبل و بعد از کوه‌پارک، با لحاظ‌کردن اجماع مدیران استان بر نقش غیرترافیکی و غیرعبوری معبر
... ۳- تعیین‌تکلیف کاربری اراضی حدفاصل جنوب بولوار نماز و شمال بزرگ‌راه جنوبی با تأکید بر ممانعت از توسعه کاربری مسکونی؛
۴- تعیین‌تکلیف و اصلاح قرارداد‌های آماده‌سازی و اجرای کمربند در ۳ قطعه اول پروژه با بنیاد مسکن و ۳ قطعه دوم با سازمان همیاری‌های شهرداری؛
۵- دردستورکارقراردادن مطالعه جامع ارتفاعات جنوب مشهد به‌عنوان سند بالادستی در کل مداخلات این منطقه به‌منظور پرهیز از جزئی‌نگری (این مطالعه جامع مبنای کاربری‌های شمال و جنوب کمربند، پهنه‌بندی حریم جنوبی و مسیر‌های دسترسی گردشگری جنوب این منطقه و نیز پتانسیل‌های اقتصادی آن خواهد بود)؛
۶- امکان‌سنجی و طراحی جزئیات فنی طراحی اکوپارک حفاظت‌شده در ارتفاعات جنوب با محوریت زیست‌بوم طبیعی این منطقه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->