دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی باید به ۲۰ درصد برسد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت ریزش قیمت سکه چه بود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رسالت سنگین خراسان رضوی در اجرای اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر: ۳۲۲۲
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
رسالت سنگین خراسان رضوی در اجرای اقتصاد مقاومتی
معاون اول رئیس جمهور بر لزوم مشارکت استان‌های مرزی در تحقق اقتصاد بدون نفت تأکید کرد

سارا رنگیان - این روزها کاهش درآمدهای نفتی سبب شده دولت درصدد باشد با حمایت از بخش‌‌های غیرنفتی مانند توسعه صادرات و خدمات از افت شدید درآمدهای ارزی کشور جلوگیری کند. در این میان، خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و برخورداری از مسیر ترانزیتی و همچنین استقرار بیش از 5000 واحد تولیدی بخش خصوصی، ظرفیت زیادی برای تحقق این مسئله داشته باشد. همین موضوع سبب شد معاون اول رئیس در جریان سفر به خراسان رضوی به این مسئله اشاره کند و بگوید در اجرای اقتصاد مقاومتی، استان‌هایی مانند خراسان رضوی که استان‌های مرزی هستند رسالت بیشتری در مقایسه با استان‌های دیگر بر دوش دارند.
اسحاق جهانگیری که پنجشنبه و در نخستین روز سفر دو‌روزه خود، در نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان در تالار شهر مشهد سخن می‌گفت اظهار کرد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بعد از اجرا در کرمان، اکنون با جدیت بیشتری از سوی آقای رزم‌حسینی در خراسان‌ رضوی هم اجرایی شده و مسئولیت توسعه استان برعهده فعالان و بنگاه‌های اقتصادی گذاشته شده است. بنگاه‌های اقتصادی هم باید در کنار مسئولیت‌های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی خود نیز عمل کنند. جهانگیری با تأکید بر اینکه فضای کسب و کار خراسان رضوی شرایط خوبی دارد اما باید بیش از پیش حمایت شود افزود: در این راستا حمایت ائمه جمعه و دستگاه قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او در ادامه گفت: نسبت به مسائل خراسان‌ رضوی حساس هستیم زیرا این استان مهم و مسائل آن ملی است. به همین منظور همه باید برای حل مشکلات خراسان رضوی دست به دست هم بدهیم. طبق اعلام جهانگیری، حاشیه شهر مشهد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و باید در راستای حل این مشکل گام برداشت. او در ادامه گفت: برای اجرای پروژه قطار برقی مشهد-تهران به دنبال استفاده از فاینانس خارجی بودیم و قراردادی هم در این زمینه امضا شد اما متأسفانه به نتیجه نرسید. با این حال، از هرگونه پیشنهادی برای پیشبرد این پروژه استقبال می‌کنیم. جهانگیری همچنین با بیان اینکه ایران با شرایط ویژه‌ای روبه‌روست که می‌تواند برای کشور محدودیت‌هایی ایجاد کند افزود: آمریکایی‌ها در آغاز فشارهای اقتصادی انتظار داشتند اقتصاد کشورمان در چند ماه از هم بپاشد.
او در ادامه با بیان اینکه چیزی که می‌توانست توطئه آمریکا را با شکست مواجه کند همدلی و اتحاد ملی در داخل کشور بود افزود: این اتفاق خوشبختانه رخ داد و همه زیر چتر هدایت‌های رهبر معظم انقلاب متحد شدند و به رغم گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های آمریکا، توانستیم در برابر فشارهای اقتصادی ایستادگی کنیم. جهانگیری در ادامه گفت: آمریکایی‌ها پس از مشاهده اقتدار کشورمان در حوزه سیاسی، ثبات اقتصادی و اتحاد و همدلی داخلی این پیام را دریافت کردند که باید به دنبال مذاکره و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی باشند چرا که با زبان زور نمی‌شود با ایران صحبت کرد.
او افزود: شرایط امروز کشور با شرایط در سال گذشته قابل مقایسه نیست. در این راستا باید با مردم همدردی کرده، از آنان عذرخواهی کنیم اما باید توجه داشت که با وجود اعمال فشارهای اقتصادی، اقتصاد کشورمان از هم فرونپاشید و برخلاف انتظار دشمن، مردم به آینده اقتصاد امیدوار شدند. جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تاب‌آوری یک کشور در برابر فشارهای اقتصادی خارجی است افزود: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشتند که باید کار کرد تا اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌ها با تلاطم مواجه نشود. او در ادامه گفت: باید مسیری را که برای اداره اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی اقتصاد با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم اما طبیعی است که مسئولان سیاسی کشور هم باید مسیر خود را در پیش بگیرند، می‌خواهد نتیجه داشته باشد یا خیر.
جهانگیری افزود: شاید نیازمند این باشیم که برای اداره کشور یک مدل جدید مدیریتی تدوین کنیم تا هر کسی که مسئولیتی برعهده می گیرد، در برابر مردم پاسخ‌گو باشد. تحقق این مهم نیازمند اصلاح قانون اساسی است.


مشی مدیریت استان میانه‌روی است
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه در حوزه سیاسی، مشی مدیریت استان میانه‌روی است گفت: چنین رویکردی را مطابق سیره امام علی(ع) و دیگر ائمه معصومین(ع) می‌دانیم و معقتدیم که همه دوستداران انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در این راستا گام بردارند. علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مطرح بوده است افزود: برای رفع این مشکل، برنامه‌ریزی و اقداماتی با همکاری شهرداری مشهد برای ایجاد 66 دفتر تسهیلگری در حاشیه شهر صورت گرفته است.


اختصاص 7650 میلیارد تومان به طرح‌های اقتصاد مقاومتی مشهد
شهردار مشهد هم در این نشست گفت: امسال از سوی شهرداری مشهد 7651 میلیارد تومان اعتبار به عنوان معین اقتصادی این شهرستان برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی هزینه خواهد شد که 3000 میلیارد تومان از این مبلغ به توسعه حمل و نقل عمومی از جمله خط 2، 3 و 4 قطارشهری مشهد اختصاص خواهد یافت که بیشتر در مناطق محروم و کم‌برخوردار مشهد است. طبق اعلام محمدرضا کلائی، 2000 میلیارد تومان از این اعتبار نیز در چهارچوب اجرای پروژهای سرمایه‌گذاری اقتصاد مقاومتی هزینه می‌شود. او در ادامه افزود: همچنین 1000 میلیارد تومان از اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح‌های اقتصادی شهرستان مشهد نیز به حل معضل ترافیکی هسته مرکزی مشهد و 700 میلیارد تومان هم به بهبود فضای سبز عمومی اختصاص داده شده است.
به گفته کلائی، از اعتبار در نظر گرفته‌شده 400میلیارد تومان برای بهبود وضعیت ترافیکی و اصلاحات هندسی و 320 میلیارد تومان هم برای بهبود سیما و منظر شهری مناطق کم‌برخوردار شهر هزینه می‌شود.
او با بیان اینکه شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی این شهرستان در 6 ماه گذشته همه توان خود را در راستای اجرای الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی به کار گرفته است گفت: ما این الگو را مناسب می‌دانیم و معتقدیم برای پیشبرد این الگو به 3 پیش‌فرض نیاز داریم. یکی از این پیش فرض‌ها تعاملات گسترده فنی است زیرا هماهنگی و تعامل، تضادها و شکاف‌های سلیقه‌ای میان دستگاه‌های مختلف را به چالش‌های فنی تبدیل می‌کند. کلائی افزود: از این طریق، سطح تعاملات گسترده‌تر می‌شود و از سوی دیگر، بدون نیاز به پرداختن به بحث‌های پیچیده توانسته است همه ذی‌نفعان را پای کار بیاورد. شهردار مشهد گفت: این نگاه برای ما که معین اقتصادی شهرستان مشهد هستیم کاملا روشن است که حمایت دستگاه‌های قضایی، امنیتی، بخش خصوصی، کارآفرینان و همه ارکان‌های نظام پشت این اقدام قرار دارد. کلائی در ادامه، سرعت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های حوزه اقتصاد مقاومتی را دومین پیش‌فرض دانست و افزود: از نظر ما و استاندار، سرعت پروژه‌ها یک عامل جانبی نیست زیرا زمان بردن و طولانی شدن اجرای پروژه‌های کلان باعث تغییر آن به عنوان پروژه‌هایی ضد توسعه می‌شود. لذا نباید فرصت‌هایی را که تکرار ناپذیرند به دلیل نداشتن سرعت از دست بدهیم. او افزود: پیش‌فرض سوم نهادینه کردن این موضوع در میان ذی‌نفعان اصلی است که باید در کنار امید، شهامت هم داشته باشند. این موضوع را قبول داریم که باید امید را در میان مردم تقویت کنیم اما برای توسعه به شهامت مدیران بیشتر نیاز داریم.


تولید و اشتغال عامل کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این نشست عامل اصلی کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی را تولید، اشتغال، درآمد و سرمایه دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی استان و کشوری که بتواند در این زمینه خوب بدرخشد و فعالیت کند، به طور قطعی کاهش پیدا خواهد کرد. غلامعلی صادقی گفت: با توجه به اینکه استان دارای منابع انسانی، مالی و ظرف توسعه‌ای منحصر‌به‌فرد است ما از شما و دولت و وزرا می‌خواهیم و انتظار داریم از مسئولان استانی حمایت کنید، چنانچه تاکنون حمایت کرده‌اید. اکنون نیز تقاضا می‌کنیم آن را مضاعف کنید. ما به این حمایت و دلگرمی مسئولان نیازمندیم. او با بیان اینکه امروز شرایط استان برای کار، تولید، اشتغال و افزایش سرمایه مطلوب است افزود: روی حمایت دستگاه قضایی در تمام فعالیت‌ها حساب کنید و مطمئن باشید با تأکید رئیس قوه‌قضاییه حمایت کامل و جامع را از شما خواهیم داشت.


وزیر ارتباطات به‌جای مسائل تشریفاتی، خدمات اولیه را انجام دهد
رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این نشست اقتصاد مقاومتی را موضوعی تعاملی دانست و گفت: اگر بخواهیم مردم در این حوزه حضور جدی و مؤثر داشته باشند، باید کاری کنیم تا انگیزه‌هایشان جدی باشد. نصرا... پژمانفر در ادامه صحبت‌های خود پای وزیر ارتباطات را هم به میان کشید و اظهار کرد: به رغم تذکر چندباره به آقای آذری جهرمی، در مشهد آنتن‌های تلفن همراه پاسخ‌گو نیست. طرح سؤال شده است. وزیر جوان ما می‌خواهد رئیس‌ جمهور شود. مشکلی ندارد اما اکنون وزیر ارتباطات است و باید به جای مسائل تشریفاتی، خدمات اولیه را انجام دهد. تصحیح قوانین مالیاتی، افزایش قیمت خرید گندم و کلزا، جلوگیری از اجرای سند 2030 و تمرکززدایی از تهران و دادن اختیار به استان‌ها از دیگر مواردی بود که در این نشست از سوی پژمانفر مطرح شد.
حسین مقصودی ،سخن‌گوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: درخواست می‌کنیم تفاهم‌نامه سال گذشته با موضوع اختصاص 100 میلیارد تومان به‌کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توانمندسازی مددجویان اجرایی شود.


ضرورت نبود فساد در دستگاه‌ها
فرمانده سپاه امام رضا(ع) نیز در این نشست با بیان تأکید بر اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به همه مؤلفه‌ها توجه شود، گفت: سلامت فضای اقتصادی و تأکید بر نبود فساد در دستگاه‌ها از موارد بسیار مهم در این زمینه است. سردار یعقوب‌علی نظری در ادامه گزارشی از اقدامات سپاه امام رضا(ع) به عنوان معین اقتصادی شهرستان صالح‌آباد ارائه کرد. مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس‌ رضوی هم در ادامه این جلسه گفت: آستان قدس رضوی با پذیرش مسئولیت توسعه منطقه‌ای شهرستان‌های سرخس و چناران، در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان مشارکت کرده است.
رضا فاطمی امین در ادامه، گزارشی از اقدامات آستان قدس رضوی در 2 شهرستان چناران و سرخس ارائه کرد. در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی روستای خلیل‌آباد میان استاندار خراسان رضوی و مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، امضا شد. این تفاهم‌نامه در چهارچوب «مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» زمینه‌های افزایش توان عمومی، ایجاد اشتغال پایدار و مردمی کردن اقتصاد منطقه‌ای به‌ویژه در روستاها امضا
شده است.
همچنین معاون اول رئیس جمهوری با حضور در شهرستان چناران 3 طرح تولیدی و صنعتی را در شهرک صنعتی این شهرستان افتتاح کرد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، نیز با سفر به قوچان، سیستم آبیاری اراضی پایاب سد تبارک را افتتاح کرد.


مسابقه دو عکاسان مشهدی!
از حواشی مراسم افتتاحیه کارخانه عالیس می‌توان به مسابقه دو عکاسان مشهدی با ماشین آقای معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد، در حالی که جهانگیری، عکاسان و خبرنگاران تهرانی فاصله سیصدمتری دور سالن در این کارخانه را با خودرو طی کردند اما تعدادی از عکاسان مشهدی مجبور شدند برای اینکه به‌موقع به افتتاحیه برسند این مسیر را بدوند!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->