«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها
رئیس سازمان انتقال خون:

ایران؛ پیشرو در تحقیقات علمی پلاسمادرمانی

  • کد خبر: ۳۲۶۵۷
  • ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
ایران؛ پیشرو در تحقیقات علمی پلاسمادرمانی
رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه تا کنون ۲۲۰۰ واحد پلاسما از مردم دریافت کرده ایم، گفت: ایران بیشترین تعداد پلاسما را در تحقیقات علمی به کار برده است.
به گزارش شهرآرانیوز، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران امروز در نشست خبری ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا و از همان شیوع ابتدایی در چین بررسی این بیماری در کشور آغاز شده بود.

دکتر پیمان عشقی با بیان اینکه قبل شیوع کرونا و بعد از آن ما با بانک خون چین ارتباط و تماس داشتیم، بیان کرد: چین اعلام کرده بود که ۶۵درصد بهنگام شیوع کرونا با کمبود خون مواجه شده که ما هم در ایران این انتظار را داشتیم و این اتفاق هم رخ داد؛ زیرا مردم در پیک اول کرونا از اهدای خون استقبال نمی‌کردند. البته پیش بینی کرده بودیم که علاوه بر کاهش میزان بانک خون مشکلات دیگری در این رابطه به وجود بیاید.

وی در خصوص پلاسما درمانی گفت: ما بهبود یافته‌هایی را می‌توانیم به پایگاه خون دعوت کنیم که بر اساس استاندارد‌های بانک خون حداقل ۲۸ روز از بهبودی آن‌ها گذشته باشد.

عشقی با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای دریافت پلاسما گفت: ما می‌توانیم برای تولید دارو از پلاسمای یک خانمی که سابقه بارداری داشته بهره ببریم، اما برای درمان بیماری کرونا نمی‌توانیم استفاده کنیم. همچنین از پلاسمای بیمارانی که بیماری‌های زمینه‌ای سنگین دارند هم نمی‌توان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سن متوسط بهبود یافته‌ها بالای ۵۵ است، گفت: بر اساس پروتکل‌های استاندارد افراد تا سن ۶۰ سالگی امکان اهدای پلاسما را دارند و ما این سن را تا ۶۵ سال افزایش دادیم و برای دریافت پلاسمای خون افراد مبتلا ۱۰ هزار نفر تماس تلفنی داشتیم که از این میزان ۸۰ درصد آن‌ها به تماس ما پاسخ دادند.

رئیس سازمان انتقال خون در خصوص پلاسما‌های اهدایی در امریکا گفت: تا اواسط ماه «می» مقاله‌ای در امریکا منتشر شد که نشان داد از ۱۵۰۰۰هزار پلاسمای اهدایی ۵۰۰۰ نمونه کاملا مناسب بود.

عشقی با اشاره به آمار پلاسما‌های دریافتی در کشور از اسفندماه گفت: تا کنون ۲۲۰۰ واحد پلاسما از مردم دریافت کرده ایم، اما با توجه به حجم مطالعات انجام شده در کشور ما نیاز به ۱۰ برابر این میزان داریم.

به گفته وی، برخی کشور‌ها هستند که کار پلاسما درمانی را شروع کرده اند، اما پلاسمایی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تا جایی که بررسی کردیم ایران بیشترین تعداد پلاسما را در تحقیقات علمی به کار برده است، بیان کرد:چون ما زودتر شروع کردیم یک قدم از کشور‌های دیگر جلوتر هستیم.

به گفته رئیس سازمان انتقال خون، انتقال پلاسما بین کشور‌ها ممنوع است و مقرارات بین المللی است که ما تابع این قوانین هستیم و نمی‌توانیم آن را به کشور‌های دیگر بفرستیم.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور اسلامی است که عضو شبکه بین المللی گرو‌های خونی نادر است، گفت: ما تاکنون درخواستی از کشور‌ها برای دریافت خون نداشتیم و هیچ کشوری هم از ما درخواست نداشته، اما مراودات علمی در این زمینه‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند، گفت: کمبود پلاسما یکی از چالش‌های مهم این روش درمانی است، زیرا آنتی بادی ساخته شده در بدن به تدریج کاهش می‌یابد از این رو نیاز است افراد واجد شرایط برای اهدا همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر بهداشت در خصوص تولید واکسن کرونا خبر‌هایی را اعلام کرده گفت: در میان این همه نا امیدی اعلام یک خبر خوب می‌تواند حال مردم را عوض کند. با توجه به اینکه تولید دارو، تجهیزات، روش‌های درمانی، واکسن در کشور آغاز شده و به این حوزه ورود پیدا کرده ایم لازم است که مردم را در این زمینه آگاه کنیم.

به گفته عشقی، تمام این اقدامات نه تنها در کشور بلکه در دنیا در حال بررسی است و دولتمردان این موضوعات را اطلاع می‌دهند که به مردم روحیه بدهند.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->