شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد در کشور، رتبه‌ اول و در غرب آسیا، رتبه‌ سوم هوشمندسازی را دارد «کینیاز دابیژا»، سرکنسول روسیه تزاری در مشهد متهم ردیف‌اول واقعه به توپ‌بستن حرم رضوی اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش تا پایان شهریورماه پاسخ گویی تلفنی مدیرعامل تاکسی‌رانی مشهد | چند کورس پاسخگویی برای سرویس مدارس گذر از بحران آبی با هم‌افزایی شهرداری مشهد و شرکت آب و فاضلاب علت اختلال در خط یک مترو مشهد چه بود؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) مشارکت شهروندان، زمینه‌ساز توسعه شهر انتخاب «رئیس» و «نایب‌رئیس» کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد برای سال پنجم افتتاح معراج شهدا در هفته دفاع مقدس کاهش ۳۰ درصدی مبتلایان به سالک در یکسال اخیر با اقدامات شهرداری مشهد | مبارزه با سالک جواب داد بوستان مینیاتوری مشهد با نصب ۳۲ المان جدید احیا می‌شود بخش اول فاز یک بوستان جهانشهر مشهد چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ ۹۰ میلیون تومان خسارت در پاساژ قائم مشهد در پی آتش‌سوزی | پیگیری‌ها برای جبران خسارت ادامه دارد شاخص کیفی هوای شهر مشهد، ناسالم برای گروه‌های حساس (امروز، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) مشهد در هفته وحدت، غرق در نور و همبستگی | اکران گسترده پیام‌های اتحاد و فضاآرایی ویژه شهر آتش، بازاری در ولایت تخار افغانستان را تبدیل به خاکستر کرد + فیلم گذری بر سرگذشت یخدان روستای «چهاربرج» به مناسبت سالروز ثبت‌ملی شدنش | موقوفه «نجدالسلطنه» در دیار شاهنامه شهردار مشهد مقدس خبر داد: تسهیلات ۴۰۰ میلیونی با سود ۸ درصد برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مشهد در میدان‌بار نوغان مشهد، یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است | بازار تاریخی بارفروش‌ها آغاز نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: برای خدمت به مردم، کار نمایشی نکردیم

  • کد خبر: ۳۲۹۴۴۷
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۸
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: برای خدمت به مردم، کار نمایشی نکردیم
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هر کیلومتر حفاری مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. ما در شورای ششم در کمیسیون عمران به این جمع‌بندی رسیدیم که سرلیست پروژه‌هایی که باید اجرا می‌کردیم، توسعه حمل‌ونقل عمومی و از همه مهم‌تر فاز اول خط سه مترو است. توسعه زیرساخت مهمی مثل مترو را انتخاب کردیم که در زیر شهر دارد اجرا می‌شود و به قول معروف، جلوی چشم مردم نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، به‌طور معمول بخش اصلی و عمده هزینه‌های شهر روی دوش پروژه‌های عمران و حمل‌ونقل است و قطعاً این مهم در شهری همانند مشهد با میزبانی سالانه از بیش از ۳۰ میلیون زائر، بیشتر نمود دارد. تسهیل در حمل‌ونقل مجاوران و زائران و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی همانند راه و تقاطع و... در این سال‌ها بوده که همچنان مشهد را پویا و تغییراتش را ملموس کرده است. مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در گفت‌و‌گو با ما، به مرور کارنامه شورای ششم در فصول عمران و حمل‌ونقل پرداخت.

در دوره ششم مدیریت شهری، بودجه عمرانی شورا و شهرداری چه تغییری کرد و چقدر افزایش یافت؟

سال ۱۴۰۱ کل بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این عدد، سهم کمیسیون عمران ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. سال ۱۴۰۲ این بودجه به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار کمیسیون عمران قرار گرفت. سال ۱۴۰۳ برای عمران شهر ۲۷ هزار میلیارد تومان مصوب کردیم و برای بخش عمران ۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم. این عدد در سال ۱۴۰۴ برای عمران شهرداری و کمیسیون عمران به ترتیب ۳۶ و ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.

سال ۱۴۰۰ که شورای ششم شروع‌به‌کار کرد، کمیسیون عمران شورا چه اولویت‌هایی را برای پروژه‌های عمرانی و عمران شهر تعریف کرد و چه ریل‌گذاری‌هایی صورت گرفت؟

در دو سال اول، کار ویژه شورای اسلامی شهر مشهد اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دوره قبل بود؛ مثلا چپ‌گرد بزرگراه پیامبراعظم(ص) به بولوار هاشمی‌رفسنجانی، در اسفند ۱۴۰۱ و در این دوره از شورای شهر، به اتمام رسید و کل اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی آن در همین دوره تأمین شد. تقاطع چهارسطحی آزادگان هزار میلیارد تومان اعتبار داشت که ۷۵ درصد اعتبارش در شورای ششم تأمین و تخصیص پیدا کرد و پروژه را عملاً ما تمام کردیم. همه ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار و پروژه تقاطع خلیج‌فارس هم توسط همین شورا تأمین و تمام شد. از شش کیلومتر تقاطع غیرهم‌سطح حضرت قمربنی‌هاشم(ع) دو کیلومتر فقط اجرا شده بود و چهار کیلومتر نهایی آن در همین دوره به اتمام رسید و در اختیار مردم قرار گرفت. این‌ها و البته تعدادی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌هایی بود که ما در دو سال اول شورای شهر به صورت ویژه روی آن‌ها متمرکز شدیم و آن‌ها را به مرحله بهره‌برداری رساندیم. در مجموع در دو سال اول، سراغ پروژه‌هایی رفتیم که به قول معروف، زخمی شده و بخشی از آن اجرایی شده بود و درواقع چاره‌ای جز تأمین اعتبار و اجرای این پروژه‌ها نداشتیم و باید تکمیلشان می‌کردیم، اما از سال سوم به بعد، پروژه‌هایی را که مدنظرمان بود و مردم نیاز داشتند، اجرایی کردیم.

یکی از پروژه‌هایی که شورای ششم بیش از هر چیز دیگری آن را مدنظر قرار داد و پیگیر اجرایی‌شدنش بود، فاز اول خط سه مترو بود، این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

هر کیلومتر حفاری مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. ما در شورای ششم در کمیسیون عمران به این جمع‌بندی رسیدیم که سرلیست پروژه‌هایی که باید اجرا می‌کردیم، توسعه حمل‌ونقل عمومی و از همه مهم‌تر فاز اول خط سه مترو است. توسعه زیرساخت مهمی مثل مترو را انتخاب کردیم که در زیر شهر دارد اجرا می‌شود و به قول معروف، جلوی چشم مردم نیست؛ درحالی‌که با هزینه این شش کیلومتر، می‌توانیم شش تقاطع چهارسطحی در مشهد ایجاد کنیم. مترو یک پروژه زیرسطحی است و شاید به چشم کسی نیاید، اما زمانی که به بهره‌برداری برسد و مردم از آن استفاده کنند، تازه متوجه کار بزرگی که در این دوره شده است، می‌شوند. حتی برنامه‌ریزی کردیم تا حفاری مترو در دو خط سه و چهار متوقف نشود و دائم شارژ مالی صورت بگیرد تا حفاری این دو خط در سال ۱۴۰۵ تمام شود و در دوره‌های بعدی فقط ریل‌گذاری انجام شده و ایستگاه ساخته شود. دنبال کار نمایشی نرفتیم و سعی کردیم زیرساخت شهر را توسعه بدهیم.

مشهد که لقب «دومین کلان‌شهر ایران» را یدک می‌کشد، شهر پُرترافیکی است و برخی از زیرساخت‌های شهر مثل معابر و بزرگراه‌ها دیگر جوابگوی این حجم از خودرو نیست؛ برای حل این مشکل، چه اقداماتی در شورا و شهرداری انجام شد؟

شورای شهر برای تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر تلاش کرد تا مردم کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند، اما در شهر مشهد گره‌های ترافیکی زیادی داریم که باید حل شوند؛ مثلاً طبق مطالعات جامع ترافیکی مشهد، میدان شهید فهمیده با وضع موجود مُسکّن ۱۰ سال پیش بوده است و الان چپ‌گرد نیاز دارد تا ترافیک بولوار توس را سبک کند. وضع در بولوار خیام نیز همین‌طور است. برای همین با توجه به مطالعات، سراغ تکمیل پازل میدان شهید فهمیده و خیام به عنوان دو پروژه مهم رفتیم. سایر پروژه‌های عمرانی هم که در دو سال اخیر برروی آن‌ها متمرکز شدیم و تعریف کردیم، پروژه‌هایی بودند که در مطالعات جامع ترافیکی بر اجرای آن‌ها تأکید شده بود و نیاز شهر بودند. مثلاً میدان امام‌حسن(ع) یک گره ترافیکی سنگین دارد که با یک اتصال این مشکل حل می‌شود و پروژه‌اش در همین دوره تعریف شد و به مرحله اجرا رسید. برای کاهش ترافیک بزرگراه شهید کلانتری نیز اتصال میدان انقلاب اسلامی به بولوار نماز باید اتفاق می‌افتاد که پروژه‌اش را آغاز کرده و تأمین اعتبار کردیم. این پروژه‌ها تعریف شده‌اند و براساس زمان‌بندی مشخصی که دارند، درحال اجرا هستند.

اما برای اینکه چالش و اختلالی در روند اجرای این پروژه‌ها پیش نیاید، رویکرد سال ۱۴۰۴ شورای ششم این بود که پروژه جدیدی برای شهرداری تعریف نکنیم و مدیریت شهری و بودجه عمرانی آن تمام و کمال روی پروژه‌هایی که تعریف شده و کار ساخت‌وساز آن‌ها شروع شده است، متمرکز شود. همه این پروژه‌ها قابلیت این را دارند که در همین سال ۱۴۰۴ که سال آخر شورای ششم است، به بهره‌برداری برسند؛ البته بخشی از پروژه‌ها را هم داریم که مطالعاتشان در حال انجام است و در زمستان فرایند ساخت آن‌ها شروع و بستر آن برای شورای بعدی مهیا می‌شود تا بتوانند آن را تکمیل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->