تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) فروش مکمل سوخت در جایگاه‌ها ممنوع شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو در مسیر جهش قرار گرفت؟ بررسی قیمت آیفون‌های پرفروش در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد میادین تره‌بار مشهد، فردا (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل است تعطیلی طلافروشی‌های مشهد تا پایان هفته + علت خریدوفروش بدون واسطه دام برای عید قربان در مشهد | قیمت امروز دام زنده چقدر است؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) + مراکز مجاز ذبح بازار سهام ریخت | علت سرخ‌پوشی امروز بورس چه بود؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) برای خرید عرضه اولیه «رپویا» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) چرا طلا امروز گران شد؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در ایران فوق‌العاده خاص کارمندان دولت ابلاغ شد، اما تصویب طرح ساماندهی کارگران چند سال به درازا کشید! قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در محدوده ۸۲ هزار تومان کشف ۴۰۰ کیلوگرم پوشاک مستعمل (تاناکورا) در مشهد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | استخراج بیت‌کوین سودآور شد اجرای مرحله سوم کالابرگ منتفی شد؟ بهترین راهکار برای رفع ناترازی انرژی در ایران مشخص شد رشد شدید قیمت طلا در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | نرخ سکه اعلام شد قیمت طلای جهانی امروز (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | قیمت طلای جهانی در اوج چهار هفته گذشته
سرخط خبرها

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت

  • کد خبر: ۳۳۵۸۰۱
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه‌ها سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص قاچاق گازوئیل در کشور، اظهار کرد: قاچاق سوخت بیشتر در گازوئیل مطرح است، به‌طوری‌که حدود ۹۵ درصد قاچاق سوخت متعلق به این فراورده است. یکی از دلایلش این است که قیمت گازوئیل در کشور بسیار پایین است و به‌وفور قاچاق می‌شود. از هر مبدأ و مقصدی، با انواع و اقسام مسیر‌ها این فراورده را که به‌سختی هم تولید می‌شود، قاچاق می‌کنند؛ لذا دولت، مجلس و دستگاه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از آن هستند، چراکه میزانی که اعلام شد که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود، آمار بالایی است.

وی افزود: زمانی که گازوئیل قاچاق می‌شود، باید برای نیاز داخل کشور آن را وارد کنیم وگرنه سیستم حمل‌ونقل، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که به آن نیاز دارند، زمین‌گیر می‌شوند. در بخش‌های دیگری مانند صنایع و نیروگاه‌ها نیز به گازوئیل نیاز داریم.

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال اینکه چرا این فراورده نسبت‌به بنزین بیشتر قاچاق می‌شود، باید گفت که حمل بنزین سخت‌تر و قدرت اشتعال آن بالاتر است، اما گازوئیل کمتر موجب احتراق می‌شود و قیمت آن نیز نسبت‌به بنزین ارزان‌تر است.

سنگدوینی در ادامه تأکید کرد: وزارتخانه‌هایی که مصرف‌کننده اصلی این فراورده هستند، دربرابر کنترل و نظارت مسئول بوده و باید بر مبدأ و زمان تولید، مسیری که سوخت منتقل می‌شود، جایی که ذخیره می‌شود و سپس مصرف می‌شود، نظارت و کنترل داشته باشند.

وی افزود: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گازوئیل را تحویل می‌دهند، باید وزارتخانه مرتبط یا حوزه تحویل‌گیرنده، مسئولیت نظارت بر دریافت و مصرف این فراورده سوختی را برعهده بگیرند. در این راستا نیز با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی در کمیسیون انرژی جلسه گذاشتیم و همه موظف هستند که پیگیری کنند.

باید دستگاه‌ها کنترل و نظارت داشته باشند

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

سنگدوینی ادامه داد: دستگاه‌های متولی که سوخت را تولید، توزیع یا مصرف می‌کنند، با قاچاقچیان که داخلی یا بیرون هستند، باید برخورد قاطع انجام دهند. چرا باید داخل کشور چنین‌اتفاقاتی رخ دهد؟ لیتری ۳۰۰ تومان می‌خرند و ۱۰۰ برابر می‌فروشند!

وی افزود: اگر افراد شناسایی شدند، باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود، فرقی هم نمی‌کند که دولتی یا خصوصی هستند، باید برخورد شود. کشاورزی که ماهانه ۸۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کند که قاچاق نمی‌کند؛ باید با کسی که برای قاچاق لوله‌کشی می‌کند، برخورد شود.

انرژی در کشور ما ارزان است

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر همه مسیر‌ها به واقعیت برگردد، یعنی سوختی که با یارانه دریافت می‌شود در همان مسیر خود مصرف شود و نظارت و کنترل صورت پذیرد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. باید در نظارت، کنترل و اندازه‌گیری دقت کنیم؛ چراکه انرژی در کشور ما ارزان است.

سنگدوینی درنهایت تأکید کرد: اینکه یک‌باره سوخت را گران کنیم که نمی‌شود، باید به‌جای افزایش قیمت، افزایش کنترل و نظارت داشته باشیم و باید در سیاست‌گذاری‌ها همه این موارد را لحاظ کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->