رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است مشهد در حوزه هوشمندسازی پیشرو است | بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد اختصاص داده شد | سهم هر محله ۱۵ میلیارد تومان سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: گسترش ورزش در مناطق کم‌برخوردار این شهر الگویی مناسب برای کشور است کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود تاکید استاندار خراسان رضوی بر فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت امداد اورژانسی به آثار میراثی | رئیس کمیسیون اصل‌۹۰: با احضار وزیر میراث‌فرهنگی، متخلفان تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی دیزدر را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم ترافیک صبحگاهی مشهد سنگین و پرحجم است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: پاسخ پاسداران به رژیم صهیونیستی، دل هر ایرانی که دل در گرو استقلال کشور دارد را شاد کرد
سرخط خبرها

امان از راه بندان

  • کد خبر: ۳۴۰۷
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
امان از راه بندان
مردم همچنان از ترافیک شدید میدان نمایشگاه مشهد گله‌مندند

باران مهرانی - تا چشم کار می کند خودروها را می بینی که پشت سرهم در صفی طولانی ردیف شده اند. آن قدر تعدادشان زیاد است که انگار از زمین خودرو سبز شده است. ترافیک درست کمی بعد از میدان امام حسن(ع) آغاز شده و آن قدر طولانی است که انتهایش به چشم نمی آید. گره کور این ترافیک آن قدر محکم است که انگار قرار نیست با هیچ دندانی باز شود، آن قدر که نیم ساعت ماندن در این ترافیک و سانتی متری حرکت کردن، داد خیلی ها را درآورده است. بعضی راننده ها بعد از هر توقف ماشین، زانوهای خود را ماساژ می دهند. واکنش هر کس در این ترافیک یک جور است اما کلافگی، فصل مشترک نارضایتی همه رانندگان است. یکی می گوید حتما جلوتر تصادف شده است، دیگری خودش را سرزنش می کند که چرا این مسیر را انتخاب کرده، یکی دستش را زیر چانه زده و به فکر فرو رفته است و دیگری زیرلب به عالم و آدم به خاطر ترافیکی که وقتش را گرفته است، ناسزا می گوید. ترافیک آن قدر سنگین است که انگار بزرگراه به پارکینگ تبدیل شده است. تا فاصله 10، 12 متری میدان نمایشگاه هم راهِ میان بُری نیست که بتوان ترافیک را دور زد. این روایت تنها گوشه ای از ترافیک سنگین مسیرهای منتهی به میدان نمایشگاه بین المللی مشهد است و کمتر مشهدی پیدا می شود که آن را تجربه نکرده باشد.
چند سال است که گره ترافیک میدان نمایشگاه مشهد به جای برطرف شدن، هر روز کورتر می شود. راننده ها هم تا حد ممکن سعی می کنند گذرشان به این سمت نیفتد، اما بیشتر وقت ها چاره ای ندارند و به دلیل اینکه بزرگراه امام علی(ع)، حُکم یک شاهراه را دارد که شمال را به غرب مشهد متصل می کند، خواسته یا ناخواسته باید از این مسیر عبور کنند. در این گزارش همسایه های میدان نمایشگاه از گلایه های خود می گویند.


ترافیک؛ هر سال بیشتر از سال قبل
حدود 200 متر مانده به میدان نمایشگاه، در میان خانه هایی که در حاشیه بولوار به ردیف ساخته شده اند، یکی از آپارتمان ها هم منزل پدری آقای خاتمی است. او هفته ای یکی دو بار برای سر زدن به پدر و مادرش باید همین مسیر را طی کند و با زیر و بم این ترافیک کاملا آشناست. او می گوید: 20 سال است که خانه پدرم در این محل است. خیلی وقت است که مشکل ترافیک میدان نمایشگاه حل نشده و انگار هر سال بیشتر هم می شود. ترافیک از عصر روزهای چهارشنبه تا جمعه شروع می شود. روزهایی که نمایشگاه بین المللی مشهد باز است و نمایشگاه جدیدی در جریان است، ترافیک غیرقابل تحمل می شود. معمولا به دلیل ترافیک، تصادف هم می شود و مشکلات رانندگان برای عبور از کنار خودروهای تصادفی، باعث افزایش چند برابری ترافیک می شود.


ترافیکِ پر سر و صدا
محل کار او خودرو شخصی اش است که هر روز از اولین ساعات صبح به طور بی وقفه تا ساعت 22 در ابتدای بولوار هاشمی رفسنجانی پارک شده است. کارش ثبت نام راننده برای یکی از تاکسی های اینترنتی است. او ادامه می دهد: اینجا از میدان نمایشگاه به سمت مجیدیه و از آن طرف به سمت بزرگراه امام علی(ع) ترافیک بسیار سنگین است. البته به سمت قاسم آباد ترافیک تقریبا روان است، اما در بزرگراه امام علی(ع) و میدان نمایشگاه، حرکت ماشین ها قفل می شود. یک ماهی می شود که در این خیابان کار می کنم. وقتی ترافیک می شود، سر و صدای بوق و صدای اگزوز خودروها و گازدادن خودروهایی که در ترافیک مانده اند یا با سبز شدن چراغ تلاش می کنند با سرعت حرکت کنند، خیلی آزاردهنده است.


راه بندان، از میدان نمایشگاه تا پل نمایشگاه
چهار سال است مسئولیت نگهداری و رسیدگی به فضای سبز میدان نمایشگاه را به عهده دارد. هشت ساعت کار موظفی دارد و چهار ساعت هم برای اضافه کار می ماند. سیدمجید می گوید: ترافیک میدان نمایشگاه آخر هفته ها خیلی زیاد است؛ از ساعت 18 شروع می شود و تا 12 شب ادامه دارد. بیشتر مواقع حتی ماشین ها، مسیر ورودی نمایشگاه را هم پر می کنند. از میدان نمایشگاه تا ورودی نمایشگاه و در ادامه تا روی پلی که از بولوار وکیل آباد می گذرد راه بندان می شود. من به دلیل مشکل ریه هایم، از دود و دم این ترافیک اذیت می شوم.


مبدأ و مقصد همراه با ترافیک
محل کارش طرقبه و خانه اش در نزدیکی میدان نمایشگاه است و همین موجب شده گاهی شب ها در ترافیک میدان نمایشگاه گرفتار شود. مهدی نیشابوری می گوید: بیشتر شب ها در میدان نمایشگاه، ترافیک است، به خصوص زمانی که نمایشگاهی برپا باشد. آخر هفته ها نیز که مردم به سمت طرقبه و شاندیز می روند به دلیل تعداد زیاد خودرو، ترافیک ایجاد می شود.
وی ادامه می دهد: از ساعت 20 شب به بعد ترافیک سنگین تر می شود. شب های پنجشنبه و جمعه، نیم ساعتی در ترافیک هستم تا به خانه برسم. البته اخیرا شنیده ام قرار است اینجا تقاطعی راه بیفتد؛ کاش زودتر این کار انجام شود تا مشکل ترافیک حل شود.


ویژگی های تقاطع چند سطحی نمایشگاه
خرداد ماه امسال بود که فراخوان عمومی عملیات اجرایی تقاطع چندسطحی میدان نمایشگاه مشهد منتشر شد؛ تقاطعی که طبق وعده مسئولان قرار است مُهر پایانی بر ترافیک سرسام آور میدان نمایشگاه باشد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد در گفت وگو با خبرنگار شهرآرا در این‌باره می گوید: پیش از این، مطالعات مربوط به طرح تقاطع چندسطحی میدان نمایشگاه انجام شده بود، اما تقریبا از اواخر سال گذشته به روزرسانی شد و تقریبا یک ماه پیش این مطالعات به پایان رسید. خلیل ا... کاظمی می افزاید: میدان نمایشگاه، محدوده ای است که در مسیر تردد شهروندان، ترافیک بسیار زیادی در خود جای داده است؛ به ویژه زمانی که نمایشگاه بین المللی دایر است و در روزهای بازدید عمومی، با حجم بسیار زیادی از ورود خودروها برای بازدید از نمایشگاه رو به رو هستیم.
او ادامه می دهد: میدان نمایشگاه در مسیر شریان اصلی بولوار امام علی(ع) و بولوار میثاق قرار دارد؛ به همین دلیل اجرای این طرح جزو اولویت های مصوبات شورای همتای استان و شهرستان بود.
وی بیان می کند: برآوردی که درباره اعتبارات پروژه مد نظر است، حدود 200 میلیارد تومان است.
از کاظمی درباره مختصات عملیاتی تقاطع چند سطحی میدان نمایشگاه سؤال می کنیم و او می گوید: طرح تقاطع چندسطحی میدان نمایشگاه در چهار سطح شامل بولوار میثاق به سمت وکیل آباد به صورت زیرگذر، میدان امام علی(ع) به سمت بولوار نمایشگاه از طریق چپ گرد، مسیر بعدی به صورت همسطح و مسیر آخر از بولوار امام علی(ع) به صورت مستقیم وارد جاده جدید قوچان می شود. وی ادامه می دهد: با توجه به هزینه کلانی که برای اجرای این تقاطع پیش بینی شده، برای اتمام پروژه دو سال در نظر گرفته شده
است.سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که با اجرای این پروژه میزان ترافیک شدید در محورهای ورودی تا چند سال کاهش خواهد یافت، بیان می کند: این موضوع تابع شرایط است. به طور طبیعی تعداد خودروهای شخصی که وارد شهر می شود و نحوه استفاده شهروندان، رشد جمعیت و ... در این مسئله اثرگذار است.
کاظمی می گوید: یکی از اولویت ها این است که ترافیک در شریان های اصلی همانند صدمتری، بزرگراه کلانتری و ... با سرعت مناسب و مطمئن امکان پذیر شود، اما در داخل و خیابان های اصلی مردم بتوانند از سیستم حمل و نقل عمومی و هوای پاک استفاده کنند.وی بیان می کند: در حال حاضر قصد داریم پروژه های بولوار صدمتری و کلانتری را در اولویت قرار بدهیم، به این ترتیب مشکل میدان های دیگر نیز حل می شود.
کاظمی بیان می کند: به جمع بندی رسیدیم که اجرای تقاطع در شریان ها و خیابان های سطح شهر، مشکل را حل نخواهد کرد و بار ترافیکی از یک نقطه به نقطه دیگر شهر منتقل خواهد شد. هدف ما این است که در این شریان اصلی، مشکل ترافیک را رفع کنیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->