ریزش یکپارچه قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۸ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها ادامه یافت وزیر اقتصاد: صندوق بیمه جبران خسارت از جنگ تشکیل می‌شود طلا وارد کانال ۷ میلیون تومان شد | صعود دلار به کانال بالاتر هند هم مشتاق نفت ایران شد نرخ طلا حداقل تا ۱۰ روز آینده نوسان شدیدی نخواهد داشت | کاهش قیمت‌ها در محرم و صفر دور از انتظار است ریزش بورس شدیدتر شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ تیر ۱۴۰۴) اطلاعیه شرکت برق خراسان رضوی درخصوص گرم‌ترشدن هوا | درخواست همکاری از مردم برای کاهش مصرف برق زمان واریز کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های ۴ تا ۷ مشخص شد | افزایش مبلغ کالابرگ فروش فوری مدیران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ آغاز شد + جدول و شرایط فروش افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) بلیت قطار‌های اربعین از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۴ بدون افزایش قیمت به فروش می‌رسد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ تیر ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال ۸۵ هزار تومان مرز‌های هوایی ایران باز است | هیچ کشوری آسمان خود را به روی ایران نبسته است (۸ تیر ۱۴۰۴) اتحادیه طلا و جواهر: مردم معاملات سودجویی در روز‌های جنگ را اعلام کنند بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌ها در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) نحوه پرداخت خسارت به خودرو‌های آسیب‌دیده از جنگ، از سوی شرکت‌های بیمه چگونه است؟ اجاره‌دادن خانه به اتباع غیرمجاز در مشهد ممنوع شد | ابطال پروانه‌کسب مشاوران املاک خاطی مشاوران املاک حق انعقاد قرارداد با اتباع غیرمجاز را ندارند قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد (۸ تیر ۱۴۰۴) + جدول تشکیل پرونده، ارزیابی و آواربرداری واحد‌های آسیب‌دیده از جنگ درحال انجام است ثبات در بازار طلا و  ارز | بورس در وضعیت قرمز ساعت کاری ساتنا به روال قبل بازگشت استاندار خراسان رضوی: صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید موتور پیشران توسعه استان باشد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) | پیاز کیلویی ۷ تا ۱۰ هزار تومان پیش‌بینی مهم از وضعیت بازار خودرو در ماه‌های آینده (۸ تیر ۱۴۰۴) کارت‌های بانکی منقضی‌شده در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۴ تا ۶ ماه دیگر تمدید می‌شود زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ ۱۴۰۴ دهک های ۴ تا ۷ مشخص شد + جزئیات ضرورت حل چالش‌های تولید برای رونق اقتصاد پساجنگ | همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق اقتصاد
سرخط خبرها

استاندار خراسان رضوی: صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید موتور پیشران توسعه استان باشد

  • کد خبر: ۳۴۱۹۶۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۳
استاندار خراسان رضوی: صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید موتور پیشران توسعه استان باشد
استاندار خراسان رضوی گفت: صنعت خودرو و قطعه‌سازی از ظرفیت‌های مهم استان است که باید نقش جدی‌تری در اقتصاد و توسعه خراسان رضوی ایفا کند.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری، در ادامه نشست‌های خود با فعالان اقتصادی استان این‌بار میزبان قطعه‌سازان و صنعتگران بود.

وی در این دیدار، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گران‌قدر، از همراهی و همدلی مردم و واحد‌های صنعتی در ۱۲ روز دشوار اخیر قدردانی کرد و گفت: بسیاری از واحد‌های صنعتی استان با توجه به ظرفیت و تخصص خود برای هرگونه کمکی در شرایط بحرانی اعلام آمادگی کردند؛ برخی برای تولید قطعات و برخی برای دراختیارگذاشتن امکانات و تجهیزات. این آمادگی‌ها بسیار امیدوارکننده بود.

مظفری همچنین تأکید کرد: این روز‌ها در واقع یک مانور واقعی برای همه بود. همه کنار هم قرار گرفتند؛ بخش خصوصی، دولتی، نظامی و انتظامی. به طور کلی هماهنگی خوبی در استان شکل گرفت و در عین حال ضعف‌هایی هم داشتیم که بخش زیادی از آن‌ها سریعاً برطرف شد. امیدواریم ضمن حفظ این آمادگی، شرایط مشابه در آینده تکرار نشود.

استاندار در ادامه با اشاره به جایگاه صنعت خودرو در استان، از بزرگان صنعت خودرو یاد کرد و گفت: خراسان رضوی از دیرباز یکی از قطب‌های صنعت خودرو در کشور بوده و انتظار می‌رود این صنعت همچنان نقش مؤثری در توسعه استان ایفا کند.

وی ادامه داد: در مقطعی که تصمیم به راه‌اندازی ایران‌خودرو خراسان گرفته شد، یکی از برگ‌های برنده استان، صنعت قطعه‌سازی‌اش بود و امروز بیش از ۵۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند.

مظفری همچنین با اشاره به جلسات اخیر با هیئت‌مدیره جدید ایران‌خودرو، ابراز امیدواری کرد که با هم‌افزایی و تعامل بیشتر، تحولات مثبتی در صنعت خودرو خراسان رقم بخورد.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: در گفت‌و‌گو با مدیران ایران‌خودرو و سایپا مطرح کردم که فعالان حوزه قطعه‌سازی خراسان بدون تعارف باید در تصمیمات فنی و تخصصی اثرگذار باشند. باید از ظرفیت‌های بومی استان بیشتر استفاده کنیم و اجازه ندهیم فرصت‌ها از دست برود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که جلساتی مشترک با مدیران ارشد خودروسازی کشور برگزار شود تا علاوه بر گفت‌و‌گو، درک مشترکی از ظرفیت‌ها و مشکلات شکل بگیرد. این تعامل می‌تواند به بهبود روند توسعه صنعت در استان کمک کند.

مظفری با اشاره به موضوع انرژی نیز گفت: در سال جاری بیشترین تمرکز ما بر مدیریت مصرف خواهد بود. البته اقدامات خوبی هم برای افزایش ظرفیت نیروگاهی در حال انجام است، ولی در کوتاه‌مدت، راهکار اصلی همان مدیریت بهینه مصرف است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه اعلام کرد: خراسان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تفویض اختیار و اصلاح ساختار‌های انرژی، می‌تواند در این حوزه نیز الگو باشد.

وی بر استمرار جلسات میدانی و بازدید‌های منظم از واحد‌های صنعتی تأکید کرد و گفت: تجربه جلسات غیررسمی گذشته نشان داد که بسیاری از مسائل را می‌توان در فضایی صمیمی‌تر و عملیاتی‌تر حل کرد. ما باید فرصت‌های بازدید را نیز جدی بگیریم و در کنار جلسات رسمی، با حضور میدانی در واحدها، پیوند صنعت و دولت را مستحکم‌تر کنیم.

باید به سمت تسهیلگری برویم، نه پیچیده‌ترکردن مسائل

محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به انباشت مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور گفت: همان‌طورکه اشاره شد، بخشی از این مشکلات، ریشه‌ای هستند و باید از پایه اصلاح شوند.

وی افزود: در سال‌های اخیر، هر بار که برای حل یک مشکل اقدام کرده‌ایم، متأسفانه با اضافه‌کردن پیچیدگی‌های جدید، مسائل را دشوارتر کرده‌ایم. این روند باعث شده نه‌تنها مشکل حل نشود، بلکه معضلاتی بزرگ‌تر و عمیق‌تر ایجاد شود.

توکلی‌زاده با اشاره به وضعیت پیش از سال ۱۳۹۷ گفت: ما قبل از سال ۹۷ بدون مشکل کار می‌کردیم. فرایند تأمین ارز روشن و روان بود و تجارت با روال عادی پیش می‌رفت. اما بعد از آن، با وضع مقرراتی مانند سهمیه‌بندی ارز و تلاش برای کنترل بازگشت ارز، شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دادیم که نه‌تنها ارز بازنگشت، بلکه خروج ارز از کشور بیشتر شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: صنعتگر یا صادرکننده، ارز را برای ادامه فعالیت تولیدی خود نیاز دارد و آن را از کشور خارج نمی‌کند. اما فشار‌هایی که از مسیر مقررات، صرافی‌ها و فضای عمومی جامعه وارد می‌شود، نه‌تنها به فعالیت آن‌ها لطمه می‌زند، بلکه زمینه خروج ارز را نیز فراهم می‌کند. تهدید‌ها و سخت‌گیری‌های مداوم، خود به عاملی برای افزایش خروج ارز تبدیل شده‌اند.

توکلی‌زاده تصریح کرد: اگر سخت‌گیری‌هایی که از سال ۹۷ به بعد اعمال شده کنار گذاشته شود و دولت به شرایط قبل بازگردد، مطمئن باشید بسیاری از مشکلات امروز ما کاهش می‌یابد. باید به سمت تسهیلگری برویم، نه پیچیده‌ترکردن مسائل. این حجم از مقررات‌گذاری و فشار، فقط فعالان اقتصادی را از فعالیت بازمی‌دارد و به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اصلاح سیاست‌ها، شرایط برای فعالیت سالم و مؤثر صنعتگران، بازرگانان و صادرکنندگان فراهم شود و کشور از مسیر سختی که در آن گرفتار شده خارج گردد.

سرمایه‌گذاری ۱۰همتی در بخش قطعه‌سازی استان بیانگر آینده‌داربودن این حوزه است

محمدمهدی شکورزاده، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن خودرو در خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های صنعت قطعه‌سازی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، ۳۸۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت در استان فعال هستند که از این تعداد، ۹۵ واحد عضو انجمن قطعه‌سازان بوده و به‌عنوان تأمین‌کنندگان اصلی خودروسازانی همچون سایپا فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این ۹۵ واحد صنعتی، اشتغال مستقیم بیش از ۲۵ هزار نفر را فراهم کرده‌اند که سهم قابل‌توجهی در ایجاد اشتغال پایدار در استان دارند. طبق آمار‌های موجود، میزان فروش تجهیزات این واحد‌ها به خودروسازان در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

شکورزاده با اشاره به تأثیر حذف خودروی پژو پارس از خط تولید خراسان در سال گذشته اظهار داشت: این اقدام منجر به کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو در استان شد و به‌تبع آن، برخی از واحد‌های قطعه‌سازی نیز تحت فشار قرار گرفتند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن خودرو در خراسان رضوی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این صنعت گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ همت) سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی استان صورت گرفته که بیانگر آینده‌داربودن این حوزه و آمادگی آن برای توسعه و رشد است.

شکورزاده در ادامه خواستار مساعدت و حمایت جدی از واحد‌های قطعه‌سازی استان با توجه به اختیارات تفویض‌شده به مسئولان استانی شد و تأکید کرد: انتظار می‌رود در راستای تسهیل فرایند‌های تولید، تخصیص منابع و رفع موانع موجود، تدابیر لازم از سوی مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شود.

در پایان، شکورزاده به بیان بخشی از چالش‌ها و دغدغه‌های فعلی قطعه‌سازان استان پرداخت و خواستار پیگیری و رفع موانع موجود با همکاری دستگاه‌های اجرایی شد.

گفتنی است در این جلسه، جمعی دیگر از قطعه‌سازان و صنعتگران استان نیز به بیان دغدغه‌ها، چالش‌ها، مشکلات و پیشنهاد‌های خود پرداختند. تمدید تسهیلات بانکی، تسویه بدهی‌های تأمین اجتماعی و مالیاتی، تسریع در تخصیص ارز و تمدید مهلت‌های ارزی برای واحد‌های صادرکننده و همچنین مدیریت مصرف برق با رویکرد حمایتی از صنایع، از جمله موضوعات مهم مطرح‌شده در این جلسه بود.

لازم به ذکر است؛ نمایندگان شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با حوزه صنعت نیز در این جلسه به مسائل و دغدغه‌های صنعتگران و قطعه‌سازان پاسخ داده و به طرح و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداختند.

در واکنش به برخی از مسائل مطرح شده در جلسه، استاندار خراسان رضوی نیز در همان جلسه دستور داد نامه‌ای از سوی قطعه‌سازان تنظیم شود تا وی شخصاً آن را از طریق مراجع ذی‌ربط دنبال کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->