افت قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی ادامه پیدا کرد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسید با ۳۰ میلیون تومان کدام موبایل‌های پرطرفدار را می‌توان خرید؟ (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت دینار در بازار آزاد و بانک مرکزی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + جدول نایب رئیس شورای ملی زعفران: سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود | خدشه به جایگاه زعفران ایران بازگشت خریداران به بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۰ تیر ۱۴۰۴) آغاز به کار نمایشگاهی تهران پس از وقفه یک ماهه آثار جنگ تحمیلی ۱۲ هزار تن کود کشاورزی ویژه کشت پاییزه در خراسان رضوی تأمین شد چگونه انتخاب بهترین ارائه‌دهنده تلفن ابری می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟ خرید بلیت اتوبوس برای اربعین ۱۴۰۴ محدود شد واردات خودروی کارکرده بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به مناطق آزاد ممکن شد استاندار خراسان رضوی: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف-هرات نقطه عطف توسعه کریدورهای ترانزیتی ایران و افغانستان است قیمت اونس جهانی طلا تغییر قیمت کرد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد چقدر قیمت دارد؟ رشد اندک قیمت نفت جهانی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت اقلام اساسی در یک‌سال اخیر گرانی برنج زیر ذره‌بین نهاد‌های قضایی | برخورد با تخلفات بازار کالا مشاوران املاک درخواست افزایش نرخ کمیسیون کردند شرایط دستمزد کارگران نانوایی در مشهد اصلاح شد + جزئیات وزیر صمت: بسته حمایتی صنایع در زمان جنگ تمدید می‌شود نرخ طلا در مشهد بار دیگر افزایشی شد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) | هندوانه گران شد تأکید فرماندار مشهد بر تداوم نظارت و بازرسی‌ها در حوزه ارزاق و نان اعتبار کالابرگ دهک‌های چهارم و پنجم از امروز شارژ می‌شود (۳۰ تیر ۱۴۰۴) + روش استعلام برقراری پرواز‌های فرودگاه گناباد پس از آغاز مجدد پرواز‌های داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) حمایت ۱۳ هزار میلیارد تومانی صندوق تثبیت از بازار سرمایه بورس چهارشنبه (یکم مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ قوه قضاییه: پروژه‌های رمزارزی «بم‌چین» و «بنیادبم» کلاهبرداری است فرصت اعتراض به آرای حل اختلاف مالیاتی تا ۷ مرداد ۱۴۰۴ فراهم شد
سرخط خبرها

از بازار خودرو چه خبر؟ | جنگ ۱۲ روزه رکود بازار خودرو را عمیق‌تر کرد

  • کد خبر: ۳۴۲۲۱۷
  • ۰۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۴
از بازار خودرو چه خبر؟ | جنگ ۱۲ روزه رکود بازار خودرو را عمیق‌تر کرد
بازار خودرو مانند سه سال قبل همچنان در بلاتکلیفی ناشی از نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و واردات خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان مواجه است.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو که در سال‌های اخیر همواره با نوسانات و بی‌ثباتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در جریان تحولات ۱۲ روزه اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی، به شکل عمیق‌تری دچار رکود و بی‌تحرکی شد؛ رکودی که نه‌تنها ناشی از فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور بود، بلکه ریشه‌های آن به پیش از بحران بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها چشم‌اندازی برای گشایش در آن دیده نمی‌شود.

در طول روز‌های پرتنش اخیر، بازار خودرو بیشتر از قبل درگیر انجماد معاملات شد. این در حالی است که در همین بازه زمانی، اتفاقاتی، چون ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و نیز اعلام افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو نیز نتوانستند فضای بی‌اعتمادی و انتظار در بازار را بشکنند. حتی پس از اعلام آتش‌بس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، نشانه‌ای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو دیده نمی‌شود و همچنان همه بازیگران این بازار -از فروشندگان تا متقاضیان خرید- همچون سه سال گذشته در حالت انتظار باقی مانده‌اند.

نکته قابل تأمل آنکه بازار خودرو پیش از آغاز بحران اخیر نیز با معضلات ساختاری مواجه بود. یکی از مهم‌ترین عوامل رکود، تعلل سیاست‌گذاران در اعلام قیمت رسمی کارخانه‌ای خودرو‌ها بود که موجب شد عرضه از سوی شرکت‌های تولیدکننده به حالت نیمه‌تعطیل درآید. از سوی دیگر، فرآیند تولید نیز تحت تأثیر همین تعلل‌ها و عدم اطمینان از سیاست‌های آینده، با روندی نسبتاً نزولی همراه شد.

در حوزه واردات نیز، اگرچه بار‌ها از سوی مسئولان وعده ابلاغ آئین‌نامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۴ مطرح شده بود، اما تا میانه خرداد عملاً هیچ اقدام مؤثری انجام نشد و عملاً بازار خودرو‌های وارداتی در شرایطی ایستا و مبهم باقی ماند.

اکنون با نگاهی به قیمت‌ها در سه بخش عمده بازار -خودرو‌های داخلی، مونتاژی و وارداتی- روشن است که بازار به هیچ‌وجه مسیر مشخصی را دنبال نمی‌کند. نه روند صعودی ثابتی مشاهده می‌شود که ناشی از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد و نه کاهش ملموسی که نشان‌دهنده ریزش هیجانات یا اصلاح قیمت‌ها باشد. بلکه آنچه امروز در بازار خودرو دیده می‌شود، نوعی بلاتکلیفی مزمن حاصل از تلاقی بحران‌های ژئوپلیتیک، نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و تجارت خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان است.

به نظر می‌رسد اگر سیاست‌گذاران بخواهند از وضعیت فعلی عبور کنند، تنها راه، پایان دادن به سردرگمی‌های تصمیم‌گیری، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری و افزایش اعتماد عمومی به بازار از طریق پیام‌های روشن و اقدامات عملی است.

همچنین در چنین شرایطی، تسریع در روند واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از معدود راهکار‌های کوتاه‌مدت برای خروج بازار از وضعیت رکودی فعلی مطرح شود. ورود خودرو‌های جدید -به‌ویژه در کلاس‌های قیمتی میانی و اقتصادی- نه‌تنها موجب افزایش رقابت و شکستن انحصار در بازار داخلی می‌شود، بلکه به کاهش انتظارات تورمی و متعادل‌سازی قیمت‌ها نیز کمک خواهد کرد. در واقع، تداوم تعلل در اجرای آئین‌نامه واردات و نبود جریان مستمر ورود خودرو، این پیام را به بازار مخابره می‌کند که چشم‌انداز اصلاح قیمتی و افزایش عرضه همچنان مبهم است؛ موضوعی که می‌تواند به تعمیق رکود و تشدید سردرگمی در میان خریداران بینجامد. بنابراین، دولت چنانچه خواهان خروج بازار از بن‌بست فعلی است، باید بدون فوت وقت فرآیند اجرایی واردات را آغاز کرده و موانع مقرراتی و گمرکی موجود را با قاطعیت برطرف سازد.

در غیر این صورت، بازار خودرو -که از مهم‌ترین شاخص‌های روانی اقتصاد ایران به شمار می‌رود- همچنان در وضعیت ایستایی و رکود عمیق باقی خواهد ماند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->