مخالفت شدید پلیس راهور مشهد با قطع برق در بزرگراه‌ها ۱۳ ملک بهزیستی خراسان رضوی در فهرست مولدسازی پایان شرارت‌های شبانه یک شیاد در بولوار ارشاد مشهد تدوین محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان دوزبانه لزوم افزایش اعتبارات ملی برای تحقق پروژه های کلان آبی   تأمین بدون تعطیلی نان مشهد در دهه آخر صفر کمبود شدید آموزگار در خراسان رضوی با وجود جذب ۵ هزار معلم | لطفا ۱۸ هزار معلم دیگر! دادستان اسبق مشهد: اگر در طول خدمت من رضایت مردم حاصل شده باشد، موفق بوده‌ام نشانه‌های مهم سکته مغزی چیست؟ از سرگیری فعالیت کتابخانه کاخ نیاوران از امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تکذیب حذف توقف قطارهای دارای سهمیه در ایستگاه نیشابور پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری از عصر امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) آغاز می‌شود ممنوعیت استفاده از گوشی در مدارس بلژیک نتایج آزمون سمپاد پایه دهم اعلام شد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تهدید سلامت قلب کودکان با موبایل و تبلت سه پایگاه در مشهد داوطلبان اهدای خون در دهه پایانی صفر را پذیرش می‌کند سیب‌زمینی سرخ‌کرده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد فعالیت ۱۰۴۸ داروخانه در مشهد و خراسان رضوی | تأمین کامل دارو و شیرخشک در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ واریز معوقات نیمه نخست سال ۹۹ و ۱۵ درصد بازنشستگان وزارت بهداشت اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) سهمیه داروخانه‌های مشهد افزایش یافت | جزئیات فعالیت داروخانه‌ها در ایام پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ آیین تکریم و معارفه دادستان مشهد مقدس برگزار شد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴)  | رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: حفظ حقوق عامه یکی از وظایف اصلی دادستانی است انهدام باند قاچاق مواد مخدر به سرکردگی زندانی بندباز در عملیات مثلثی پلیس تهران، گلبهار و مشهد + کشف ۸۵ کیلوگرم گل آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار مهمات در خرم‌آباد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) یک شهید و ۷ مصدوم در پی انفجار مهمات عمل‌نکرده رژیم صهیونسیتی در لرستان + اسامی آیا ادارات استان فارس شنبه (یکم شهریورماه) تعطیل است؟ مصدومیت تبعه هندی در حادثه محور میامی به سبزوار + جزئیات آیا استان کرمانشاه در روز‌های چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) و شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ آیا ادارات همدان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟
سرخط خبرها

نظام تعلیم و تربیت کشور باید با رویکرد آینده‌نگری از چالش‌ها عبور کند

  • کد خبر: ۳۴۸۰۸۳
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۰
نظام تعلیم و تربیت کشور باید با رویکرد آینده‌نگری از چالش‌ها عبور کند
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، خواستار توجه جدی به رویکرد آینده‌نگر، پرهیز از واکنش‌گرایی صرف و اولویت‌بندی نظام‌مند مشکلات با مدل‌های علمی در عرصه تعلیم و تربیت کشور شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی محبی در نشست تخصصی «بررسی چالش‌ها و تحولات آموزش و پرورش ایران با تأکید بر منابع انسانی» که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، معاونان آموزش و پرورش استان‌ها و مسئولان حوزه تربیت و آموزش برگزار شد، با اشاره به ضرورت رویکرد نوین و علمی در مواجهه با مشکلات اساسی این حوزه گفت: در شرایط فعلی آموزش و پرورش کشور، با انبوهی از مسائل ریز و درشت روبه‌رو هستیم، اما هنر مدیریت، انتخاب درست اولویت‌هاست. نباید به همه مشکلات همزمان بپردازیم یا آن‌ها را بدون تحلیل، یکسان ببینیم بلکه باید با مدل‌های علمی، هر چالش را با توجه به ضریب تاثیرش بر مأموریت‌ها و رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت شناسایی و دسته‌بندی کنیم تا بتوانیم به حل ریشه‌ای و مؤثر آن‌ها دست یابیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور افزود:‌ آن‌چه امروز بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده، وجود یک نگاه آینده‌نگر در تصمیم‌سازی‌هاست. واکنش‌گرایی صرف باعث شده برخی از مشکلات مانند کمبود معلم، بعد از بروز به سراغ برنامه‌ریزی برویم. این مدل نتیجه‌ای جز تکرار مشکلات در سال‌های آینده ندارد. 

وی در ادامه گفت: امروز کشورهای پیشرو به جای آینده‌پژوهی صرف، به آینده‌سازی می‌اندیشند و از همین حالا با تحلیل روندهای جمعیتی، مهاجرتی و فناوری، آینده مطلوب خود را رقم می‌زنند.

محبی با اشاره به نقش جلسات و میزگردهای علمی در تصمیم‌سازی‌های کلان افزود: این گردهمایی‌های تخصصی فرصت مغتنمی است تا اندیشه‌ها و تجارب مختلف را گرد هم آوریم و با بهره‌گیری از الگوهای علمی، به راه‌حل‌های نوینی برای مسائل آموزش و پرورش دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته افزود: در پژوهشگاه، مشکل‌شناسی راهبردی با هدف ارائه راهکارهای علمی و قابل اجرا در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که پرداختن به مسائل منابع انسانی، نیازمند برنامه‌ریزی فرابخشی و هم‌افزایی میان نهادهای آموزشی، دانشگاهی، اجرایی و حتی اجتماعی است.

علی محبی گفت: شرایط فعلی نظام تعلیم و تربیت ایران اقتضا می‌کند علاوه بر توجه به مشکلات ساختاری، به تغییر و بهبود نگرش‌ها، مدل‌های یاددهی-یادگیری، فناوری‌های آموزشی نوین و تقویت مدرسه به عنوان محور تحول بنیادین، توجه ویژه شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: همکاری و هم‌فکری میان مجامع علمی، دانشگاهیان، معلمان و کنشگران حوزه تعلیم و تربیت شرط موفقیت تمام تحولات اساسی در نظام آموزش و پرورش است و امید می‌رود با تداوم این نشست‌های تخصصی و توجه به نتایج مطالعات پژوهشی، نظام آموزشی کشور بیش از پیش در مسیر توسعه و رفع مسائل پیش رو گام بردارد. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->