توضیحات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و حساب بانکی بابک زنجانی در مالزی سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور همه مراسمات در کافه‌ها رصد می‌شوند | با هرگونه تخلف و برنامه دور از شئونات فورا برخورد می‌شود برخی دانش‌آموزان مدارس فنی و کارودانش مشهد بدون کتاب هستند | کتاب های جدید هنرستانی ها درگیر چاپ مجدد!
سرخط خبرها

آیا کاهش سن دبستان به ۵ سال کار درستی است؟

  • کد خبر: ۳۴۹۷۲۰
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۵
آیا کاهش سن دبستان به ۵ سال کار درستی است؟
کارشناس آموزش‌وپرورش گفت: تغییر سن ورود به مدرسه، اگر مبتنی بر پژوهش، روان‌شناسی رشد، عدالت اجتماعی و آمادگی زیرساختی نباشد، اقدامی عجولانه و نابرابر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیرحسین پوربخشی کارشناس آموزش‌وپرورش اظهار کرد: طرح تغییر سن آغاز تحصیل رسمی از ۶ سالگی به ۵ سالگی، در حالی مطرح می‌شود که جامعه ایران با بحران‌های تربیتی و شکاف‌های آموزشی مواجه است. پشت این طرح، نگاهی ابزاری و اقتصادی به کودک نهفته است؛ گویی هدف از آموزش، تنها آماده‌سازی نیروی کار برای بازار است، نه پرورش انسان کامل.

وی به ارائه دلایلی برای مخالفت با این سیاست پرداخت و افزود: کودک انسان است، نه پروژه اشتغال آینده؛ در خبر‌های مرتبط، بار‌ها تأکید شده که کودکان زودتر وارد آموزش شوند تا زودتر وارد بازار کار شوند! این یعنی نگاه سرمایه‌دارانه به آموزش «سرمایه‌گذاری برای بازده اقتصادی»، نه تربیت برای رشد انسانی. آموزش با هدف افزایش بهره‌وری بازار، اصالت کودک را زیر پا می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آموزش رسمی زودرس، ضد رشد طبیعی کودک است، ادامه داد: کودک پنج ساله هنوز در مرحله شکل‌گیری عاطفه، هویت و تخیل خلاق است. ورود به آموزش رسمی، با ساختار کلاس، مشق و نمره، او را از مسیر رشد طبیعی خارج می‌کند و موجب اضطراب، انزوا و فرسودگی زودرس تحصیلی می‌شود.

پوربخشی اضافه کرد: ساختار آموزش موجود، آماده آموزش ۵ ساله‌ها نیست؛ نظام آموزش فعلی ما حتی برای ۶ ساله‌ها هم فضای کافی، معلم متخصص، یا محتوای مناسب ندارد. حال با چه منطق و زیرساختی می‌خواهیم میلیون‌ها کودک ۵ ساله را وارد این ساختار کنیم؟ بدون تربیت معلم مخصوص کودک، این طرح بیشتر به آسیب شبیه است تا تحول.

وی با بیان اینکه نابرابری اجتماعی تشدید می‌شود، گفت: خانواده‌های برخوردار، فرزندان خود را در مهدکودک‌های خوب آماده می‌کنند؛ اما کودکان خانواده‌های محروم، ناآماده و بی‌پشتوانه وارد آموزش رسمی خواهند شد. این یعنی گسترش شکاف طبقاتی از همان سال اول مدرسه.

این معلم با بیان اینکه پیش‌دبستانی باید توسعه یابد، نه حذف شود، اظهار کرد: از دید ما این اقدام موجب تضعیف پیش دبستانی خواهد شد. به‌جای جایگزین‌سازی، باید دوره پیش‌دبستانی را تقویت و اجباری کنیم؛ با برنامه‌ای تربیتی، بازی‌محور، و متناسب با سن کودک. حذف تدریجی پیش‌دبستانی به‌نفع یک سال تحصیلی رسمی‌تر، انحرافی آشکار در مسیر تربیت است.

وی ادامه داد: تغییر سن ورود به مدرسه، اگر مبتنی بر پژوهش، روان‌شناسی رشد، عدالت اجتماعی و آمادگی زیرساختی نباشد، اقدامی عجولانه و نابرابر است. در این مسیر، باید مراقب باشیم آموزش ابزار دست اقتصاد نشود و کودکی، قربانی تولید زودهنگام نیروی کار نگردد.

راهکار برای بازدهی بالاتر

پوربخشی اظهار کرد: با هدف به‌روزسازی نظام آموزش عمومی، می‌توان آموزش رسمی را از پنج‌سالگی آغاز کرد؛ به این صورت که دوره‌ای یک‌ساله و رایگان تحت عنوان پیش‌دبستانی اجباری برای همه کودکان ۵ سال تمام در نظر گرفته شود. در این طرح، با افزودن این سال به ابتدای آموزش و حذف پایه ششم ابتدایی در انتهای دوره، می‌توان ساختار آموزشی را بدون افزایش سال‌های تحصیل بازطراحی کرد و هم‌زمان از مزایای شروع زودهنگام یادگیری بهره‌مند شد.

وی تصریح کرد: برای موفقیت این تغییر، لازم است مربیان متخصص پیش‌دبستانی تربیت شوند، محتوای متناسب با سن کودکان طراحی شود، فضا‌های آموزشی ایمن و جذاب فراهم آید، مشارکت خانواده‌ها تقویت شود، و در مناطق مختلف کشور اجرای آزمایشی صورت گیرد تا ضمن تضمین عدالت آموزشی، روند رشد طبیعی کودک در مرکز آموزش قرار گیرد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->