هشدار وزارت بهداشت؛ استفاده از سولاریوم در ایران ممنوع است کاهش آمار طلاق در ایران به زیر ۲۰۰ هزار فقره وام ۵۰ میلیونی بازنشستگان کشوری واریز شد (یکم مهر ۱۴۰۴) دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد آموزش در ازدحام کم وبیش به سوی عدالت آموزشی | مشکلات توسعه فضای آموزشی همچنان باقی است ماجرای عجیب دستگیری یک سارق مکار با شکایت خاص ۲ زن ضرورت ارتقای مهارت معلمان در عصر آموزش ترکیبی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نماز یک بحث قلبی، دلی و ارتباطی با خدا است و ما با اجبار آن مخالف هستیم فرماندار مشهد: نماز باید به عملی مقدس در بین دانش‌آموزان تبدیل شود صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری (یکم مهر ۱۴۰۴) «بوتاکس معده» روشی غیراستاندارد و پرعارضه برای کاهش وزن چگونه خواب نوزادان را تنظیم کنیم؟ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی: جامعه نمازگزار، جامعه رشدیافته و بالنده‌ای است پیشبرد طرح عرضه نان کامل در مشهد | ۳۵ درصد هدف‌گذاری ملی محقق شد وزیر آموزش و پرورش: مدارس استاندارد جایگزین مدارس کانکسی شدند رسوایی جراح قلابی | شکایت ۵۰ زن، پس از یک مرگ مشکوک بزاق دهان می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند مطالبه فرمانداران خراسان رضوی درخصوص اتصال راه‌آهن مشهد - بافق به مشهد - تهران مشاور وزیر آموزش و پرورش: دشمن با جنگ ۱۲ روزه می‌خواست کلاس‌های درس را خالی کند، اما به هدفش نرسید پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ اسنپ و تپسی‌فود حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای خراسان رضوی در کمیسیون هوای پاک شیوع کوتاهی قد و آسیب‌دیدگی چشم بین دانش‌آموزان
سرخط خبرها

نخبه‌ها لوکوموتیو‌های قطار آموزش ایران

  • کد خبر: ۳۵۵۷۰۸
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۰
نخبه‌ها لوکوموتیو‌های قطار آموزش ایران
در نظام آموزشی کشور، از بین ۱۷‌میلیون دانش‌آموز، گروهی اندک با عبور از آزمون‌های دشوار و فیلتر‌های علمی و مهارتی، به جایگاه دانش‌آموزان برگزیده و نخبه می‌رسند.

در نظام آموزشی کشور، از بین ۱۷‌میلیون دانش‌آموز، گروهی اندک با عبور از آزمون‌های دشوار و فیلتر‌های علمی و مهارتی، به جایگاه دانش‌آموزان برگزیده و نخبه می‌رسند. این فرایند، نتیجه رقابت سنگین میان هزاران متقاضی است؛ رقابتی که در‌نهایت، فقط بهترین‌ها در آن باقی می‌مانند.

چنین‌استعداد‌هایی را باید سرمایه‌های ملی دانست؛ سرمایه‌هایی که پرورش و هدایت آنها، تضمین‌کننده رشد علمی، فناورانه و اقتصادی کشور است. نخبگان آموزشی همان لوکوموتیو‌های پرقدرتی هستند که می‌توانند قطار آموزش را به حرکت وادارند و واگن‌های متعدد آن را تا مقصد پیشرفت و تحول بکشند. 

بی‌توجهی به آنها، نه‌تنها اتلاف بیت‌المال، بلکه فرصت‌سوزی در ابعادی جبران‌ناپذیر خواهد بود. برخی‌ها نگاه حمایتی ویژه به این دانش‌آموزان را مغایر با عدالت می‌دانند، حال آنکه عدالت آموزشی در ذات خود، به‌معنای شناسایی و پشتیبانی از ظرفیت‌ها بر اساس شایستگی و تلاش است. پذیرش این‌دسته از دانش‌آموزان تنها با معیار‌های علمی، مهارتی و اخلاقی انجام می‌گیرد، نه بر اساس روابط یا سلیقه‌های فردی. این گزینش، نتیجه کارنامه واقعی آنهاست. 

طبیعی است که سرمایه‌گذاری و تخصیص امکانات برتر برای کسانی انجام شود که توانسته‌اند در میدانی برابر و با پشتکار مثال‌زدنی بر رقبا پیشی گیرند؛ حتی اگر تمامی دانش‌آموزان کشور به منابع پیشرفته‌ای مانند دوره‌های المپیاد علمی دسترسی پیدا کنند، باز هم نتایج متفاوت خواهد بود؛ چراکه استعداد، انگیزه و توان فردی تفاوت‌ها را رقم می‌زنند. تغییرات ساختاری در آموزش، از دیگرالزامات توسعه ملی به شمار می‌رود.

یکی از این اصلاحات، قرار‌گرفتن پیش‌دبستانی و مهدکودک به‌عنوان سال نخست دوره ابتدایی است؛ تصمیمی که برمبنای تحقیقات علمی و روان‌شناختی اتخاذ شده است. کودکان در سنین آغازین، بیشترین ظرفیت یادگیری، خلاقیت و جذب مفاهیم را دارند. آغاز آموزش رسمی در این مقطع، از هدررفت سال‌های طلایی رشد ذهنی جلوگیری می‌کند و مسیر شکل‌گیری مهارت‌ها، زبان و تفکر تحلیلی را تسریع می‌بخشد. بدین‌ترتیب، نسل آینده زودتر آماده مواجهه با واقعیات بازار کار و تعاملات اجتماعی خواهد شد. با‌این‌همه، شتاب‌دادن رشد گروهی از استعداد‌های برتر، به‌معنای بی‌توجهی به سایر دانش‌آموزان نیست. 

سرمایه‌گذاری بر نخبگان باید هم‌زمان با ارتقای سطح عمومی آموزش انجام شود تا هیچ قشر یا منطقه‌ای از دایره فرصت‌های برابر حذف نشود. این دو رویکرد مکمل یکدیگرند؛ نخبه‌پروری، موتور پیشرفت را روشن می‌کند و توسعه آموزش همگانی، ریل‌های این حرکت را هموار و گسترده می‌سازد.

اگر این سیاست‌ها با برنامه‌ریزی دقیق، حمایت پایدار و نظارت شفاف پیش برود، نه‌تنها می‌توانیم استعداد‌های درخشان را در مسیر خدمت به کشور نگه داریم، بلکه می‌توانیم از گستره وسیع‌تری از ظرفیت‌های انسانی بهره‌مند شویم. آینده آموزش‌و‌پرورش ایران، در گرو ترکیب خردمندانه عدالت آموزشی، نخبه‌پروری هدفمند و اصلاحات بنیادین در ساختار تربیتی است؛ مسیری که با موفقیت در آن، جایگاه کشور در جهان دانش و فناوری ارتقا خواهد یافت و نسل‌های آینده از دستاوردهایش بهره‌مند خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->