به گزارش شهرآرانیوز، کارشناسان میگویند ورود اپل به حوزه گوشیهای تاشو، نشانهای از این است که مصرفکنندگان به دنبال دستگاههایی هستند که استفاده از اینترنت را بهینه کنند.
در سال ۲۰۰۵، هیچ چیز ظاهری قدرتمندتر و پیچیدهتر به افراد بعد از پایان دادن به تماسشان با بستن یک گوشی تاشو نمیداد.
اکنون، دو دهه پس از اوج محبوبیت، این گوشیها دوباره بازگشتهاند، و شایعه شده است که اپل در حال کار بر روی اولین گوشی تاشوی خود است.
اطلاعات کمی در مورد ظاهر این گوشی وجود دارد. این گوشی میتواند شبیه به طراحی فلیپ (بسته شونده از بالا به پایین) سامسونگ که به گوشیهای تاشوی دهه ۲۰۰۰ نزدیکتر است یا شبیه به مدل فولد (بسته شونده از کنار) سامسونگ باشد که بیشتر شبیه یک آیپد تاشو است.
گزارش جیپیمورگان حاکی از آن است که اولین آیفون تاشو در سپتامبر ۲۰۲۶ با قیمت ۱۹۹۹ دلار رونمایی خواهد شد و احتمالاً بازار تلفنهای تاشو را که انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ به ۱۹ میلیون دستگاه برسد، گسترش خواهد داد.
تبلت مستطیلی در ۱۵ سال گذشته یکی از ارکان طراحی تلفن بوده است، اما آیا شرطبندی اپل روی تلفن تاشو میتواند نشانهای از تغییر دوباره نسل باشد؟
کارشناسان فناوری میگویند که عرضه محصول جدید احتمالاً نشاندهنده این واقعیت است که مردم اکنون بیشتر از طریق تلفنهای خود به اینترنت دسترسی دارند تا لپتاپ یا تبلت، و به دنبال دستگاهی هستند که این تجربه را بهینه کند. اما قیمت بالای آن نشان میدهد که همچنان یک محصول گرانقیمت باقی خواهد ماند.
بن وود، تحلیلگر شرکت مشاوره فناوری CCS Insight، میگوید: «اپل و سایر سازندگان تلفنهای هوشمند تا حدودی این واقعیت را شنیدهاند که تلفن هوشمند به یک دسته خستهکننده تبدیل شده است؛ این محصول در زندگی روزمره مردم کاملاً ضروری است، اما رویدادهای رونمایی از گوشیهای هوشمند جدید، دیگر آن هیجان سابق را در افراد به وجود نمیآورد.» به همین دلیل است که اپل به دنبال طرحهای جدیدی است که بتواند مردم را به صحبت در مورد محصولاتش وادارد، برای مثال، آیفون فوق باریک که انتظار میرود در ماه سپتامبر عرضه شود.
وود فکر میکند اپل به این دلیل وارد بازار گوشیهای تاشو میشود که شرکتهای دیگر ابتدا این کار را امتحان کردهاند. طرحهای اولیه گلکسی فولد سامسونگ با مشکلات صفحه نمایش مواجه بودند، اما انتظار میرود عرضه سهگانه گلکسی فلیپ و فولد ۷ در هفته آینده، که شامل طرحهای باریکتر و صفحه نمایشهای بزرگتر است، نمایانگر «نسل بعدی» گوشیهای تاشو باشد که سامسونگ امیدوار است روند نزولی فروش در سال ۲۰۲۴ را معکوس کند.
وود معتقد است: «اپل به ندرت در چیزی اولین است و معمولاً شرکتی نیست که باعجله در چیزی وارد شود. آنها دوست دارند صبر کنند تا ببیند چگونه میتواند آن فناوری جدید را اصلاح و بهینه کرد و بهترین و قابل اعتمادترین تجربه را ارائه دهد، و سپس وارد آن شوند.»
او خاطرنشان کرد که گوشی فلیپ سامسونگ محبوبتر از مدل فولد بوده است «زیرا ارزانتر است و تخیل افرادی را که ایده داشتن چیزی متفاوت از دیگران را دوست دارند، به خود جلب کرده است». اما او فکر میکند که اپل با تولید یک مینی تبلت تاشو، بیشترین پتانسیل را برای «تغییر» دارد، چرا که به مردم این فرصت را میدهد که صفحه نمایش بزرگتری را باز کنند و در آن به راحتی ویدیو تماشا کنند، عکسها را نمایش دهند و اسناد را هنگام کار از راه دور مرور کنند.
مارگاریتا پانایوتو، محقق فناوری در دانشگاه منچستر معتقد است که تحقیقات دانشگاهی نشان داده است که مردم صفحه نمایشهای بزرگتر را برای وبگردی و بازی ترجیح میدهند. این موضوع، همراه با این واقعیت که جوانان، به ویژه، تمایل به استفاده از تلفنهای هوشمند برای آنلاین شدن دارند، نشان میدهد که طراحی تاشو میتواند یک مصالحه ایدهآل برای مصرفکنندگان آینده ارائه دهد.
پروفسور بن کارتر، که در کالج کینگ لندن در مورد چگونگی تأثیر تلفنهای هوشمند بر زندگی ما تحقیق میکند، موافق بود که تماشای ویدیو یکی از مزایای گوشیهای تاشو است، به خصوص از آنجایی که ویدیوها بخش فزایندهای از محتوایی را که مردم مصرف میکنند تشکیل میدهند. تلفنهای تاشو میتوانند صفحه نمایشهای بزرگتری داشته باشند و همچنین میتوانند برای مشاهده آسانتر، به حالت ایستاده قرار گیرند.
او فکر میکرد که طرحی شبیه به «مینی لپتاپی که میتوانید آن را ببندید» میتواند مزایایی برای سلامت روان داشته باشد. تحقیقات او نشان میدهد که غیرفعال کردن اعلانها در کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش و مقابله با اعتیاد به تلفنهای هوشمند بسیار مؤثر است.
اگر صفحه نمایش قابل مشاهده نباشد، «فرآیند پاداش متغیر» را حذف میکند، همان فرآیندی که اعتیاد به قمار را در مغز انسان به وجود میآورد، که در آن ندانستن زمان دریافت پاداش، چیزی را جذابتر میکند. او گفت: «اگر بتوانید صفحه گوشی را بیشتر شبیه یک لپتاپ خاموش کنید، آن حواسپرتی که دچارش میشوید را حل خواهید کرد»، اگرچه او خاطرنشان کرد که هنوز شواهدی وجود ندارد که مردم از تلفنهای تاشو به این روش استفاده میکنند.
این امر میتواند به ویژه برای کودکانی که به طور متوسط بیش از ۲۰۰ اعلان در روز در گوشی خود دریافت میکنند، مفید باشد، اگرچه قیمت بالای تلفنهای تاشو بعید است که بسیاری از آنها تا زمانی که والدینشان چند سال پس از عرضه، مدلهای دست دوم را کنار بگذارند، به این گوشیها دسترسی داشته باشند.
پروفسور دیوید الیس، رئیس علوم رفتاری در دانشگاه بث، گفت که از دیگر جذابیتهای این تلفنها میتوان به این واقعیت اشاره کرد که صفحه نمایشها بهتر محافظت میشوند و در جیب کوچکتری قرار میگیرند، و همچنین «حس نوستالژی که با تلفن تاشو همراه است» را در افراد به وجود میآورد.
اما او اضافه کرد که ممکن است این گوشیها نتوانند آن تغییر دهندهی بازی باشند که مردم انتظار دارند؛ اپل «نرخ موفقیت ۱۰۰٪ ندارد و محصول دیگر آنها یعنی هدست Vision Pro که یک شکست چشمگیر بود ثابت کننده این ادعا است».