به گزارش شهرآرانیوز، این روزها فرش قرمز نمایشگاه بینالمللی مشهد در فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع پیش پای ۲۲ شرکت فعال در صنعت خودرو پهن شده و سالنهای عطار و مفاخر در کنار سالن بزرگ فردوسی به محصولات پرزرقوبرق و لوکسی اختصاص یافته است که از همان ابتدا میتواند چشمهایتان را خیره کند. اگرچه مراسم افتتاحیه این رویداد در سایه بیتوجهی مسئولان دولتی و بدون حضور حتی یک مدیر از طرف سازمان صمت برگزار شد، اما ازدحام جمعیت در راهروها نشان میداد که مردم همچنان علاقهمند به این نوع رویدادهای نمایشگاهی هستند.
بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی خودرو در مشهد که از ۴ تا ۷ شهریور ۱۴۰۴، همهروزه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است، جزو آندسته رویدادهایی است که مخاطب عام دارد و فرقی ندارد دنبالکننده آخرین اخبار از این بازار پرطرفدار باشید یا نه، در هر حال از همان لحظه که چشمتان به اولین غرفه در این نمایشگاه بیفتد، غیرممکن است با اشتیاق تا آخرین غرفه را از نظر نگذرانید.
اگر رونمایی از «شوال ۲» بهعنوان جدیدترین محصول ایرانخودرو را کنار بگذاریم، واقعیت غیرقابلانکار نمایشگاه خودرو مشهد این است که خودروسازان داخلی در مقابل واردکنندگان و نمایندگان محصولات خارجی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اگرچه تقریباً کل فضای نمایشگاهی در سالن عطار به گروه خودروسازی سایپا اختصاص یافته است و ایرانخودرو نیز غرفه بزرگی در سالن فردوسی دارد، اما اکثر بازدیدکنندگان بلافاصله از مقابل محصولات ناامیدکننده خودروسازان داخلی عبور میکنند تا خود را به غرفههای تیگارد، سروشموتور، شتابرانموتور، ماموت و گروههای خودروسازی خصوصی برسانند و رویدادهای جذاب آنها را تماشا کنند.
حقیقت غیرقابلکتمان نمایشگاه خودرو مشهد همین است؛ در شرایطی که در غرفه سایپا، نسخههای بازآمادشده از نیسان آبی و محصولاتی همچون آریا و کوییک جدید عرضه شده است، خودروسازان خصوصی با مزدا ۳ نیوفیس، نسخههای ۲۰۲۵ بنز و سدانهای لوکس جدید، گوی رقابت را بهکلی از همتایان دولتی خود ربودهاند.
مسعود مظفری، مدیرفروش یکی از همین شرکتهای واردکننده خودروهای خارجی، در حاشیه رویداد به شهرآرانیوز میگوید: شاید محصولات ما در این غرفه برای مردم خیرهکننده باشد و شما بهصورت پیوسته خانوادههایی را ببینید که خود و فرزندانشان، سوار خودروهای ما میشوند، اما واقعیت این است که این استقبال، عمدتاً محدود به همین عکسهای یادگاری باقی میماند. قانون بازار خودروی ایران این است؛ همیشه بُرد با برندهایی است که محصولات اقتصادی داشته باشند؛ یعنی مثل همین خودروسازهای دولتی که محصولاتی در محدوده قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان دارند.
وی میافزاید: وقتی وزات صمت برای واردکنندگان خودرو، محدودیت حجم واردات قائل باشد، ما نمیتوانیم انواع اقتصادی خودروهای خارجی را برای قراردادهای بلندمدت انتخاب کنیم. به همین دلیل هم عمده خودروهای وارداتی حداقل دو میلیارد نرخگذاری میشوند، چون تعداد محدودی از آنها قابل واردات است و به همین دلیل، ما ناچاریم فقط طبقه مرفه جامعه را بهعنوان خریداران احتمالی، هدف قرار دهیم.
نمیخواهیم منفینگر باشیم و قطعاً باید اذعان کرد که بیستوپنجمین نمایشگاه خودرو مشهد، آوردگاه شرکتهای موفق، خودروسازان مطرح و محصولات جدیدی بوده که سطح برگزاری آن کمتر در رویدادهای مشابه کشور دیده شده است. با این حال، باید این را هم بگوییم که اگر از نمایشگاه امسال خودرو بازدید کردید و در حاشیه، صدای دادوفریاد به گوشتان خورد، خیلی تعجب نکنید. ازجمله موضوعاتی که در نمایشگاه خودرو بهعنوان حواشی پررنگتر از متن جلبتوجه میکند، حضور گروهی و اعتراض دستهجمعی هموطنانی است که در طرحهای فروش خودرو ثبتنام کرده و حتی وجه محصول موردنظرشان را هم به کمال پرداخته کردهاند، اما با بدعهدی شرکتها، همچنان از وسیله نقلیه محبوب خود محروم هستند. حالا با حضور این شرکتها در نمایشگاه مشهد، این حضور به صحنه انتقامجویی تبدیل شده و زیاد پیش میآید که زیاندیدگان در مقابل یک غرفه تجمع میکنند و کار تا دخالت حفاظت فیزیکی نمایشگاه بالا میگیرد.
طه صدری، مدیر فروش یکی از شرکتهای صاحبنام واردکننده، در پاسخ به سؤال شهرآرانیوز دراینباره، میگوید: قاعده بازار این است که تاجر، مسئولیتپذیر باشد. این را میدانیم و حقیقتاً قصد فرافکنی نداریم، اما واقعیت این است تأخیرهایی که در تحویل خودرو اتفاق میافتد، غالباً یک دلیل موجه و برونسازمانی دارد. مردم بدانند که پای دولت هم در این قضیه گیر است. وقتی سختگیرانهترین سیاستها با محوریت رفع تعهد ارزی در دستورکار قرار گرفت، ما محصولات خریداریشده توسط مشتریان را وارد کشور میکنیم، اما وزارت صمت آنها را در گمرک بلوکه میکند. متأسفانه بدحسابی و سودجویی بعضی از همکاران، همه شرکتها را بدنام کرده و امروزه مردم فکر میکنند ریسک معامله با ما خیلی زیاد است درحالیکه واقعاً اینطور نیست!
در هر حال، بیستوپنجمین نمایشگاه خودرو در مشهد را میتوان ازجمله رویدادهایی دانست که جنبه ملی آن، اهمیت بسیار زیادی در تقویم سالیانه صنعت خودروسازی کشور دارد. شاید شرکتهای واردکننده در پروندههایی بدعهدی کرده باشند، شاید خودروهای عرضهشده عمدتاً چینی و از نظر فنی با مشکلاتی مواجه باشند، اما در مجموع، همصدایی مردم و بخش خصوصی درتقابل با خودروسازان داخلی موضوعی است که همواره میتواند دستاوردهای محسوسی داشته باشد. خدا را چه دیدید، شاید همین محصولات جدید توانستند انحصار بازار خودروی کشور را بشکنند و یا حداقل، دولتیها را به پوستاندازی و بازنگری در کیفیت و قیمت محصولاتشان ترغیب کنند.