به گزارش شهرآرانیوز؛ در سفر اخیر وزیر راه به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس، بار دیگر مسئله پروژههای کلان استان که در مسیر اجراییشدن همچنان با بنبست و گرههای تأمین اعتبار روبهرو هستند از سوی مسئولان استانی مطرح شد. به گفته استاندار خراسان رضوی سهم استان از آزادراه و بزرگراه زیاد نیست و بسیاری از راههای بینشهری در واقع راههای فرعی محسوب میشوند.
در همین راستا یکی از مصوبات در نشست با وزیر راه و شهرسازی بهسازی این مسیرها بوده است. همچنین طبق آمارها سهم کل خراسان رضوی از ۳هزار کیلومتر شبکه آزادراهی کشور، فقط ۳۴کیلومتر در اتوبان مشهد-باغچه است.
پیرو تحقق پروژههای ناتمام استان و دیگر مطالبات در این حوزه، روز دوشنبه نشست هماندیشی مجمع نمایندگان استان با وزیر راه برگزار شد. در این نشست باوجوداینکه از رسانهها دعوت شده بود، خبرنگاران به این جلسه راه نیافتند، اما رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرا درخصوص مباحث مطرحشده در این نشست، گفت: با توجه به جایگاه مشهد بهعنوان پایتخت معنوی کشور و تردد سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر بیشترین تمرکز مجمع نمایندگان بر روی پروژههای ناتمام راه بود. مهمترین مسائلی که بهطور ملی پیگیری کردیم، بحث آزادراه حرم تا حرم همچنین راهآهن مشهد، قوچان، بجنورد و گرگان بود.
علی آذری افزود: موضوع دیگر توجه به مسئله ورود و خروج ترافیک مسیر قوچان-مشهد و از مشهد- چناران به قوچان بود که قرار است تکمیل شود. البته مسئله مسکن و نحوه استملاک اراضی برای مسکن ملی و طرح جهش مسکن از دیگر مباحثی بود که مطرح شد.
وی تصریح کرد:، چون بحث آزادراه و بزرگراهها نیاز به تأمین مالی دارد، مقرر شد توجه ویژهای به بخش خصوصی داشته باشیم. آنچه بهعنوان رئیس مجمع پیشنهاد دادم، این بود که کارگروهی ایجاد شود و دو نفر از نمایندگانی که در حوزه راه و حوزههای شهرسازی فعالیت میکنند، یکی از معاونان وزیر راه، یکی از معاونان استاندار و مدیرکلهای حوزههای مرتبط حضور داشته باشند که بتوانیم مصوبات را پیگیری کنیم. استفاده از ظرفیت بانکها، بخش خصوصی و پیگیری برگزاری نشست با رئیس بانک مرکزی نیز مطرح شد که بتوانیم درصدی از پروژههای عمرانی را به بانکها بسپاریم.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به کلان بودن پروژهها و کفایتنداشتن اعتبارات دولتی، اظهار کرد: پس از برگزاری کارگروه در نشستی که با رئیس بانک مرکزی خواهیم داشت، درصدهای مشارکتها را تعیین میکنیم. پیش از این قرارگاه خاتم نیز ورودی داشت که هنوز تفاهمها کامل نشده است. در این راستا امیدواریم بتوانیم چهار بانک را با مدیریت بانک مرکزی پای کار بیاوریم.
آذری افزود: پروژه آزادراه حرم تا حرم حدود ۹۰۸ کیلومتر است که تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت داشته است. پیش از این موانعی در قراردادهای گذشته و تأمین مالی مطرح بود. با برنامهریزی صورت گرفته ۴۰ درصد این پروژه توسط دولت، مابقی ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد توسط بانکها تأمین خواهد شد.