اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا و ضرورت تحول در نظام آموزش

  • کد خبر: ۳۶۱۴۸
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کرونا و ضرورت تحول در نظام آموزش
عباس محمدیان - رئیس‌سازمان‌بسیج رسانه‌خراسان‌رضوی
آقامعلم می‌گفت اگر اموات محترم سال‌ها و حتی دهه‌های پیش از گور برخیزند و در مدارس و محیط‌های آموزشی چشم باز کنند، چندان گذر زمان را حس نخواهند کرد، بلکه خواهند پنداشت بخشی از روز را خوابیده بوده‌اند و پلک‌ها را می‌تکانند از خواب نیمروزی، اما اگر کسانی که یکی‌دو سال پیش به کما رفته‌اند و اکنون به هوشیاری چشم باز کنند، از تغییر شگرفی که در جهان فناوری و دنیای مجازی اتفاق افتاده است، تعجبی همسان با اصحاب کهف در چهره‌شان نمودار خواهد شد. این یعنی نظام آموزشی ما نه‌تن‌ها همپای فناوری رشد نکرده است که با حداقل‌های این جهان متنوع هم فاصله‌ای بسیار دارد. درست می‌گفت آقامعلم که قبل از جهان‌گیر‌شدن ویروس کووید ۱۹ سخن می‌گفت. گفته‌هایش دردافزا، اما دقیق بود. واقعا ما در حوزه آموزش همچنان به روش قدیم پایبندیم و به تنوع و تکثری که شایسته تنوع و گونه‌گونی دانش‌آموزان و دانشجویان است، دست نیافته‌ایم، اما کرونا که آمد، با همه مصائبی که با خود داشت و دارد، یک اتفاق را هم رقم زد تا بالاخره در یک حوزه بشود مصداق همان شری که خیر ما در آن است و به دعا از خدا می‌خواستیم. این بیماری توانست چالش‌های متعددی را رقم زند، ازجمله در حوزه آموزش، از دبستان تا دانشگاه. هم میزان ناکارآمدی را اندازه گرفت و روی ترازو نهاد و به رخمان کشید و هم به‌نوعی بن‌بست‌شکنی کرد تا از دل آموزش سنتی، به خط بزنیم و ظرفیت‌های مجازی و حوزه فناوری را به یاری بگیریم و این در جای خود می‌تواند آغاز مبارکی باشد برای اصلاح رویکرد‌ها و به‌روزرسانی فرایند‌های آموزشی. فکر می‌کنم اگر دوباره با آقامعلم به گفتگو بنشینیم، دیگر نظرش چنان نخواهد بود که پیش از این به زبان آورد. به هر حال با همه ضعف و قوت‌های ساختاری و مبنایی و کارکردی، ما قدم‌های اولیه را در ارتقای نظام آموزشی متناسب با شرایط برداشته‌ایم. معلم‌ها از طریق فضای مجازی به خانه‌ها آمدند. مدارس و دانشگاه‌ها حضور خود را در دنیای مجازی و فناورانه تثبیت کردند و امروز سخن از برگزاری ترم اول سال تحصیلی آینده به‌شکل غیرحضوری و بر بستر فضای مجازی است. از آنجا که احتیاج ما در اختراع است، می‌توان به فردای بهتر در حوزه آموزش‌های نوین امید داشت و این امید را برای ارتقای دانش و هدفمند‌کردن آموزش‌های متناسب با نیاز‌های جامعه هم داشت. به گمانم ما می‌توانیم قدم‌به‌قدم به اصلاح فرایند کنکور و عملیاتی و حرفه‌ای‌شدن آموزش‌های انتزاعی هم بیندیشیم. شاید همین شر موجود (کرونا) باعث یک خیر بزرگ در حوزه آموزش شود. این را باور داریم و می‌دانیم که می‌شود از دل تهدید‌ها به فرصت‌های موفقیت نقب گشود و راه زد. چنین باید کرد ان‌شاءا...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->