به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین سوگواری ظهر شهادت حضرت زهرا(س) که امروز (دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴) با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن قدردانی از شوروشعور مردم مشهد در اجتماع عظیم فاطمیون امسال اظهار کرد: قدردانی میکنم از همه شما عزیزان که در مسیر میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی سوگواری کردید و به این بارگاه قدسی مشرف شدید تا بر فرش علیبنموسیالرضا(ع)، برق اشک خود را تقدیم صاحب این حرم، شهر و مملکت کنید.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت معرفتشناسی حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که در مقام احساسات و عشق به صدیقه اطهر(س) و حضرات اهلبیت(ع) ما چیزی در مردممان کم نداریم و هرچه عشق و ارادت خالصانه در این ملت است، نصیب و خطاب به ائمهاطهار(ع) میشود. بااینحال، آنچه ضرورت دارد، همراهی این عشق با معرفتشناسی صدیقهاطهر(س) است؛ تاجاییکه ما بدانیم مظلومیت غریبانه فاطمه(س) چه شد که ایجاد شد و انگیزه حضرت در مبارزات عظیمی که دنبال کردند، چه بود.
وی افزود: بعثت رسول گرامی اسلام(ص) در جریان پیغمبری حضرت، دو بُعد داشت؛ یکی نبوت و دیگری رسالت. نبوت بهاینمعناست که پروردگار عالم، برنامه مخلّد و ابدی خود را بهصورت وحی به رسول خدا(ص) نازل کرد تا بهعنوان قرآن، این وحی به مردم آخرالزمان ابلاغ شود. رسالت حضرت نیز آن بود که انسان تربیت کند و جامعه بسازد تا مدینه فاضلهای برای بشر برپا شود و حضرت آن را مدیریت کند تا این جامعه ایدهآل، الگوی مدیریت اجتماعی برای همه مردم عالم باشد.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه جریان انحراف رسالت بهدنبال رقابت سیاسی برای کسب قدرت بود، تصریح کرد: با رحلت پیامبر اکرم(ص)، بدیهی است بُعد نبوت رسولالله(ص) تمام و منقطع شود، اما رسالت حضرت ماهیتی ماندنی دارد و تا ابد ادامه خواهد داشت. بااینحال، با رحلت رسول خدا(ص)، علاوه بر اتمام بُعد نبوت، عدهای اراده کردند بُعد رسالت حضرت را نیز منحرف کنند تا نظریه حکومت اسلامی از انسانسازی و جامعهسازی به یک رقابت سیاسی برای قدرت و حکومت تبدیل شود.
وی تأکید کرد: بحث ما واقعاً این نیست که چه کسی خلیفه شد و چه کسی نشد. این امر نتیجه اراده اصلی است. اراده اصلی چه بود؟ اینکه امامت از بین برود تا رسالت نابود شود و مدیریت جامعه از رسالت پیامبر(ص) به یک رقابت سیاسی تبدیل شود. چرا اینکار را کردند؟ تا مهاجر و انصار بتوانند بگویند «مِنّا اَمیر وَ مِنکُم وَزیر» تا بر سر ارکان قدرت با هم رقابت کنند و بحث از جامعهسازی گفتمانی به یک رقابت بر سر قدرت تنزل پیدا کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شما همین الان به امت اسلام نگاه کنید. ۱.۵ میلیارد مسلمان روی کره زمین داریم که همه پراکنده زندگی میکنند. چه شد که اینطور شد؟ چرا امت اسلامی اینهمه افتراق و جدایی دارند و جمع پیروان پرچم رسالت پیامبر(ص) اندک است؟ این افتراق وجود دارد؛ چون همان ابتدا، جریان رسالت، انحراف پیدا کرد.
وی بیان کرد: در ماجرای کوچه هم اگر علی(ع) شمشیر میکشید، در واقع اقدامی درجهت اراده جریان سقیفه بود و اسلام به تز قدرت تبدیل میشد. البته که علی(ع) از همه قویتر و نیرومندتر بود، اما دیگر کسی اسلام را یک مکتب فکری برای تعالی بشر نمیدانست. در واقع، جریان امامت که تداوم رسالت پیامبر(ص) بود، بهکلی نابود میشد و به همین دلیل، صدیقه اطهر(س) تکوتنها ایستاد، سیلی خورد و فرزندش را تقدیم نهضت کرد، اما صیانت از رسالت پیامبر(ص) و دفاع از جریان امامت را بر جان خود ترجیح داد.
آیتالله علمالهدی با اشاره به حدیث امام باقر(ع) اظهار کرد: بنا به روایت معتبر، زمانی که ماجرای کوچه اتفاق افتاد، فقط سه یا هفت نفر میگفتند «اَشهَدُ اَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله»، اما الان ۵۰۰ میلیون نفر در اذانشان به ولایت علی(ع) شهادت میدهند. این، قیمت شکستهشدن پهلوی صدیقه اطهر(س) بود. در واقع، مبارزات و ایستادگی زهرای مرضیه(س) ضامن تداوم امامت و رسالت شد تا دخت رسول خدا(ص)، تصویر عینی مقتدر مظلوم برای ما باشد.