معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۴) در حاشیه سیوهشتمین نشست معاونین حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: ما امروز سیوهشتمین نشست معاونین حملونقل کلانشهرها را در مشهد داریم.
پوریا محمدیانیزدی با بیان اینکه دبیرخانه کلانشهرها، کمیسیونهای تخصصی دارد، عنوان کرد: در مجموعه حملونقل، هر فصل یک جلسه با محوریت یکی از کلانشهرها برگزار میشود که این فصل نوبت شهرداری مشهد بود. امروز ۲۰ معاون حملونقل و ترافیک شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، در مشهد مهمان ما هستند و قرار است به بررسی موضوعات روز حوزه حملونقل بپردازیم.
وی افزود: از جمله موضوعاتی که امروز مطرح میشود، لایحه اصلاح قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است که الان در دستورکار مجلس قرار گرفته است. موضوعات مربوط به ایمنی و کاهش تصادفات با تأکید بر فرهنگسازی ترافیک و آموزشهای ترافیکی به صورت ویژه توسط کلانشهرهایی که کار قابلتوجهی داشتند، ارائه میشود.
محمدیانیزدی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که امروز در این نشست انجام میشود، موضوع بهاشتراکگذاشتن تجارب در شهرهای دیگر است.
وی اضافه کرد: از وزارت نفت و شرکت پخش فرآوردههای نفتی دعوت کردیم تا موضوع ماده ۱۲ نوسازی ناوگان با اعتبارات حاصل از صرفهجویی مصرف سوخت را بررسی کنیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: از نیروهای مسلح نیز دعوت کردیم تا بخش نقشهبرداری و آخرین دستاوردها در حوزه تصویربرداری را ارائه دهد. بحثی در حوزه ایمنی داریم که بررسی میشود.
وی با اشاره به اینکه مشهد ۳۵۰ کیلومترمربع وسعت دارد، تصریح کرد: ما ۳.۵ میلیون جمعیت در مشهد داریم و هر مشهدی ۲.۱۲ سفر در روز تولید میکند؛ بنابراین ما در مشهد، روزانه ۷ تا ۷.۵ میلیون سفر داریم.
محمدیانیزدی بیان کرد: شبکه بزرگراهی ما ۱۰۰ کیلومتر است. در مشهد، ۲۹۰ تقاطع داریم که با چراغهای فرماندهی مدیریت میکنیم. تعداد دوربینهای نظارت تصویری در مشهد ۵۲۰ مورد و دوربینهای ثبت تخلفات ۱۸۰ مورد است که سعی کردیم آنها را بهروز نگه داریم.
وی درخصوص سهم سفرهای مردم در مشهد گفت: قطارشهری روزانه ۳۰۰ هزار مسافر جابهجا میکند که ۵ درصد سفرها است. سهم اتوبوسرانی با یک میلیون سفر ۱۵ درصد، تاکسی با ۱.۵ میلیون سفر ۲۰ درصد و خودرو شخصی ۶۰ درصد است؛ بنابراین ما شهری خودرومحور هستیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: براساس قانون توسعه حملونقل عمومی، سهم سفرها در قطارشهری باید به ۱۰ درصد، اتوبوسرانی ۴۰ درصد، تاکسیرانی ۲۵ درصد و خودروهای شخصی به ۲۵ درصد برسد. در اتوبوسرانی، ۱۷۰۰ ناوگان فعال وجود دارد که باید به ۳۵۰۰ برسد. سن ناوگان نیز ۱۱ سال است که باید پنجساله باشد. باید سالی ۴۰۰ اتوبوس بخریم اگر میخواهیم به ۴۰ درصد برسیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه قطارشهری، خطوط یک و دو فعال است. ۶۰ دستگاه واگن در خط یک و ۱۰۰ واگن در خط دو داریم که وضعیت خوب است، اما باید ۶۰ دستگاه به خط یک، ۲۱۰ دستگاه به خط سه و ۱۰۰ دستگاه به خط چهار اضافه شود. هزینه خرید هر واگن یک میلیون دلار است. از چهار خط قطارشهری مشهد، سه خط فعال است؛ یعنی ۵۰ درصد مترو مشهد تحقق پیدا کرده و نیازمند سرمایهگذاری سنگین است. امسال فاز یک خط سه را افتتاح کردیم و خط ریلی را به حرم رضوی رساندیم.
محمدیانیزدی ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی وضعیت ما خوب نیست. تاکسیهای ما تا ۵ سال کارکرد، ۱۳۹۹ ناوگان و ۶ تا ۱۰ سال، ۴۵۰۰ ناوگان بوده و حدود ۴۰۰۰ ناوگان فرسوده داریم. الان اوضاع تاکسی در شهر مشهد اصلاً خوب نیست و عمده ناوگان ما به ۱۰ سال رسیده است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه اعتبار ما در حوزه عمران، حملونقل و ترافیک در شهرداری مشهد ۱۲.۵ همت است، عنوان کرد: درخصوص ایمنی و کاهش تصادفات، اتفاقات خوبی در مشهد افتاده است. وضعیت تلفات درونشهری در مشهد با اقدام حسابشده در چندین سال تا سال ۹۹ کاهش داشته و الان ۲۶۶ کشته در سال ۱۴۰۳ داشتیم که باید این تعداد را کاهش دهیم. سالی ۱۰ درصد کاهش در قانون تکلیف شده است.
محمدیانیزدی اضافه کرد: در حوزه مصدومان نیز وضعیت رو به افزایش است. باید در شهرها روی حوزه معاینهفنی کار کنیم تا کاهش تصادف را داشته باشیم. سال گذشته، حدود ۴۰۰ هزار خودرو را معاینه فنی کردیم. سال گذشته، ۱۰ میلیون تخلف شناسایی شد.