رمزارز در سال جاری در بورس کالا عرضه می‌شود یارانه تیر ماه برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) دولت باقی مانده سهام خود را در استقلال و پرسپولیس می‌فروشد +جزئیات ۳۲ فرودگاه بین‌المللی آماده انجام پروازهای اربعین حسینی وزیر جهادکشاورزی: منتظر کاهش نرخ برنج ایرانی باشید ماجرای درگیری شدید و پرتاب گاز اشک آور در جلسه پدیده شاندیز چه بود؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) ادارات کدام استان‌ها روز چهارشنبه، یکم مردادماه ۱۴۰۴، تعطیل است؟ خودرو‌های خارجی و مونتاژی در مسیر ریزش قیمت (۳۱ تیر ۱۴۰۴) کاهش ادامه‌دار قیمت خودرو‌های داخلی (۳۱ تیر ۱۴۰۴) برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع سرمایشی و گرمایشی در مشهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر خاموشی‌های بدون هماهنگی به واحد‌های صنعتی | احداث شهرک صنعتی ۱۲۰۰ هکتاری برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلای مشهد چیست؟ قیمت دینار عراق امروز چقدر است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، بازار را ورشکسته می‌کنند محدودیت‌های ترافیکی ۴ روز اول مرداد ۱۴۰۴ در برخی محور‌های مواصلاتی اعلام شد خانواده‌های مشهدی هرچه زودتر برای تهیه فرم مدارس مراجعه کنند | احتمال افزایش قیمت وجود دارد آیا  بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران فردا (چهارشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۴) باز است؟ ورق بورس به‌نفع سهام کوچک برگشت | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های ۴ تا ۹ مشخص شد فشار‌های چندجانبه بر بازار نفت، مانع تداوم روند افزایشی قیمت‌ها شده است نحوه فعالیت بانک‌های خراسان رضوی، فردا (یکم مرداد ۱۴۰۴) چگونه است؟ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | طلای جهانی پرید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | رشد دلار به کانال ۸۸ هزار تومان تعزیرات از دلیل افزایش قیمت برنج پرده برداشت افت قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ سهمیه بنزین مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد رشد ۷۶ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ دهک‌های ۶ و ۷ مشخص شد وزیر رفاه: به‌دنبال تأمین منابع برای ادامه‌یافتن کالابرگ هستیم
سرخط خبرها

کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام

  • کد خبر: ۳۸۲۰۲
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
در یادداشت‌های گذشته از کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام گفتیم. زنان زیادی از این بستر برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های کوچک و شخصی خود که معمولا هم جنبه هنری دارد استفاده می‌کنند. صفحات زنانی که در اینستاگرام به کسب‌وکار می‌پردازند چند دسته است. در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

دسته اول صفحاتی است که زنان در آن‌ها کسب‌وکاری واقعی دارند به این معنا که محصولی را اعم از محصولات هنری، پوشاک، طراحی دکوراسیون و ... تولید می‌کنند و از طریق این صفحات، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. با توجه به میزان جذابیت صفحه، این صفحات بین ۵ تا ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارند. خاص و منحصربه‌فرد بودن نوع محصولی که تولید می‌شود به استقبال از صفحات بسیار کمک می‌کند. این کسب‌وکار همان شکل کلاسیک کسب‌وکار مغازه‌ای است با این تفاوت که اجناس به صورت مجازی، در بستر شبکه اجتماعی به فروش می‌رسد. این شیوه درآمدزایی یکی از شریف‌ترین و سالم‌ترین شیوه‌های کسب‌وکار است، کسب‌وکار مبتنی بر تولید محصول واقعی.

دسته دوم صفحات درآمدزای زنانه در اینستاگرام صفحاتی است که محصول خاصی در آن‌ها تولید و به فروش نمی‌رسد، بلکه صفحه به زندگی روزمره صاحبش اختصاص دارد. این صفحات معمولا صفحات شخصی زنانی است که از دغدغه‌ها و مسائل روزانه‌شان می‌نویسند، اما به علت سبک جذاب در روایت زندگی، دنبال‌کنندگان بسیاری دارند. آن‌ها از سفرها، مهمانی‌ها، کار‌های روزمره، ارتباطات خود با همسر، فرزندان و دوستانشان می‌نویسند و از این طریق، مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کنند. این اشخاص با گرفتن تبلیغات، درآمد‌های کلانی به دست می‌آورند؛ لذا صفحات آن‌ها مملو از تبلیغات اجناس مختلف است که لابه‌لای یادداشت‌های زندگی روزمره‌شان، آن‌ها را نیز به مخاطبان معرفی می‌کنند. کسب‌وکار این گروه نوعی واسطه‌گری مجازی و تبلیغات است.

اینستاگرام این روز‌ها به بستری برای مشاغل واسطه‌گر تبدیل شده است. این مشاغل بیش از آنکه مبتنی بر تولید و عرضه محصول باشند، مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشترند. این صفحات نیاز‌های تازه‌ای در ما ایجاد، و به خرید فراوان‌تر ترغیب می‌کنند. وقتی یک خانم اینستاگرامی که فالوئر‌های بسیاری دارد و محبوب است با آب و تاب از فلان برند لوازم آرایش سخن می‌گوید یا در دکوراسیون لوکس منزلش از بهمان لوازم آشپزخانه نام می‌برد، میل به خرید و داشتن محصولات تازه در مخاطب ایجاد می‌شود؛ لذا این صفحات علاوه بر اینکه بر شیوه‌های درآمدزایی بدون زحمت یا کم زحمت و بدون تولید تأکید می‌کنند، آسیب دیگری نیز دارند. آن هم رواج بی‌امان فرهنگ مصرف‌گرایی است. سود و منفعت مشاغل واسطه‌گر در خرید بیشتر است.
آن‌ها از روش‌های مختلفی مانند ایجاد صمیمیت، ارائه توضیحات و مستندات، بیان تجربیات شخصی خود درباره محصول و ... استفاده می‌کنند تا مخاطب را قانع کنند به چیز‌های بیشتری نیاز دارد و باید لباس‌های تازه، لوازم جدید و ... داشته باشیم تا خوشحال، خوشبخت و راضی باشد. واسطه‌ها برای کسب‌وکار خود به مصرف‌گرایی ما و به مصرف هرچه بیشتر مخاطبانشان نیاز دارند.

در صفحات واسطه‌ها، در حقیقت، مخاطب است که به فروش می‌رسد. واسطه‌ها توجه و رغبت مخاطبان و دنبال‌کنندگان را به صاحبان اجناس و برند‌ها می‌فروشند. واسطه‌ها پول می‌گیرند تا توجه ما را بخرند. وقتی توجه ما را خریدند، ما محصولاتی را آن‌ها تبلیغ می‌کنند می‌خریم. در صفحات تبلیغ‌کنندگان اینستاگرامی محصول تولیدشده آن فرد به فروش نمی‌رسد بلکه مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه و کالای آن‌ها در کسب‌وکارند. به همین علت است که برخی از این صفحات برای آنکه بتوانند از صاحبان برند‌های مختلف تبلیغات دریافت کنند، برای صفحات خود دنبال‌کننده می‌خرند و به‌اصطلاح تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌دهند. هرقدر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بیشتر باشد، مبالغ کلان‌تری برای تبلیغات دریافت می‌کنند.

همان‌طور که بیان شد، کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام ۲ دسته متفاوت‌اند که دسته اول به حمایت بیشتر نیاز دارد، زیرا حاصل تلاش و دست‌رنج صاحبان آن‌هاست، و دسته دوم بیشتر مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشتر و احساس نیاز کاذب به کالاهاست؛ لذا باید درباره با این صفحات هوشیار و آگاه بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->