بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون چقدر وام مسکن پرداخت کرده‌اند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۲۰ میلیونی دیگنیتی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | تارا ۹۳۶ میلیون تومان شد بانک‌ها چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت کردند؟ | بررسی سهم وام ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات بانکی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) رشد ۳۴ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۴ جزئیات حراج شمش طلا روز یکشنبه آینده (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی: ۳۶۰ میلیارد دینار عراق به ۲ میلیون زائر اربعین فروخته شد گزارش بانک مرکزی از کاهش ۴.۱ درصدی ساخت واحد‌های مسکونی توسط بخش خصوصی بورس حمایت مهم ۲.۵ میلیونی را از دست داد | علت ریزش امروز بورس چه بود؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) زمان خداحافظی با کارت سوخت مشخص شد مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی مطرح کرد: گازرسانی گسترده در استان | صرفه‌جویی میلیاردی در مصرف سوخت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | اوج گیری طلا و سکه کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟ طلا در مشهد وارد کانال ۷.۵ میلیون تومان شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلای جهانی صعود کرد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | هندوانه کیلویی چند؟ فروش غیر قانونی مکمل در جایگاه‌های سوخت پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری شهریور ماه آغاز شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) خراسان رضوی در بزنگاه ترانزیت شتاب سبز در شرق ایران ماینر‌ها و بحران خاموشی ﻛﺪ ﮔﻤﺮکی ﻣﻨﻄﻘﻪ آزاد دوﻏﺎرون صادر شد بانک مرکزی نظارت بر نحوه پرداخت تسهیلات بانکی خُرد را تقویت کند پیش‌بینی بورس در روز چهارشنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار برای روز چهار‌شنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ | آیا کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار طلا ادامه دارد؟ بازدید استاندار خراسان رضوی از مرکز راهبری شبکه و پایش بار شرکت توزیع برق استان
سرخط خبرها

کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام

  • کد خبر: ۳۸۲۰۲
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
در یادداشت‌های گذشته از کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام گفتیم. زنان زیادی از این بستر برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های کوچک و شخصی خود که معمولا هم جنبه هنری دارد استفاده می‌کنند. صفحات زنانی که در اینستاگرام به کسب‌وکار می‌پردازند چند دسته است. در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

دسته اول صفحاتی است که زنان در آن‌ها کسب‌وکاری واقعی دارند به این معنا که محصولی را اعم از محصولات هنری، پوشاک، طراحی دکوراسیون و ... تولید می‌کنند و از طریق این صفحات، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. با توجه به میزان جذابیت صفحه، این صفحات بین ۵ تا ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارند. خاص و منحصربه‌فرد بودن نوع محصولی که تولید می‌شود به استقبال از صفحات بسیار کمک می‌کند. این کسب‌وکار همان شکل کلاسیک کسب‌وکار مغازه‌ای است با این تفاوت که اجناس به صورت مجازی، در بستر شبکه اجتماعی به فروش می‌رسد. این شیوه درآمدزایی یکی از شریف‌ترین و سالم‌ترین شیوه‌های کسب‌وکار است، کسب‌وکار مبتنی بر تولید محصول واقعی.

دسته دوم صفحات درآمدزای زنانه در اینستاگرام صفحاتی است که محصول خاصی در آن‌ها تولید و به فروش نمی‌رسد، بلکه صفحه به زندگی روزمره صاحبش اختصاص دارد. این صفحات معمولا صفحات شخصی زنانی است که از دغدغه‌ها و مسائل روزانه‌شان می‌نویسند، اما به علت سبک جذاب در روایت زندگی، دنبال‌کنندگان بسیاری دارند. آن‌ها از سفرها، مهمانی‌ها، کار‌های روزمره، ارتباطات خود با همسر، فرزندان و دوستانشان می‌نویسند و از این طریق، مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کنند. این اشخاص با گرفتن تبلیغات، درآمد‌های کلانی به دست می‌آورند؛ لذا صفحات آن‌ها مملو از تبلیغات اجناس مختلف است که لابه‌لای یادداشت‌های زندگی روزمره‌شان، آن‌ها را نیز به مخاطبان معرفی می‌کنند. کسب‌وکار این گروه نوعی واسطه‌گری مجازی و تبلیغات است.

اینستاگرام این روز‌ها به بستری برای مشاغل واسطه‌گر تبدیل شده است. این مشاغل بیش از آنکه مبتنی بر تولید و عرضه محصول باشند، مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشترند. این صفحات نیاز‌های تازه‌ای در ما ایجاد، و به خرید فراوان‌تر ترغیب می‌کنند. وقتی یک خانم اینستاگرامی که فالوئر‌های بسیاری دارد و محبوب است با آب و تاب از فلان برند لوازم آرایش سخن می‌گوید یا در دکوراسیون لوکس منزلش از بهمان لوازم آشپزخانه نام می‌برد، میل به خرید و داشتن محصولات تازه در مخاطب ایجاد می‌شود؛ لذا این صفحات علاوه بر اینکه بر شیوه‌های درآمدزایی بدون زحمت یا کم زحمت و بدون تولید تأکید می‌کنند، آسیب دیگری نیز دارند. آن هم رواج بی‌امان فرهنگ مصرف‌گرایی است. سود و منفعت مشاغل واسطه‌گر در خرید بیشتر است.
آن‌ها از روش‌های مختلفی مانند ایجاد صمیمیت، ارائه توضیحات و مستندات، بیان تجربیات شخصی خود درباره محصول و ... استفاده می‌کنند تا مخاطب را قانع کنند به چیز‌های بیشتری نیاز دارد و باید لباس‌های تازه، لوازم جدید و ... داشته باشیم تا خوشحال، خوشبخت و راضی باشد. واسطه‌ها برای کسب‌وکار خود به مصرف‌گرایی ما و به مصرف هرچه بیشتر مخاطبانشان نیاز دارند.

در صفحات واسطه‌ها، در حقیقت، مخاطب است که به فروش می‌رسد. واسطه‌ها توجه و رغبت مخاطبان و دنبال‌کنندگان را به صاحبان اجناس و برند‌ها می‌فروشند. واسطه‌ها پول می‌گیرند تا توجه ما را بخرند. وقتی توجه ما را خریدند، ما محصولاتی را آن‌ها تبلیغ می‌کنند می‌خریم. در صفحات تبلیغ‌کنندگان اینستاگرامی محصول تولیدشده آن فرد به فروش نمی‌رسد بلکه مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه و کالای آن‌ها در کسب‌وکارند. به همین علت است که برخی از این صفحات برای آنکه بتوانند از صاحبان برند‌های مختلف تبلیغات دریافت کنند، برای صفحات خود دنبال‌کننده می‌خرند و به‌اصطلاح تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌دهند. هرقدر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بیشتر باشد، مبالغ کلان‌تری برای تبلیغات دریافت می‌کنند.

همان‌طور که بیان شد، کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام ۲ دسته متفاوت‌اند که دسته اول به حمایت بیشتر نیاز دارد، زیرا حاصل تلاش و دست‌رنج صاحبان آن‌هاست، و دسته دوم بیشتر مبتنی بر روش‌های اقناع مخاطب برای خرید بیشتر و احساس نیاز کاذب به کالاهاست؛ لذا باید درباره با این صفحات هوشیار و آگاه بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->