پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

دارا دوم چیست؟

  • کد خبر: ۳۸۵۷۰
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
  • ۱۳
دارا دوم چیست؟
دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز، در اوایل سال ۹۹ شاهده تغییراتی در بازار بورس و حمایت همه جانبه دولت با اقداماتی همچون عرضه صندوق‌های ETF دولتی و آزادسازی سهام عدالت هستیم. اکنون پس از عرضه صندوق دارا یکم که شامل سهام‌های بانکی و بیمه‌ای بود، صندوق سرمایه گذاری دارا دوم که یک صندوق etf یا صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس می‌باشد را عرضه نمود. هدف از انتشار این مطلب بررسی صندوق دارا دوم و شرایط پذیره نویسی آن می‌باشد.


صندوق دارا دوم چیست؟

اقتصاد برتر نوشت: دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌گردد. تا کنون زمان دقیق پذیره نویسی آن مشخص نشده است. ثبت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی برای خرید آن زمان دارند.

 

صندوق‌های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با ۲۰% تخفیف ارائه می‌شود انتظار می‌رود که همچون صندوق دارا یکم با استقبال خوب مردم مواجه شود. برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه نمایید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند. سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد.

 

چگونه صندوق سرمایه گذاری دارا دوم را بخریم؟

سرمایه گذاران می‌توانند از دو طریق (با کد بورسی یا کارت ملی) نسبت به خرید صندوق واسطه گری مالی دوم اقدام نمایند.


افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید و سرمایه گذارانی که فاقد کد بورسی هستند می‌توانند از طریق بانک‌ها در این صندوق‌های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.


در شرایط کنونی (شیوع بیماری کرونا) بهتر است که از مراجعه حضوری بانک‌ها خودداری نمایید و از طریق سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری بانک جهت سرمایه گذاری در صندوق دارا دوم پذیره نویسی نمایید.


سرمایه گذاران بدانند که نحوه پذیره نویسی این صندوق‌ها با پذیره نویسی عرضه‌های اولیه متفاوت بوده از این رو به اطلاعیه‌ها توجه نموده و در بازه زمانی مشخص جهت ثبت سفارش اقدام نمایند.


ویژگی سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری دارا دوم

صندوق‌های واسطه گری مالی دارا دوم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد که برای هر سرمایه گذار جذابیت دارد از جمله این ویژگی‌ها نقدشوندگی بالا، سادگی، سهولت و سرعت در معامله، معافیت مالیاتی معاملات واحد‌ها، کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌های فعلی و تخصیص بهینه دارایی‏ ها (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک می‌باشد


خبرهای جدید از دارا دوم

دیروز سرانجام پس از دو روز کشمکش میان وزارتخانه‌ها و التهاب در بازارسهام، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نحوه پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری دولت در سهام شرکت‌های پالایشگاهی موسوم به دارادوم را مشخص کرد.


تجارت نیوز نوشت: نگرانی بازار از توقف عرضه «دارادوم» تنها در دو روز ۲۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاست. دیروز سرانجام پس از دو روز کشمکش میان وزارتخانه‌ها و التهاب در بازارسهام، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نحوه پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری دولت در سهام شرکت‌های پالایشگاهی موسوم به دارادوم را مشخص کرد. بر این اساس مقرر شد طرح عرضه بلوکی سهام پالایشگاه‌ها در بورس تهران از دستور کار خارج شود و سهام ۴ پالایشگاه دولتی در قالب فروش واحد‌های صندوق دارادوم در نخستین چهارشنبه شهریورماه و همزمان با هفته دولت عرضه شود.

 

عرضه «دارا دوم» در نخستین چهارشنبه شهریورماه قطعی شد. این خبر را وزیر اقتصاد داد و نسبت به آنچه در دو روز گذشته بازار سرمایه را ملتهب کرده بود، شفاف‌سازی کرد. همزمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و علی ربیعی، سخنگوی دولت، با انتشار توییت‌هایی تلاش کردند اعتبار کاهش یافته دولت در میان افکار عمومی بازار سرمایه را ترمیم کنند. جهانگیری نوشت: «این توافق مورد حمایت قاطع دولت است و در روز‌های آینده حتما اجرایی خواهد شد.»

 

علی ربیعی نیز ضمن اشاره به هماهنگ شدن امور مربوط در ستاد اقتصادی دولت، این نهاد را به طور کامل به دستور رئیس جمهور پایبند دانست و افزود: «حمایت از همه بخش‌های اقتصاد، سیاست تعطیل نشدنی دولت است.» این سخنان پس از آن مطرح شد که کشمکش دوروزه میان وزارت‌خانه‌های نفت و اقتصاد، تامین مالی دولت در بازار سرمایه از سهام پالایشی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و ۲۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاسته بود.

 

درج یک خبر، شروع یک اتفاق

رسانه‌ای کردن یک اختلاف نظر واقعا چقدر هزینه دارد؟ روز یکشنبه بود که خبر لغو عرضه «دارادوم» به دلیل مخالفت وزارت نفت منتشر شد و بسیاری را درخصوص رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام نگران کرد. همین امر سبب شد در دو روز اخیر شاهد شکل‌گیری صف فروش در بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه باشیم و شاخص کل بورس تهران در دو روز گذشته افتی کم سابقه را شاهد باشد. تغییر جهت قیمت‌ها در دو روز گذشته سبب شده است تا طی این مدت ۲۹۴ هزار و ۹۳ میلیارد تومان معادل ۱۳ میلیارد و ۴۴۱ میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شود.

 

روز یکشنبه اهالی بازار سهام با یک شوک مواجه شدند. آنطور که از خبر‌ها بر می‌آمد بازار سرمایه که در دو سال و نیم گذشته بار‌ها تحت تاثیر تصمیمات خلق الساعه و ریسک‌های مختلف قرار گرفته بود، این بار زیر سنگینی هماهنگ نبودن دو وزارتخانه دولت کمر خم کرد و از فراز ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی شاخص کل را به فرودی وا داشت که تا پایان معاملات روز سه شنبه به سطح یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۳۸ واحدی برسد.

 

داستان از این قرار بود که بنا بر اخبار منتشر شده پذیره‌نویسی «دارادوم» به تعویق افتاده است. همین امر کافی بود تا فعالان بازار که پس از شروع سال جاری، تمامی تحلیل‌ها را کنار گذاشته بودند و بدون توجه به جریان نقد آتی شرکت‌ها اغلب بر اساس، اما و اگر‌ها و اخبار معامله می‌کردند، طی یک رشته فروش هیجانی بسیاری از سهام خود را بفروشند. این در حالی بود که تا پیش از اعلام این خبر بیشتر نماد‌های بازار در روز یکشنبه صف خرید بودند و با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در روز دوشنبه به کف قیمت مجاز روزانه رسیدند. اما جرقه این تغییر رویکرد از کجا زده شد؟ آیا بازار که به یکباره خود را در مقابل مخالفت وزارت نفت با تامین مالی دولت از محل فروش واحد‌های صندوق ETF یافته بود، راه را به اشتباه می‌رفت و ریسک پیش رو را بیش از حد بزرگ نمایی کرده بود؟

 

بررسی سابقه معاملات در بورس تهران به خوبی نشان می‌دهد که بازار همچنان نسبت به اخباری که از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به بیرون می‌آید بسیار حساس و بدبین است. چراکه این وزارتخانه پیش‌تر نیز یک بار با تصمیمات خود مهر پایان بر صعود تند و تیز بازار سهام زده بود. از آنجا که بسیاری از فعالان بازار سرمایه به خصوص تحلیلگران تغییرات قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و اعمال نظر بر نحوه فعالیت پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت را دلیل اصلی سقوط بازار در سال ۹۲ می‌دانند، بنابراین طبیعی است که به هنگام نشر اخبار غیر منتظره از این دستگاه دولتی واکنش هیجانی خود را در صفوف فروش منعکس کنند. همین امر سبب شد در روز گذشته نیز شاهد تداوم فشار فروش در بورس و فرابورس باشیم.

 

دارا دوم با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود

در همین خصوص یک عضو هیات رییسه مجلس از آغاز عرضه «صندوق دارا دوم» به مردم با ۳۰ درصد تخفیف در ۵ شهریور خبر داد.

 سید محسن دهنوی شب گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دیروز (دوشنبه) اخبار ضد و نقیضی راجع به لغو عرضه «صندوق دارا دوم» دریافت کردم. امروز ساعت ۸ صبح با ⁦‪وزیر نفت⁩ در مجلس حضوری صحبت کردم و از او قول گرفتم که وزارت نفت در این ماجرا همکاری داشته باشد و ایشان نیز قول ⁧‫ همکاری کامل‬⁩ داد. ساعت ۱۲ ظهر نیز جلسه‌ای با معاون وزیر اقتصاد در هیئت‌رئیسه‌ی مجلس گذاشتم و بازی با روان سهام‌داران را ⁧‫خط قرمز‬⁩ دانستم. ‏ایشان نیز بر اراده کامل وزارت اقتصاد بر عرضه «صندوق دارا دوم» تاکید داشت. خبرخوب اینکه قرار است در ۵ شهریور، عرضه «صندوق دارا دوم» به مردم با ۳۰ درصد تخفیف آغاز شود. ‏مجلس همچنان خود را متعهد به پیگیری منافع ⁧‫سهامداران خرد‬⁩ می‌داند.»

 

صندوق دارا دوم کی عرضه می‌شود؟

دارا دوم هفته دولت عرضه می‌شود و سقف خرید دارا دوم به پنج میلیون تومان افزایش یافت.وزیر اقتصاد روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی شبکه خبر اعلام کرد: دارا دوم هفته دولت عرضه می‌شود.


به گفته وی، قرار است اولین چهارشنبه شهریور ماه یعنی پنجم شهریور ماه این عرضه انجام شود.


فرهاد دژپسند در این گفتگو از حل مشکلات پیش روی تاسیس صندوق دارادوم خبر داد و گفت: در اولین چهارشنبه شهریور در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارادوم اقدام خواهد شد.

 

سبد صندوق واسطه گری مالی دوم شامل چه سهم‌هایی است؟

همانطور که می‌دانید صندوق سرمایه گذاری دارا یکم متشکل از سهام بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه اتکایی و بیمه البرز بود، اما صندوق سرمایه گذاری دارا دوم،  آنطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد: یکی از ویژگی‌های خوب دارا دوم این است که همه آحاد ایرانی می‌توانند نسبت به خرید سهام آن اقدام کنند. برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با کارت ملی می‌توان سهام دارا دوم را خرید، خریداران دارا دوم در این معامله از تخفیف ارزش سهام برخوردار می‌شوند. خریداران دارا دوم در واقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
2
4
من دومیلیون دارم پنج میلیون ندارم چکارکنم دارادوم بخرم حداقل حداکثرولطف کنین نوددرصد جامعه بی پولن
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
حداقل ۱۰۰هزارتومان وحداکثر۵ملیون تومان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
کف خرید 100 هزار تومنه و سقفش 5 میلیون تومن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
سلام شما میتونید به همون اندازه پولت بگیری
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
4
سلام، خسته نباشید ، کسانی که ۵ شهریور خرید دارا دوم بزنن با کسانی که ۱۰ روز دیگر خرید بزنن از لحاظ تعداد سهام یا قیمت تفاوت پیدا میکنن ؟ یا هیچ تفاوتی بین خریداران اولین روز و اخرین روز وجود ندارد?
درسا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
هیچ تفاوتی ندارن چه روز اول خرید بزنه چه روز آخر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
تفاوتی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
دقیقا سوال منم هست ده روز جلوتر نسبت به کسی که روز آخر خرید میزنه باید مزایایی داشته باشه وگرنه همه روز آخر خرید میکنن. چه لزومه داره 5 میلیون تومن بی ثمر بزاریم
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
0
2
سلام
کسی میدانه برای خرید دارا دوم باید چکار کنم و از چه کانالی باید برم. کد بورسی هم دارم
مرسی
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
1
سلام من یازده برج شهریور دارا دوم ثبتنام کردم.کی پولم آزاد میشه.
محمدی ده بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
1
سلام من دارایی دوم خریداری کردم
چه زمانی چه زمانی به لیست سهام اضافه میشه؟
علی اکبرطیبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
1
سلام من پنج ملیون برای خودم سهام دارا دوم خرید کردم از طریق برنامه آپ ولی نمیدونم چطوری از سود یا نوع معامله باخبر بشم
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
سلام دارو دوم من ثبت نام کردم هیچ خبری نشد نه سودهی هیچ و هیچ برای شما هم همین طوره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->