معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

بی حد و مرز در سرعت

  • کد خبر: ۴۰۰۰
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
بی حد و مرز در سرعت
آشنایی با هاردهای SSD و نحوه انتخاب بین قیمت، سرعت و ظرفیت

گروه شهر هوشمند‌| کار با کامپیوتر برای هر کسی نسبت‌به نوع فعالیتش فرق دارد؛ به‌همین‌دلیل تنوع محصولات کامپیوتری نیز بسیار گسترده است تا پاسخ‌گوی نیاز همه باشد. اما این تنوع برای خریداری که به بازار کامپیوتر رفته است تا خرید کند، چیزی نیست جز سرگیجه!
محصولی که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم، یکی از محصولاتی است که انتخاب آن، نیازمند آشنایی کامل با مشخصات آن است و ندانستن این مشخصات، خرید اشتباه و پشیمانی را به‌دنبال خواهد داشت.
همه با هارد‌ دیسک مغناطیسی کامپیوتر با ابعاد بزرگ که محل ذخیره تمام اطلاعات و داده‌های ماست، آشنایی داریم. اما سرعت پایین انتقالِ اطلاعات در آن در مقایسه با پردازنده اصلی (CPU) و رم کامپیوتر همیشه موجب کاهش سرعت اجرای برنامه‌های سنگین می‌شود. همین موضوع موجب شده است محصول جدیدی به نام SSD یا سالید‌درایو تولید و جایگزین آن‌ها شود.
SSD یا دیسک‌های حالت جامد در سال‌های اخیر رواج فراوانی پیدا کرده‌اند. این حافظه‌های ذخیره‌سازی در بسیاری از کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ‌ها و حتی سرورها جای هارد‌دیسک‌های مغناطیسی قدیمی را گرفته‌اند؛ چرا‌که سرعتشان حتی به پنج‌برابر هارد‌دیسک‌ها می‌رسد.

 

این جوان تند و تیز

در حال حاضر اضافه‌کردن SSD به رایانه‌ شخصی یا لپ‌تاپتان، یکی از هوشمند‌انه‌ترین انتخاب‌های شماست؛ چرا‌که با این کار می‌توانید بر سرعت اجرای دستورات رایانه‌ خود بیفزایید. اما SSD چیست؟ این دیسک‌ها نیز همانند دیگر محصولات فناوری، جنبه‌های گوناگون و تازه‌ای دارند که هر‌چه بیشتر درباره‌شان بدانیم، برای ما مفیدتر خواهد بود.
دیسک‌های سخت سنتی (HDD) داده‌ها را روی صفحات چرخانی ذخیره می‌کنند و هر زمان که رایانه‌ شما بخواهد به داده‌‌ای دسترسی داشته باشد، یک سر سوزنی (هد خواندن / نوشتن) به محل قرارگیری داده می‌رود و آن را می‌خواند و در‌اختیار رایانه قرار می‌دهد. نوشتن اطلاعات روی دیسک‌های سخت سنتی نیز تقریبا روند مشابهی دارد؛ درحالی‌که در دیسک‌های سخت جامد، هیچ حرکت یا چرخشی در کار نیست! در‌عوض اطلاعات در بلوک‌های مخصوصی ذخیره‌ می‌شوند و هر زمان که رایانه به داده‌ای خاص نیاز داشته باشد، دیسک‌های سخت جامد به‌سرعت قادر به یافتن و در‌اختیار قراردادن آن هستند. درحقیقت سرعت و کارایی زیاد SSD به‌دلیل همین روند مستقیم و بی‌واسطه‌ دسترسی به داده‌هاست.

 

ظرفیت

SSD‌ها در گذشته ظرفیت چندانی نداشتند، اما امروزه در مدل‌های یک یا دو ترابایتی و البته با قیمت‌های بالا در بازار یافت می‌شوند. در‌صورت امکان بهتر است یک SSD با ظرفیت کم در حد 160 یا 256گیگابایت برای مواردی از‌جمله سیستم‌عامل و برنامه‌ها که نیاز به سرعت اجرای بیشتر دارند، خریداری کنید. برای نگهداری آرشیو تصاویر، فیلم‌ها و‌... که نیاز به سرعت بالا ندارند، اما حجم بیشتری اشغال می‌کنند، هم یک هارد دیسک سنتی با ظرفیت بالاتر را در‌نظر داشته باشید.

 

سرعت

SSD‌های با درگاه SATA III معمولا سرعتی در حدود 500مگابایت در ثانیه دارند. البته به یاد داشته باشید که برخی از مدل‌ها در نوشتن بسیار کند‌تر از این هستند و بسیاری از خریداران به‌اشتباه به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. گرچه ممکن است تولیدکنندگان SSDها اعداد حقیقی مربوط‌به سرعت خواندن و نوشتن را اعلام نکنند، بااین‌حال آن‌قدر نقل و انتقال داده‌ها در این دست دیسک‌ها سریع است که سرعت زیاد کار تقریبا تضمین‌شده است. اگر مایلید از سرعت‌های حقیقی خواندن / نوشتن SSDها اطلاع حاصل کنید، می‌توانید سری به اینترنت و بررسی‌های صورت‌گرفته روی مدل‌های مختلف بزنید.

 

قیمت

وقتی قصد خرید SSD را دارید، اولین نکته‌ای که توجه شما را جلب می‌کند، تفاوت قیمت فراوان بین آن‌ها با هارد‌دیسک‌های سنتی است. اگر بخواهید هزینه هر گیگابایت از آن‌ها را مقایسه کنید، هارددیسک‌ها چندین‌برابر ارزان‌تر هستند.
البته برخی از SSD هم بسیار گران‌قیمت‌تر از بقیه هستند. SSD‌های 2.5‌اینچی با درگاه SATA III معمولا ارزان‌تر از نمونه‌های2.M با درگاه‌هایPCIe هستند. البته قیمت برخی از نمونه‌های 2.5‌اینچی تنها اندکی بالاتر از هارد دیسک‌هاست.
در بازار ایران مدل‌های اینترنال و اکسترنال از 160هزار تومان شروع می‌شوند و بسته به حجم و نوع سلول‌های ذخیره‌سازی تا 15‌میلیون‌تومان هم قیمت دارند.

 

فواید استفاده از SSD

یک SSD جدید می‌تواند به طرق گوناگون، سرعت رایانه‌ شما را افزایش دهد؛ از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کاهش زمان بوت (بالا آمدن) رایانه به طرز چشمگیر

اجرا و بارگذاری انواع نرم‌افزارها به‌صورت آنی

ذخیره یا بازکردن اسناد و فایل‌های گوناگون بدون تلف شدن زمان

سرعت زیاد کپی انواع فایل‌ها

 

درگاه‌ها و رابط‌ها

به‌طور‌کلی باید از حیث درگاه‌ها، این نوع حافظه‌ها را به سه دسته سازگار با SATA ، PCIe و USB تقسیم کرد.
بسیاری از ‌SSD‌ها به درگاه SATA III مجهز شده‌اند و به این ترتیب می‌توانید به‌آسانی آن‌ها را جایگزین هارد‌دیسک کنید. البته باید توجه داشته باشید که‌SSD‌های مجهز به این درگاه معمولا در اندازه‌های 2.5 اینچی و با قطر 7‌میلی‌متری عرضه می‌شوند که برای سینی هارد‌دیسک در بسیاری از کیس‌های کامپیوتر دسکتاپ کوچک هستند .با‌این‌حال برخی از کیس‌ها امکان نصب SDD را در‌نظر گرفته‌اند. علاوه‌بر‌این در جعبه برخی از این حافظه‌ها، کیت‌هایی برای نصب راحت در محفظه‌های 3.5 اینچی قرار گرفته است.
سرعت SATA III به حداکثر حدودا 600‌مگابایت در ثانیه محدود است. این میزان برای هارد‌دیسک‌ها با سرعت خواندن و نوشتن محدود مشکلی به حساب نمی‌آید، اما برای SSD‌ها با سرعت انتقال داده بسیار بالاتر درگاه پر‌سرعت PCIe (معمولا PCI اکسپرس خوانده می‌شود) در‌نظر گرفته شده است که کمک می‌کند این نوع هاردها روی مادربورد نصب شوند. نسخه 3.0 این درگاه (3.0 PCIe) در هر خط تا سرعت انتقال 985 مگابایت در ثانیه را فراهم می‌کند. دستگاه‌های سازگار می‌توانند درگاه‌هایی با تعداد خط‌های 1X ،4X ،8X یا 16X را پشتیبانی کنند.
درگاه USB هم مختص هاردهای SSD قابل حمل (اکسترنال) است که اتصال را بسیار راحت تر می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->