از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟ درآمد‌های ارزی در بهار به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید هر شانه تخم‌مرغ ۱۰۹ هزار تومان شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) بررسی میانگین رشد سالانه اجاره مسکن و شاخص دسترسی به مسکن در دولت‌های مختلف + نمودار چند نکته حقوقی به مستاجران و مالکان قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | انگور چند؟ چگونه وام خرید خودرو دریافت کنیم؟ + جزئیات ثبت رایگان مبایعه‌نامه فروش ملک در سامانه خودنویس قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی باغ آستان قدس؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در ۵ شهریور ۹۹+ تحلیل روند بازار

  • کد خبر: ۴۰۵۶۷
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در ۵ شهریور ۹۹+ تحلیل روند بازار
شاخص کل بورس امروز چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹ در ادامه سبزپوشی روز گذشته با رشد ۴۲ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۶۹۲ هزار واحدی قرار گرفت.
به گزارش شهرآرانیوز، شاخص کل بورس در آغاز معاملات امروز چهارشنبه (۵ شهریور)  بارشد ۴۲ هزار و ۶۱ واحدی وارد کانال یک میلیون و ۶۹۲ هزار واحدی شد.

نماد‌های فولاد، شستا، فملی شپنا، اخابر، خودرو و حکشتی امروز بیشترین تاثیر را روی شاخص کل بورس داشته‌اند. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۲۷۴ واحدی وارد کانال ۱۷ هزار و ۷۸۶ واحدی شد.

 

محرک‌ها و موانع رشد بورس

 
به این ترتیب بورس تهران سرانجام پس از عقب‌نشینی ۲۳ درصدی از اوج تاریخی، در معاملات روز گذشته به مدار صعودی بازگشت و به نظر می‌رسد امروز نیز روند متعادل تری را در بورس شاهد باشیم.

بازار سهام معاملات روز چهارشنبه را به چند دلیل متعادل‌تر از روز‌های ریزشی اخیر پی خواهد گرفت. در واقع، ادامه حمایت‌های فعالان حقوقی بازار در کنار رونمایی از کارنامه ماهانه شرکت‌ها دو عامل عمده در جهت تقویت تقاضا ارزیابی می‌شوند.
 
 

سایه واهمه و بدبینی بر سر بازار سهام

 
 
با وجود این، بدبینی به اثر موقت حمایت‌ها و واهمه از افت بیشتر قیمت در تعداد زیادی از سهم‌ها می‌تواند سمت عرضه را همچنان سنگین نگه دارد.
 


تقویت دستوری تقاضا در سهام شرکت‌های بزرگ بورسی

 
 
بورس تهران سرانجام پس از افت‌های پیاپی و عقب‌نشینی ۲۳ درصدی از اوج تاریخی، در معاملات روز گذشته به مدار صعودی بازگشت. همان طور که انتظار می‌رفت با بسط معاملات اعتباری و تزریق نقدینگی توسط فعالان حقوقی بازار، فشار عرضه از سوی سهامداران خرد تا حد زیادی خنثی شد و شاخص کل توانست به صعود ۲.۶ درصدی دست یابد.

طبعا بخش عمده این رشد مرهون تقویت دستوری تقاضا در سهام شرکت‌های بزرگ بورسی بود. اما نمی‌توان انکار کرد که جمع‌آوری صف‌های فروش که با حمایت حقوقی‌های بازار صورت گرفت، نهایتا بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را از فروش سهام منصرف و ترغیب به خرید کرد. ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌های طی معاملات دیروز در حدود یک سوم از تعداد نماد‌های بورسی و فرابورسی گواه این ادعاست.
 
 

دو دلیل عمده کاهش عرضه‌

 
 
به طور کلی، دو دلیل عمده می‌توان برای کاهش عرضه‌ها آورد. یکی برچیده شدن صف‌های فروش و فروکش هیجان ناشی از صف‌نشینی و عدم انگیزه برای عرضه در قیمت‌هایی که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افت کرده‌اند. در مقابل، همین تنزل شدید، قیمت‌ها را وارد محدوده‌های جذابی برای خرید کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد سمت تقاضا به گزارش‌های ماهانه، روند مثبت نرخ ارز و رشد نسبی قیمت‌های جهانی هم توجه بیشتری معطوف داشته است.

در دو روز اخیر شاهد ترافیک گزارش‌هایی بودیم که شرکت‌ها از نحوه عملکرد خود در مردادماه منتشر کردند. با وجود اینکه اهالی بازار به خصوص تازه‌وارد‌ها کمتر این منابع اطلاعاتی حیاتی و مهم را رصد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد ارزیابی‌های مثبت کارشناسان از گزارش‌های ماهانه در دو روز اخیر تا حدی نظر مساعد سهامداران خرد نسبت به ارزندگی سهام جلب کرده و به محرکی در جهت رشد تقاضا تبدیل شده است.
 



ردپای دلار در تقویت تقاضا در بورس تهران

 
 
مطابق ارزیابی کارشناسان، گزارش‌های عملکرد ماه مرداد نشان داد که شرکت‌ها با وجود همه‌گیری کرونا عملکرد مناسبی در حوزه مقادیر و مبالغ فروش داشته‌اند. از طرف دیگر، روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد و صعود آرام، ولی پیوسته نرخ نیمایی ارز‌ها هم محرک مضاعفی است که می‌تواند زمینه را برای تقویت تقاضا در بورس تهران فراهم کند.

با وجود انگیزه‌های فوق برای خرید سهام، به نظر می‌رسد معامله‌گران هنوز به رشد همه‌جانبه و باثبات تقاضا در روز‌های آتی اطمینان کافی پیدا نکرده‌اند. بسته شدن معاملات بیش از ۲۰۰ نماد با صف فروش در روز گذشته را می‌توان موید این نااطمینانی دانست.

در کنار بدبینی به رشد پایدار شاخص بورس، خروج از سهام کوچک‌تر برای پیوستن به جمع نماد‌های مورد حمایت حقوقی‌ها را هم می‌توان در تداوم عرضه در صنایع کوچکتر بازار موثر دانست.
 
منبع: اقتصادنیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->