اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور (۱۵ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور (۱۵ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور | اخذ رأی با کارت‌های ملی قدیمی امکان‌پذیر نیست سعید جلیلی رأی خود را در قرچک به صندوق می‌اندازد (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: حداکثر زمان انتظار مردم در شعب اخذ رأی سه‌ دقیقه است + فیلم مسعود پزشکیان برای شرکت در انتخابات به مدرسه عاشورای قلعه‌حسن‌خان رفت + عکس و فیلم فرماندار مشهد: ازدحام جمعیت در شعب اخذ رأی بالاست | انتقال ۲۸۰ صندوق سیار درمشهد به درخواست‌های شهروندان ویدئو | همراهی محمدجواد ظریف با مسعود پزشکیان برای شرکت در انتخابات (۱۵ تیرماه ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد انتخابات کشور (۱۵ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور (۱۵ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۰ ستاد انتخابات کشور (۱۵ تیر ۱۴۰۳) مخبر: دولت به‌دقت سلامت انتخابات را رصد می‌کند | نسبت به مرحله اول افراد بیشتری مشارکت کرده‌اند + فیلم رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌رضوی: نتیجه انتخابات هرچه بود، ستاد‌ها بپذیرند و استقبال کنند + فیلم اطلاعیه شماره ۹ ستاد انتخابات کشور | همراه‌داشتن اصل شناسنامه یا کارت‌ملی الزامی است رئیس قوه‌قضائیه: امروز روز مهمی برای مردم و برداشتن گام بلند در کشور است + فیلم قالیباف: مهم‌ترین تصمیم مجلس در آغاز دولت جدید، تأیید یک دولت قوی برای رئیس‌جمهور است + عکس و ویدئو رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی: امیدواریم میزان مشارکت در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به دور اول بیشتر باشد + فیلم استاندار خراسان‌رضوی: مشارکت ۵۱ درصدی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در استان ثبت شده است + فیلم استارمر نخست وزیر جدید انگلیس شد فرماندار مشهد: ۱۰۰ درصد شعب فعال و آماده اخذ رأی هستند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران

  • کد خبر: ۴۱۱۲۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
مشتی حرف ملت و کشور ایران را هم‌بسته نساخته است، بلکه تداوم تاریخی و سازه‌های ذهنی ایرانیان از عهد اساطیر تا کنون چنان آیین‌ها، نمادها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی را شکل داده که بقای ایران را تضمین کرده است. یکی از رویداد‌های تاریخی، حادثه عاشوراست که در زمان بنی‌امیه توسط حکومت فاسد و ناکارآمد علیه امام حسین (ع) روی داد.
 
پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) بر اثر غلبه عصبیت‌های قومیتی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای اولویت‌دادن عقیده دینی به‌حاشیه رفت و فرهنگ جاهلیت بار دیگر پدیدار گشت. میراث اسلام بر دوش مبارزان سلحشوری افتاد که اصل اسلام را کنار نهادند و با برتری‌دادن نژاد، قومیت و اعتقاد به‌غنایم، میراث انسانی اسلام را به‌حاشیه کشاندند. تلاش‌های امام‌علی (ع) و امام‌حسن (ع) به‌صورت ایجاد مملکت‌داری عادلانه و همین‌طور مذاکره و مصالحه نتیجه‌بخش نبود؛ به‌ویژه زمانی که حکومت به فردی فاسد، ناکارآمد و غیرقانونی رسید که نمایانگر ایجاد حکومتی استبدادی و برخلاف قرارداد‌های سنتی قبل بود.
 
جداشدن مردم از یکدیگر و کاهش سرمایه اجتماعی مسلمانان باعث شد امام‌حسین (ع) با آنکه به‌دعوت مردم قیام را آغاز کرد، تنها گذاشته شود. رهاکردن امام و بی‌اعتنایی به سرنوشت جامعه، انحطاطی تاریخی را شکل داد که طومار خلافت بنی‌امیه را درهم پیچید و داغ ننگی بر پیشانی مسلمانان آن روزگار به‌جای گذاشت. ایرانیان از امام‌حسین (ع) دفاع کردند و به‌ویژه زمانی که وقایع تاسوعا و عاشورا به آن‌ها رسید، قیام‌های متعددی علیه بنی‌امیه شکل دادند. روی‌کارآمدن عباسیان با حمایت و درایت ایرانیان بود و آنچه به‌عنوان تمدن‌اسلامی نام برده می‌شود، میان‌پرده‌ای از حضور ایرانیان در اوایل دوره بنی‌عباس است. در طول تاریخ نیز ایران مهد برگزاری مراسم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی و ام‌القرای مسلمانان عدالت‌خواه بوده است.
عاشورا در ذهینیت ایرانی باعث شده است مسئولیت‌پذیری شهروندان و تعهد آن‌ها نسبت به محیط زندگی افزایش یابد.
 
فرهنگ سیاسی عاشورا اعتراض به برهم‌زدن قرارداد‌های اجتماعی و رفتار‌های غیرانسانی است که روی می‌دهد. عاشورا نشان می‌دهد که اگر همه مردم به‌فکر خود و خانواده باشند و توجهی به جامعه، حکومت و کشور خود نداشته باشند، به‌تدریج استبداد، فساد و ظلم فراگیر می‌شود. رویداد‌های کوچک و بی‌توجهی و کناررفتن انسان‌ها از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی باعث ظهور حکومت‌های غیرپاسخ‌گو می‌شود. پیامبر اسلام (ص) جامعه جاهلی را که مبتنی بر عصبیت قبیله‌ای و غنیمت‌های جنگی بود، با گزاره‌های دینی تغییر داد، اما بر اساس آنچه ابن‌خلدون می‌گوید، به‌تدریج در بی‌اعتنایی مسلمانان به حکومت، قانون و مذهب کنش‌های جاهلی و قبیله‌ای بازگشت و به‌جای عقیده مذهبی، عصبیت و قوم‌وخویش‌گرایی و حامی‌پروری قرار گرفت. انسان‌هایی که به‌فکر اجتماع مسئولیت‌پذیر و حکومت پاسخ‌گو و کارآمد هستند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.
 
سیاست‌گذاران به‌دنبال قوم‌گرایی و حامی‌پروی هستند و تمام تلاش خود را در جهت ذره‌کردن (اتمیزه‌سازی) جامعه به‌کار خواهند گرفت. در غیبت شهروندان حساس و مسئولیت‌پذیر، روح تملق و ریاکاری بر جامعه حاکم می‌شود و پس از چندی جای ظالم و مظلوم تغییر پیدا می‌کند. ایرانیان با توجه به سابقه تمدنی و سبک‌های مملکت‌داری، اهمیت عاشورا را از هر جای دیگر بیشتر فهمیده و در طول تاریخ فرهنگ سیاسی آن را حفظ کرده‌اند. مسئولیت‌پذیری، انتقاد از حکومت، پاسخ‌گوکردن سیاست‌مداران و مطالبه حکومتمندی کارآمد و قانونی پیامی است که فرهنگ عاشورا منتقل می‌کند.

گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->