حمله اسرائیل به یک فلافل فروشی در غزه ۵ شهید برجای گذاشت گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و ترامپ درباره غزه | تشکر نتانیاهو از ترامپ واکنش احزاب مخالف نتانیاهو به کنفرانس مطبوعاتی بی‌بی | نمایشی فاجعه‌بار از یک نخست‌وزیر شکست‌خورده حماس: اظهارات نتانیاهو چیزی جز تلاشی مذبوحانه برای تبرئه رژیم اسرائیل نیست روسیه: گرسنگی دادن مردم در غزه توسط اسرائیل جنایت جنگی است وزیر ارتباطات در دیدار با اصحاب رسانه: از کیفیت اینترنت راضی نیستم بلومبرگ: مقامات اروپایی خواستار ملاقات با ترامپ پیش از دیدارش با پوتین هستند حماس به دروغ‌های نتانیاهو واکنش نشان داد وقوع انفجار در اطراف فرودگاه نظامی حماه (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: خواسته‌های ایران در رابطه با کریدور زنگزور رعایت شده است وزیر کشور: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تبعه غیرمجاز از کشور خارج شده‌اند | کاهش ۶ درصدی در تراکنش‌های خرید نان واکنش چین به تصمیم اسرائیل برای اشغال غزه حذف چهار صفر از پول ملی در دولت تصویب شد عراقچی: دور بعدی مذاکرات فعلاً تنظیم نشده است واکنش انگلیس به تصمیم اسرائیل برای اشغال غزه | یک میلیون نفر آواره خواهند شد کشور‌های اروپایی در مخالفت با اشغال غزه بیانیه صادر کردند نتانیاهو برای پایان‌دادن به جنگ علیه غزه شرط گذاشت بدهی آمریکا چقدر است؟ نشست سه جانبه اردن، سوریه و آمریکا در امان برگزار شد (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) حمله تازه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) نظامی اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد صحبت‌های مهم رئیس جمهور درباره سهمیه بندی بنزین | نباید به دهک‌های ۸ تا ۱۰ یارانه بنزین بدهیم (۱۹ مردادماه ۱۴۰۴) فرمانده ارتش پاکستان برای دومین بار در دو ماه گذشته به آمریکا رفت ادامه هشدار برنامه جهانی غذا درباره قحطی در غزه شهادت ۶۱ فلسطینی دیگر در غزه | شمار شهدا به ۶۱ هزار و ۴۳۰ نفر رسید (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) آیت‌الله علم‌الهدی: ظلم به کارگران و سوء استفاده از منابع معدنی قابل قبول نیست | تقویت آموزش‌های مهارتی برای رفع کمبود نیروی کار ماهر در مشهد زنگزور، کنسرسیوم جدید آمریکا برای مهار ایران، روسیه و چین
سرخط خبرها

عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران

  • کد خبر: ۴۱۱۲۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
مشتی حرف ملت و کشور ایران را هم‌بسته نساخته است، بلکه تداوم تاریخی و سازه‌های ذهنی ایرانیان از عهد اساطیر تا کنون چنان آیین‌ها، نمادها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی را شکل داده که بقای ایران را تضمین کرده است. یکی از رویداد‌های تاریخی، حادثه عاشوراست که در زمان بنی‌امیه توسط حکومت فاسد و ناکارآمد علیه امام حسین (ع) روی داد.
 
پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) بر اثر غلبه عصبیت‌های قومیتی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای اولویت‌دادن عقیده دینی به‌حاشیه رفت و فرهنگ جاهلیت بار دیگر پدیدار گشت. میراث اسلام بر دوش مبارزان سلحشوری افتاد که اصل اسلام را کنار نهادند و با برتری‌دادن نژاد، قومیت و اعتقاد به‌غنایم، میراث انسانی اسلام را به‌حاشیه کشاندند. تلاش‌های امام‌علی (ع) و امام‌حسن (ع) به‌صورت ایجاد مملکت‌داری عادلانه و همین‌طور مذاکره و مصالحه نتیجه‌بخش نبود؛ به‌ویژه زمانی که حکومت به فردی فاسد، ناکارآمد و غیرقانونی رسید که نمایانگر ایجاد حکومتی استبدادی و برخلاف قرارداد‌های سنتی قبل بود.
 
جداشدن مردم از یکدیگر و کاهش سرمایه اجتماعی مسلمانان باعث شد امام‌حسین (ع) با آنکه به‌دعوت مردم قیام را آغاز کرد، تنها گذاشته شود. رهاکردن امام و بی‌اعتنایی به سرنوشت جامعه، انحطاطی تاریخی را شکل داد که طومار خلافت بنی‌امیه را درهم پیچید و داغ ننگی بر پیشانی مسلمانان آن روزگار به‌جای گذاشت. ایرانیان از امام‌حسین (ع) دفاع کردند و به‌ویژه زمانی که وقایع تاسوعا و عاشورا به آن‌ها رسید، قیام‌های متعددی علیه بنی‌امیه شکل دادند. روی‌کارآمدن عباسیان با حمایت و درایت ایرانیان بود و آنچه به‌عنوان تمدن‌اسلامی نام برده می‌شود، میان‌پرده‌ای از حضور ایرانیان در اوایل دوره بنی‌عباس است. در طول تاریخ نیز ایران مهد برگزاری مراسم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی و ام‌القرای مسلمانان عدالت‌خواه بوده است.
عاشورا در ذهینیت ایرانی باعث شده است مسئولیت‌پذیری شهروندان و تعهد آن‌ها نسبت به محیط زندگی افزایش یابد.
 
فرهنگ سیاسی عاشورا اعتراض به برهم‌زدن قرارداد‌های اجتماعی و رفتار‌های غیرانسانی است که روی می‌دهد. عاشورا نشان می‌دهد که اگر همه مردم به‌فکر خود و خانواده باشند و توجهی به جامعه، حکومت و کشور خود نداشته باشند، به‌تدریج استبداد، فساد و ظلم فراگیر می‌شود. رویداد‌های کوچک و بی‌توجهی و کناررفتن انسان‌ها از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی باعث ظهور حکومت‌های غیرپاسخ‌گو می‌شود. پیامبر اسلام (ص) جامعه جاهلی را که مبتنی بر عصبیت قبیله‌ای و غنیمت‌های جنگی بود، با گزاره‌های دینی تغییر داد، اما بر اساس آنچه ابن‌خلدون می‌گوید، به‌تدریج در بی‌اعتنایی مسلمانان به حکومت، قانون و مذهب کنش‌های جاهلی و قبیله‌ای بازگشت و به‌جای عقیده مذهبی، عصبیت و قوم‌وخویش‌گرایی و حامی‌پروری قرار گرفت. انسان‌هایی که به‌فکر اجتماع مسئولیت‌پذیر و حکومت پاسخ‌گو و کارآمد هستند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.
 
سیاست‌گذاران به‌دنبال قوم‌گرایی و حامی‌پروی هستند و تمام تلاش خود را در جهت ذره‌کردن (اتمیزه‌سازی) جامعه به‌کار خواهند گرفت. در غیبت شهروندان حساس و مسئولیت‌پذیر، روح تملق و ریاکاری بر جامعه حاکم می‌شود و پس از چندی جای ظالم و مظلوم تغییر پیدا می‌کند. ایرانیان با توجه به سابقه تمدنی و سبک‌های مملکت‌داری، اهمیت عاشورا را از هر جای دیگر بیشتر فهمیده و در طول تاریخ فرهنگ سیاسی آن را حفظ کرده‌اند. مسئولیت‌پذیری، انتقاد از حکومت، پاسخ‌گوکردن سیاست‌مداران و مطالبه حکومتمندی کارآمد و قانونی پیامی است که فرهنگ عاشورا منتقل می‌کند.

گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->