علی رضایی | شهرآرانیوز - سری شبیهساز پرواز مایکروسافت یکی از قدیمیترین مجموعههای بازیهای کامپیوتری با سابقهای سیوهشتساله است که از سال ۱۹۸۲ تجربه پرواز را برای بسیاری از علاقهمندان هوانوردی فراهم کرده است. آخرین بخش از این بازی Flight Sim X نام داشت که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و حالا بعد از گذشت ۱۴ سال، هواپیماهای Microsoft Flight Simulator بار دیگر و باشکوهتر از همیشه به آغوش آسمان برگشتهاند.
یک شبیهسازی کامل از کره زمین
بارزترین مشخصه شبیهساز پرواز مایکرسافت گرافیک فوقالعاده و شبیهسازی بینظیر آن از کره زمین است. سازنده بازی، استودیوی فرانسوی و مستقل «آسوبو»، به کمک مایکروسافت و شرکتهای دیگر ۲ پتابایت (۲۰۴۸ ترابایت) از اطلاعات ماهوارهای و دادههای دقیق جغرافیایی را جمعآوری کردند و به کمک هوش مصنوعی و اسکنهای فتوگرامتری، نقشهای سهبعدی از کل زمین را به وجود آوردند که بخشی از آن به همراه اطلاعات هوایی زنده توسط شبکه ابری جهانی «آژور» به بازی اضافه میشود. در نهایت، به کمک این فناوری آنها توانستند ۳۷ هزار فرودگاه، ۲ تریلیون درخت و ۱.۵ میلیارد ساختمان را بهزیبایی شبیهسازی کنند تا پنجرهای کوچک را به سوی مناظر زیبای جهان بگشایند که شما در ارتفاع دههزارپایی از دیدن آن سیر نمیشوید.
ویژگی منحصربهفرد دیگر شبیهساز پرواز مایکروسافت استفاده از دادههای ماهوارهای زنده است که واقعگرایی و باورپذیری این عنوان را بیشتر میکند. اطلاعات آبوهوایی مثل زمان، دما، رطوبت و سرعت باد، همگی، به طور زنده و در لحظه به بازی افزوده میشوند. همچنین اگر هنگام پرواز در بازی با یکی از خطوط واقعی هوایی مثل «ترکیشایرلاین» یا هواپیمایی قطر روبهرو شدید تعجب نکنید، چون بازی در حال دریافت دادههای ترافیک هوایی به طور زنده است. البته اضافه کردن این حجم از اطلاعات بدون هزینه نیست و ترافیک زیادی از اینترنت شما را که مقداری نزدیک به یک گیگابایت در ساعت است مصرف خواهد کرد.
محصولی قدیمیتر از ویندوز
داستان شکلگیری شبیهساز پرواز مایکروسافت به دههها قبل برمیگردد. سال ۱۹۷۷، یعنی همان سالی که کنسول تاریخی «آتاری ۲۶۰۰» از راه رسیده بود، بروس آرتویک، برنامهنویس بیستوچهارسالهای بود که در آن روزها ایده جالبی برای طراحی یک شبیهساز هدایت هواپیما داشت، برنامهای که بتواند حس و حال حضور در کابین هواپیماها را به مخاطبان منتقل کند و به آنها تجربه دلچسبی از خلبانی بدهد.
او برای این کار به سراغ تأسیس شرکتی به نام «سابلاجیک» رفت. یک سال و نیم پس از راهاندازی شرکت، اولین نسخه از شبیهساز پرواز با نام «FS۱ Flight Simulator» متولد شد. بازی مخاطب خود را درون کابین یک هواپیمای جنگی با الهام از مدل «ساپویتکمل» قرار میداد و با زاویه اولشخص، او را به گشتوگذار در محیطهایی روانه میکرد که چیزی بیش از تعدادی بلوک و اشکال هندسی ساده نبودند.
مایکروسافت، شرکتی که در آن روزها بهتازگی توسط بیل گیتس و پل الن تأسیس شده بود و هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یکی از غولهای دنیای کامپیوتر داشت، در سال ۱۹۸۱ تصمیم گرفت حق امتیاز این بازی را خریداری کند. جالب است بدانید با اینکه تقریبا همه شرکت مایکروسافت را با سیستمعامل ویندوز میشناسند، این شرکت اولین نسخه ویندوز را در سال ۱۹۸۵، یعنی حدودا ۴ سال بعد از تولید این بازی، عرضه کرد.
لذت پرواز
هدف در بازی Microsoft Flight Simulator تنها یادگیری و تقویت مهارت خلبانی نیست. این بازی به شما اجازه میدهد کل جهان را کاوش کنید و مناطقی را که شاید اکنون در واقعیت دیدن آنها برای شما امکانپذیر نباشد از نمایی نزدیک مشاهده کنید. از رشتهکوههای پوشیده از برف آلپ گرفته تا دشت سوزان کویر لوت، تمامی نقاط جهان با جزئیات و به طور زنده زیر پای شما قرار دارد. خصوصا پرواز بر فراز کشورمان، ایران، و دیدن طلوع خورشید از پشت رشتهکوههای زاگرس حسی رؤیایی را برای شما به ارمغان میآورد که قابل وصف نیست. این روزها که ویروس کرونا گریبانگیر جهان شده است این شبیهساز میتواند وسیلهای باشد برای آرامش خاطر علاقهمندان به گردشگری مجازی که همچنان در قرنطینه به سر میبرند.
بر خلاف عناوین قبلی، بازی Microsoft Flight Simulator تنها برای قشر خاصی از دوستداران شبیهساز پرواز نیست و بخش وسیعتری از مخاطبان بازیهای ویدئویی را هدف قرار داده است، حتی اگر شما هیچ تجربهای در هوانوردی یا کار با شبیهسازهای پرواز ندارید، میتوانید با فعال کردن گزینههای کمکی که در بازی وجود دارد، مکانی را روی نقشه جهان انتخاب کنید و بهآسانی لذت پرواز را بر فراز آن تجربه کنید. شبیهساز پرواز مایکروسافت دارای ۳ گزینه سخت، معمولی و آسان است و به همان اندازه که به واقعگرایی اهمیت میدهد، دسترسپذیری بازی را در اولویت خود قرار داده است.
یک اشتباه دویستودوازدهطبقهای
زمانی که یک بازی با این عظمت ساخته میشود و در آن مساحت تمام کره زمین شبیهسازی میشود، اصلا عجیب نیست که این وسط، تعدادی باگ و اشتباه هم داشته باشد. بامزهترین باگی که در بازی وجود دارد مربوط به هرمی دویستودوازدهطبقه است. اگر در بازی هواپیمای خود را بردارید و به سمت استرالیا حرکت کنید، احتمالا این برج سنگی عجیب و غریب را خواهید دید. ماجرای این برج به یک اشتباه تایپی برمیگردد.
داستان از این قرار است که یک دانشجوی استرالیایی به نام «نیتن رایت» در قالب پروژهای دانشگاهی، بهاشتباه تعداد طبقات یک ساختمان را به جای ۲، ۲۱۲ ثبت کرده است. ظاهرا این اشتباه به دادههای نقشهای که مایکروسافت برای ساخت بازی از آن استفاده کرده هم راه پیدا کرده است و حالا در بازی، به جای ساختمانی دوطبقه، شاهد برجی سنگی به ارتفاع یک کوه هستیم.
البته این ایراد احتمالا بهزودی در بهروزرسانیهای نقشه بازی برطرف خواهد شد.
تریلر بازی «Microsoft Flight Simulator 2020»