قیمت امروز پول افغانی (یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴) فرماندار تایباد از افزایش آمار خروج مهاجران افغانستانی خودمعرف از مرز دوغارون در مهرماه خبر داد تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان بعد از اردوی تهران به بحرین رفت درخواست ۲۰ کشور اروپایی برای اخراج مهاجران «بدون مدرک» افغانستان از این کشور‌ها سخنگوی طالبان: توافق با پاکستان شامل آتش‌بس کامل میان ۲ کشور است تهران از آتش‌بس میان طالبان و پاکستان استقبال کرد | حل اختلافات از طریق گفت‌و‌گو و راه‌حل‌های سیاسی ضروری است توافق آتش‌بس میان پاکستان و طالبان با میانجیگری قطر و ترکیه سرکنسول افغانستان در مشهد: کابل سیاستی متوازن و اقتصادمحور را در پیش گرفته است | امیدواریم توازن تجاری بین دو کشور رعایت شود رئیس اتاق تجارت فراه افغانستان بر تقویت تعاملات تجاری با ایران تأکید کرد نایب رئیس اول اتاق ایران: خراسان جنوبی می‌تواند به نقطه اتصال بزرگ اقتصادی میان ایران و افغانستان تبدیل شود بهرامی: نشست دیپلماسی استانی ادامه مسیر سیاست‌های ایران برای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه است | ایران آماده است مشکل تراز تجاری با افغانستان را حل کند کنسولگری ایران در هرات در واکنش به شایعات فضای مجازی: روند صدور ویزا بدون تغییر نکرده است + فیلم آتش بس بین طالبان و پاکستان تمدید شد پاکستان از ۲۰۲۳ تاکنون، ۱.۴ میلیون افغانستانی را به کشورشان بازگردانده است رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور: کسی نمی‌تواند مردم ایران و افغانستان را از هم جدا کند + فیلم مدیرکل اتباع خراسان رضوی: ۳ هزار افغانستانی بازمانده از اربعین، در ایام شهادت امام‌رضا(ع) به مشهد آمدند سازمان ملل: پاکستان در ۶ ماه گذشته، ۴۷۲ هزار مهاجر افغانستانی را اخراج کرده است قیمت امروز پول افغانی (پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴) شروع دوباره حملات ارتش پاکستان به اسپین بولدک قندهار + فیلم قیمت امروز پول افغانی (چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۴) معاون کنسولی وزارت خارجه: حقابه‌ کشور از منابع مشترک با افغانستان را پیگیری می‌کنیم
سرخط خبرها

خط ریلی خواف – هرات تا آخر پاییز تکمیل خواهد شد

  • کد خبر: ۴۵۳۸۲
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
خط ریلی خواف – هرات تا آخر پاییز تکمیل خواهد شد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تکمیل مسیر ریلی خواف – هرات تا پایان فصل پاییز امسال خبر داد و افزود که اکنون ایستگاه‌های مرزی راه‌آهن در نقاط صفر مرزی نیز در حال احداث هستند.

به گزارش شهرآرانیوز - خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه این پروژه در زمان مقرر افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید. اکنون ساخت این پروژه ریلی مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ به‌طوری که روسازی و زیرکوبی آن در حال انجام است.

 

خادمی خاطرنشان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلی مشکلی ندارد و در حال حاضر ایستگاه‌های راه‌آهن مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان نیز در حال احداث هستند که به امید خدا در پاییز امسال برای بهره‌برداری آماده می‌شوند.

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: تعهدات ایران در این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ اما بخشی از ساخت این مسیر ریلی در تعهد کشور افغانستان است که هنوز کار آن انجام نشده است. هر چند گفته می‌شود که قرار است مسئولان افغانستانی کارشان را به زودی انجام دهند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تقاضای ما از کشور افغانستان این است که هر چه زودتر این مسیر ریلی را احداث کنند؛ زیرا این اتصال ریلی هم برای خود کشور افغانستان مهم است و هم می‌تواند افغانستان را به جمهوری اسلامی ایران و بنادر جنوبی و شمالی و حتی سایر کشورهای همسایه متصل کند.

اهمیت خط آهن خواف- هرات

گفتنی است که خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

 

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.

 

مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

 

اهمیت دیگر این پروژه آن است که راه آهن در افغانستان متولد می‌شود و از این طریق کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

 

در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه‌گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->