واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

قیمت مرغ همچنان در اوج

  • کد خبر: ۴۸۴۸۳
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
قیمت مرغ همچنان در اوج
با وجود تعیین نرخ مصوب ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان برای این فرآورده گوشتی، همچنان شاهد فروش گران آن هستیم
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آخرین روز از ماه مهر، نرخ مصوب جدید برای گوشت مرغ را ستاد تنظیم بازار اعلام کرد و با افزایش ۳۱ درصدی، قیمت این محصول از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. باتوجه‌به اینکه این تصمیم در اواخر هفته و قبل از تعطیلات گرفته شد و ازسوی دیگر قیمت گوشت مرغ از سه هفته قبل از آن به ۲۰ هزار تومان رسیده بود، تبعات این تصمیم پس از یک هفته، خود را در بازار نشان داد و با وجود افزایش نرخ مصوب بازهم جلوی گرانی مرغ و دونرخی بودن آن در بازار گرفته نشد و فقط مرغ ۲۰ هزار تومانی جای مرغ ۱۵ هزار تومانی را در بازار گرفت و قیمت مرغ‌هایی که پیش از این به‌دلیل زیاد شدن قیمت تمام‌شده به ۲۰ هزار تومان رسیده بود، این‌بار تا ۲۴ هزار تومان نیز پرواز کرد.

البته فعالان این حوزه اعتقاد دارند که درصورت تامین نشدن نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی، در آینده احتمال افزایش قیمت این محصول و حتی رسیدن آن به هر کیلو ۴۰ هزار تومان نیز وجود دارد. همچنین بد نیست بدانید که قیمت مرغ در آبان امسال نسبت‌به آبان سال گذشته، ۵۷ درصد افزایش داشته است.

۲۰ مهرماه بود که ما در گزارشی با تیتر «مرغ در مرز ۲۰ هزار تومان»، از قول فعالان این حوزه نوشتیم که به‌دلیل نبود نهاده‌های طیور، احتمالا افزایش قیمت مرغ ادامه خواهد داشت.

حالا بازدید‌های میدانی خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ باتوجه‌به محل توزیع، تا ۲۵ هزار تومان نیز افزایش داشته است. مرغ در مصلی و میدان استقلال تا ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان، در اطراف میدان شهدا مشهد و بولوار قرنی تا ۲۳ هزارتومان و در برخی محلات برخوردار تا ۲۴ هزارتومان نیز به فروش می‌رسید.


آلایش مرغ به‌جای گوشت قرمز

به گفته برخی فروشندگان، تقاضا برای محصولات آلایش مرغ در بین اقشار ضعیف جامعه افزایش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر همراه با آغاز افزایش قیمت گوشت قرمز، میزان تقاضا برای گوشت مرغ به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد و در این مدت، گوشت مرغ جایگزین گوشت قرمز در سبد خانوار‌ها شد، اما حالا با افزایش چشمگیر قیمت این محصول، شاهد حذف گوشت مرغ از سبد اقشار ضعیف جامعه و جایگزین شدن محصولات آلایش مرغ در این سبد هستیم.

البته این محصولات نیز از روند گرانی جا نمانده‌اند و بسته به محل فروشگاه، هر کیلوگرم پای مرغ بین ۶ هزارو ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان، هرکیلوگرم جگر مرغ بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم دل، بین ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.


ادامه گرانی مرغ در نبود نهاده

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ گوشتی استان نیز از احتمال زیادتر شدن قیمت مرغ درصورت تامین نشدن حداقل ۵۰ درصد از نهاده موردنیاز مرغ‌داران خبر می‌دهد و در این‌باره به شهرآرا می‌گوید: تاکنون فقط مقداری ذرت به مرغ‌داران تحویل داده شده است، درصورتی‌که آن‌ها از کمبود نیاز اصلی خود یعنی سویا رنج می‌برند که این کالا نیز حتی در بازار آزاد به‌سختی پیدا می‌شود.

احمد بوروغنی ادامه می‌دهد: اینکه قیمت مرغ تاکنون به ۴۰ هزار تومان نرسیده، به‌دلیل کاهش تقاضا درپی شیوع کرونا و درنتیجه بسته شدن رستوران‌ها و لغو مجالس بوده است. من این هشدار را به مسئولان داده‌ام که اگر فکری برای تامین نهاده‌های طیور به‌خصوص سویا نکنند، مرغ‌داران از جوجه‌ریزی منصرف می‌شوند و بعید نیست قیمت این کالا به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برسد.

به گفته او هم‌اکنون هفت مجموعه زنجیره‌ای تولید در استان وجود دارد که هر روز مقداری از تولید خود را با نرخ مصوب ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان به بازر عرضه می‌کنند، اما این مقدار، کفاف نیاز استان را نمی‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ گوشتی استان می‌افزاید: به‌عنوان مثال حدود دو تن از گوشت مرغ تولیدشده در یکی از این مجتمع‌ها با قیمت مصوب وارد بازار می‌شود، اما باقی محصول با نرخ ۲۲ هزارو ۸۰۰ تومان به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و با قیمتی بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان نیز به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بوروغنی می‌گوید: قیمت مصوب مرغ زنده، ۱۳ هزارو ۱۰۰ تومان است که تا ۱۷ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->