به گزارش شهرآرانیوز - پس از آنکه فرشته حسینی، هنرمند افغانستانی در پستی گلایه کرد که مادرش نتوانسته از یکی از دفاتر خدمات ارتباطات، سیمکارتی تهیه کند، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد میدان شد و اعلام کرد که مشکل سیم کارت مادر این هنرمند رفع شده است.
وزیر ارتباطات در اینستاگرام اعلام کرد که «هیچ محدودیتی برای واگذاری سیمکارت به مهاجرانی که دارای مدارک اقامتی معتبر هستند، وجود ندارد»، اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود؛ هر چند مشکل خانواده این بازیگر بهصورت خاص و با تماس مقامهای وزارت ارتباطات احتمالا به سرعت حل شده، اما واقعیت عملی حکایت دیگری دارد.
بیشتر بخوانید: واکنش وزیر ارتباطات به پست اینستاگرامی فرشته حسینی
روزنامه همشهری پس از پاسخ وزیر ارتباطات در اینستاگرام شروع به تحقیق در این رابطه کرده است. در تماس با یکی از دفاتر فروش اپراتورها در روز پنجشنبه از آن طرف خط صدای فردی به گوش میرسد که میگوید: ما نمیتوانیم برای اتباع خارجی سیمکارتی فعال کنیم. وقتی علت را جویا میشوم، میگوید: سیستم اجازه فعالسازی سیمکارت اتباع را به ما نمیدهد و باید به مرکز «فولسرویس» در خیابان ولیعصر جنب بیمارستان هاجر (مرکز مخابرات مطهری) مراجعه کنید.
با این حال، تعدادی از آنها میگویند که ما مشکلی برای فعالسازی سیمکارت اتباع نداریم. کارمند یکی از دفاتر خدماتی همراه اول میگوید: اگر اتباع 10روز از ورودشان به کشور گذشته باشد، گذرنامه جدید (احتمالا معتبر) داشته باشند و سیمکارتی به نامشان ثبت نشده باشد، میتوانند به نام خود سیمکارت دریافت کنند.
او ادامه میدهد: در برخی مواقع سیستم با مشکل مواجه میشود یا نام انگلیسی فرد در گذرنامه با نام او در سیستم، در یک حرف متفاوت است که این موضوع باعث فعال نشدن سیمکارت میشود. با این حال، در بیشتر مواقع مشکلی وجود ندارد و فعالسازی با موفقیت انجام میشود.
برخی دیگر اما میگویند که ثبتنام انجام نمیدهند یا به مشکلات سیستم اشاره میکنند. یکی از آنها میگوید: لازم است که اتباع هم گذرنامه و هم کارت آمایش را ارائه دهند. اگر سیستم جواب داد، سیمکارت فعال میشود؛ در غیراین صورت باید با مرکز تماس بگیریم تا مشکل رفع شود.
گفتوگو با تعدادی از اتباع افغانستان که بهصورت قانونی در کشور زندگی میکنند، نشان میدهد بسیاری از آنها یا خانوادهشان برای خرید سیمکارت مشکل دارند. بهنظر میرسد که تعدادی از دفاتر خدماتی اپراتورهای کشور در حال تخلف در این رابطه و سوءاستفاده از عدمآگاهی قانونی افغانها هستند.
در موارد بسیاری آنها با اعلام دروغین اینکه افغانها امکان خرید سیمکارت ندارند، سیمکارت اعتباری فعال شده به نام شخص دیگری را با قیمتهای چندین برابر سیمکارت اعتباری به آنها میفروشند. در اکثر مواقع هم پس از مدتی این سیمکارت به دلایل قانونی قطع میشود و این افراد باید بار دیگر هزینه جدیدی بدهند.
مدتها پیش سوءاستفاده برخی دفاتر خدمات تلفنهمراه از مدارک کاربران هم برای فعالسازی سیمکارتهای دیگر بدون اطلاع شخص باعث شد تا سازمان تنظیم مقررات اقدام به راهاندازی سیستمی یکپارچه کند. پیش از این برای بسیاری پیشآمده بود که بهصورت ناگهانی متوجه میشدند بدون اطلاعشان چندین سیمکارت اعتباری با کپی مدارکشان فعال شده، اما اکنون درصورت ثبت سیمکارت با شماره ملی به همه موبایلهای فرد پیامکی ارسال میشود و خطر این ماجرا کمتر است.
یکی از کارشناسان مرکز تماس مشتریان یکی از اپراتورهای اصلی در گفتوگو با خبرنگار همشهری میگوید: اتباع خارجی با کارت آمایش میتوانند تا 3 سیمکارت به نام خود ثبتنام و فعال کنند.
او با اشاره به اینکه اتباع خارجی با مراجعه به مراکز یا نمایندگیهای این اپراتور میتوانند برای تهیه سیمکارت اقدام کنند، ادامه میدهد: این کار حتی با مراجعه به فروشندگان موبایل که سیمکارت هم میفروشند، امکانپذیر است.
این کارشناس میگوید: درصورت انقضای کارت آمایش، اتباع خارجی میتوانند با ارائه گذرنامه، سیمکارت بگیرند.
کارشناس مرکز تماس مشتریان همراه اول هم با این توضیح که مانعی برای فعالسازی سیمکارت اتباع خارجی با ارائه کارت آمایش معتبر وجود ندارد، یکی از دفاتر منتخب امور مشترکین را معرفی میکند و میگوید: پیش از مراجعه حضوری، تماس بگیرید تا از باز بودن دفتر بهخاطر محدودیتهای زمانی مرتبط با کرونا مطمئن شوید.
اگرچه منع قانونی برای ثبتنام و فعالسازی سیمکارت اتباع خارجی وجود ندارد، اما بررسی نظرات کاربران در ذیل پست وزیر در اینستاگرام نشان میدهد که طی 6ماه گذشته، تعدادی از اتباع نتوانستهاند در دفاتر پیشخوان و بعضی از نمایندگیها برای فعالسازی سیمکارت اقدام کنند.
همچنین تعدادی از کارکنان این مراکز با گلایه از بخشی از پست آذریجهرمی به مشکلات فنی اشاره میکنند.
آنها مینویسند که همه مراحل ثبتنام انجام میشود، اما درست در مرحله آخر که قرار است سیمکارت فعال شود، سیستم پیامهای متفاوتی مبنی بر ناموفق بودن ثبتنام میدهد.
یکی از کاربران با نام کاربری j_ebrahimimci. ir که خود را مسئول امور مشترکین همراه اول استان البرز معرفی میکند، مینویسد، روزانه دهها مشتری مراجعه میکنند، اما عموما اتباع خارجی نمیتوانند سیمکارت خود را تحویل بگیرند؛ هرچند که در مواردی ثبتنام با موفقیت صورت میگیرد.
بعضی از کارکنان دفاتر پیشخوان هم مینویسند که پیش از این، آنها امکان ثبتنام سیمکارت برای اتباع را داشتهاند، اما اکنون قادر به فعالسازی سیمکارت برای مهاجران نیستند و ظاهرا این کار در برخی مراکز خاص انجام میشود. برخی از آنها هم به ناسازگار بودن فرم اپراتورها با حجم مدارک هویتی اتباع و بروز خطا در شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی(شاهکار) اشاره میکنند و از پیامی با محتوای «عدمتطبیق مشخصات» خبر میدهند.
عمادالدین قاسمیپناه- روزنامه همشهری