وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
سرخط خبرها

آقازاده با واکسن کرونا آمد!

  • کد خبر: ۵۴۳۱۲
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
  • ۱
آقازاده با واکسن کرونا آمد!
نخستین تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، دیروز با تزریق به ۳ هم‌وطن آغاز شد. اولین واکنش مجازی با ترند‌شدن هشتگ واکسن بخرید، دیده شد که در آن کاربران توئیتر و البته اینستاگرام از مسئولان خواهان خرید واکسن بودند. در مقابل این هشتگ، عده دیگری از کاربران هم هشتگ واکسن می‌سازیم را ترند کردند و از توانایی ایران برای ساخت واکسن حرف زدند.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ اگر ماجرا‌های یک هفته اخیر فضای مجازی ایران را بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم، آن یک کلمه احتمالا چیزی جز واکسن نیست. با شروع تزریق واکسن کرونا در برخی کشور‌ها و خبر خرید واکسن و اشتراک‌گذاری رایگان آن در بعضی کشور‌های همسایه ایران، خرید و ساخت و آغاز تزریق سراسری واکسن به یک مطالبه همگانی تبدیل شد که نمود آن را در فراگیر شدن دو هشتگ می‌شد پیگیری کرد.
 
اولین واکنش مجازی با ترند‌شدن هشتگ واکسن بخرید، دیده شد که در آن کاربران توئیتر و البته اینستاگرام از مسئولان خواهان خرید واکسن بودند. در مقابل این هشتگ، عده دیگری از کاربران هم هشتگ واکسن می‌سازیم را ترند کردند و از توانایی ایران برای ساخت واکسن حرف زدند و حتی عده‌ای هشتگ واکسن می‌فروشیم را در انتهای توئیت‌هایشان استفاده کردند. در این بین، اما منطقی‌ترین نگاه را بعضی کاربران داشتند که باتوجه‌به نیاز فراوان کشور و لزوم تسریع واکسیناسیون، از مسئولان خواستار تعریف سازوکاری برای خرید واکسن‌های خارجی شدند و همچنان از آنان خواستند که واکسن خوب ایرانی را با تکیه بر متخصصان داخلی به مرحله استفاده همگانی برسانند.
 
یکی از این توئیت‌های پربازخورد، اظهارنظر ابراهیم داروغه‌زاده، پزشک و سینماگر ایرانی، بود که در توئیتی نوشت: «۱- ایران حتما واکسن خارجی می‌خرد. ۲- ظرفیت تولید واکسن در جهان به این زودی‌ها نیاز تمام جمعیت دنیا را مرتفع نخواهد کرد و حداقل تا پایان ۲۰۲۱ زمان خواهد برد. ۳- برای تسریع در امر واکسیناسیون هم‌وطنان عزیزمان، حتما نیاز به واکسن ایرانی هم خواهیم داشت.»
 
این نوع نگاه را که به واقعیت نزدیک است، در این مدت کاربران زیادی دنبال کردند تا بدون هیجان و البته با درنظر گرفتن لزوم سرعت عمل در این شرایط،
 
مسئله واکسیناسیون کرونا به‌جای تبدیل شدن به یک بحران، به بخشی از راه‌حل تبدیل شود. اما واکسن کرونای ایرانی که در این یکی‌دو هفته خبر اتمام تست‌های حیوانی و زمزمه‌های شروع تزریق انسانی آن شنیده می‌شد، بالاخره دیروز طی یک مراسم رسما رونمایی شد. البته علاوه‌بر مهم بودن بعد خبری این اتفاق که طبیعتا واکنش‌های زیادی برمی‌انگیخت، یکی‌دو مسئله حاشیه‌ای دیگر، فراگیری واکنش‌های مجازی را دربرابر آن بیشتر کرد.
 

تزریق به آقازاده

لفظ آقازاده آن‌قدر به واژه منفی و نچسبی تبدیل شده است که احتمالا با شنیدن آن، نکته مثبتی در ذهن اکثر شنوندگان نمی‌آید، اما دیروز با تزریق اولین واکسن انسانی کرونا به خانم طیبه‌مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که مسئول مستقیم ساخت واکسن کروناست، سوگیری‌ها این‌بار درباره خبری مربوط به یک آقازاده متفاوت بود. یکی از کاربران نوشت: «آقازاده هم می‌خوای باشی، این‌جوری باش». دیگری نوشت: «امیدوارم همیشه سالم باشه حالا که واسه تست داوطلب شده. دم باباش هم گرم!»
 
مشابه این حرکت را چند ماه پیش، دختر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای اطمینان دادن به مردم درباره تست واکسن کرونای ساخت روسیه انجام داده بود. البته در ایران به این صورت است که همیشه اولین گروه استفاده‌کننده یک واکسن، خود سازندگان آن هستند، اما حالا که جنبه خبری و تبلیغی این تزریق گسترده بوده است و واکسیناسیون در ایران به‌عنوان یک نماد درنظر گرفته شده است، این حرکت، تدبیر جالب و اعتمادسازی بود. حرکتی که عبدا... رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره آن توئیت کرد: «تبریک به آقای مخبر و دختر ایشان برای خطرپذیری برای جلب اعتماد مردم.»
 
نمود دیگر این اعتمادسازی در تزریق معاون اجرایی ستاد اجرای فرمان امام بود که به‌عنوان نفر دوم، این واکسن را تزریق کرد و مدیرعامل نفت پارس، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که سومین تزریق‌کننده واکسن ایرانی کرونا بود. واکنش‌ها به این خبر خوب همراه با امیدواری بود. کاربری زیر پست تزریق این دو مسئول نوشت: «این مسئولین کجا و بعضی مسئولین دیگه کجا؟» دیگری نوشته بود: «به امید موفقیت واکسن دست‌ساز دانشمند‌های خودمون!»
 
طبق اعلام خانم دکتر مینو محرز، حال افراد تزریق‌کننده این واکسن تاکنون مساعد است و مرحله دوم روز بعد انجام خواهد شد. خبری خوش در ادامه اخبار خوب امروز که دریچه‌هایی از امید و البته اعتمادسازی را بین مردم باز کرد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
درود به این دختر با حجاب وباوقار وبا گذشت وفداکار انشااله صد سال عمر با عزت وسرفرازی داشته باشند بعضی آقا زاده های بی وجود وغربگرا یاد بگیرند به این میگویند آقا زاده واقعی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->