راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

گفتمان توسعه شهری یک رویکرد هدفمند

  • کد خبر: ۵۵۲۴۵
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
گفتمان توسعه شهری یک رویکرد هدفمند
محمدهادی مهدی‌نیا - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد
گفتمان اصیل‌ترین مطالبه اجتماعی جوامع متخصصی است که با دغدغه‌مندی خواستار پیشرفت جوامع بشری هستند. گفتمان و مفهوم گفتمان‌سازی تلاشی بی‌بدیل در زمینه هم‌اندیشی و دستیابی به انگیزه‌های پنهان گروه‌هایی است که درصدد تحلیل اجتماعی و فرهنگی موضوعات حائز اهمیت هستند. به‌واقع ایجاد فضای گفتگو و تقویت مفهوم گفتمان‌سازی مهم‌ترین و جدی‌ترین تحرک اجتماعی است که می‌تواند همه اقشار جامعه را به مطالبات عمومی خود تشویق و ترغیب کند.

کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با ایجاد فضای گفتمان توسعه شهری در راستای رواج فرهنگ گفتگو گام برداشته و در همه موضوع‌ها خواستار تحلیلی جامع بر اساس دریافت همه سخنان موافقان و مخالفان بوده و هیچ‌گاه تمایل به یک‌جانبه‌نگری و جبهه‌گیری نامنصفانه نداشته است.
ایجاد فضای گفتمان توسعه شهری رویکردی هدفمند است که درباره موضوع بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نیز تا کنون دستاورد‌های خوبی را نصیب اهل فن کرده است. این فضا با روی باز پذیرای گفت‌وگویی کارشناسانه در راستای هم‌افزایی گروه‌های تأثیرگذار بر توسعه شهری است. اکنون که نقد و بررسی پیشنهاد‌های طرح پژوهشی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در فضای گفتمان توسعه شهری در دستور کار است، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمت‌های صورت‌گرفته ازسوی گروه متخصص تهیه‌کننده این طرح، خاطرنشان می‌شود که تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری مستلزم همکاری و همدلی مجدانه همه گروه‌های مؤثر در فرایند شهرسازی است. همت‌گماردن در افزایش تعامل و گفتگو برای رسیدن به مطلوبی کم‌نظیر، اصلی‌ترین و مهم‌ترین سیاست تهیه طرح شهری ایده‌آل خواهد بود.

شورای اسلامی شهر با وجود تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به‌صورت یکپارچه در چارچوب وظیفه ذاتی و قانونی خود، وفق بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، به‌ناچار و برای تسریع در تأیید و تصویب طرح‌های یادشده، اقدام به پیگیری ارسال طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفت‌گانه ازسوی شهرداری و بررسی و تأیید در شورا کرده است و تا کنون ۴ طرح به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شده و طرح پنجم در شورای اسلامی شهر در دست بررسی است.
 
در این میان طرح پژوهشی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که با عنوان طرح تفصیلی ویژه برای مهم‌ترین محدوده شهری در کشور تهیه شده، به‌واقع طرحی است که شهرداری مشهد را مکلف به پاسخگویی به شهروندان بر اساس پیشنهاد‌های خود می‌کند؛ بنابراین این موضوع باید مورد تأیید نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قرار گیرد و مسیر قانونی خود را برای تأیید مشابه دیگر طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفت‌گانه طی کند.

طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نه به‌دلیل عنوان خود، بلکه به‌دلیل اهمیت حضور بارگاه مطهر امام‌هشتم (ع) و ضرروت توجه به زائران و مجاوران آن از جایگاه و نگاهی ویژه برخوردار است. از این رو بنا بر اهمیت این طرح و ضرورت توجه به مهم‌ترین بافت شهری کشور، گفتگو و تعامل با مجریان شهری که دلسوزانه به‌دنبال ایجاد محیط شهری مناسب و درخور شأن زائر و مجاور حرم مطهر رضوی هستند، باید در اولویت نخست تهیه‌کنندگان طرح قرار گیرد. تحقق‌پذیری طرح و دستیابی به اهداف عالی محقق نمی‌شود، مگر با همت همگان.

کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد و نشست گفتمان توسعه شهری به‌عنوان مسیری مطالبه‌گرانه با ایجاد فضای گفتگو درباره همه نقاط مثبت و منفی طرح بافت پیرامون حرم مطهر به‌موازات بررسی این طرح در چارچوب فرایند قانونی خود در شورای اسلامی شهر، همگام و همراه با همه دغدغه‌مندان خواهد بود و آمادگی کامل خود را برای ارج‌نهادن به مقام والای گفتگو و افزایش میزان تحقق‌پذیری این طرح در قالب برگزاری جلسات متعدد نشست گفتمان توسعه شهری اعلام می‌کند. از این رو این فرصت در اختیار مشاور طرح است تا در این قالب به ارائه و بیان کامل رویکردها، دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود بپردازد.
گفتمان توسعه شهری، مسیر دشواری پیش رو دارد و امروز در ابتدای مسیر خود امیدوار است با همراهی همه متخصصان و دغدغه‌مندان به آرمان‌هایی دست یابد که شایسته شهر و شهروندان مشهد باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->