معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

گزارشی میدانی از توزیع‌نشدن مرغ در بازار مشهد | بازار مرغ در قرق سودجویان

  • کد خبر: ۵۸۶۳۲
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
گزارشی میدانی از توزیع‌نشدن مرغ در بازار مشهد | بازار مرغ در قرق سودجویان
درحالی‌که همیشه فروشگاه‌های میدان استقلال مشهد پر از گوشت مرغ و فرآورده‌های آن بود، دیروز بیشتر فروشگاه‌ها نه‌تن‌ها مرغ گرم نداشتند، بلکه حتی مرغ قطعه‌شده به‌صورت بسته‌بندی را نیز توزیع نمی‌کردند.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ بعد از رسیدن قیمت مرغ به کیلویی ۴۰ هزار تومان در اوایل آذر، رفته‌رفته قیمت این ماده پروتئینی رو به کاهش گذاشت و تا کیلویی ۲۱ هزار تومان نیز افت کرد، با این حال اجرای ممنوعیت قطعه‌بندی گوشت مرغ در کشتارگاه‌های طیور سراسر کشور، سبب شد دیروز عرضه مرغ در مشهد به‌شدت کاهش بیابد، به‌طوری‌که مشاهدات خبرنگار شهرآرانیوز از بازار نشان می‌دهد که ویترین اکثر فروشگاه‌های موادپروتئینی در خیابان استقلال و چهارراه میدان‌بار خالی از مرغ است.
 
برپایه مشاهدات خبرنگار شهرآرانیوز، درحالی‌که همیشه فروشگاه‌های میدان استقلال مشهد پر از گوشت مرغ و فرآورده‌های آن بود، دیروز بیشتر فروشگاه‌ها نه‌تن‌ها مرغ گرم نداشتند، بلکه حتی مرغ قطعه‌شده به‌صورت بسته‌بندی را نیز توزیع نمی‌کردند.
 
البته در این میان، برخی فروشگاه‌ها مرغ را به‌صورت منجمد عرضه می‌کردند. یکی از فروشندگان مرغ منجمد در خیابان استقلال در پاسخ به این پرسش ما که آیا در بازار مرغ گرم پیدا می‌شود، گفت: اگر بگردی، شاید برخی همکار‌ها از روز پنجشنبه مرغ گرم داشته باشند، اما امروز مرغ گرم در بازار توزیع نشده است. یکی دیگر از عرضه‌کنندگان مرغ در پاسخ به پرسش شهرآرا که به‌عنوان خریدار، قیمت مرغ را می‌پرسید، گفت: امروز مرغ توزیع نشد و من هم فقط چند عدد مرغ منجمد از پنجشنبه در یخچال دارم. او ادامه داد: فروش مرغ برای مغازه‌دار سودی ندارد، اما، چون اجناس باید جور باشد، مجبور هستیم مرغ را خریداری کنیم و با سود ناچیز بفروشیم.

همچنین مشاهدات خبرنگار شهرآرا از چهارراه میدان‌بار مشهد که یکی دیگر از مراکز توزیع مرغ است، نشان می‌دهد که در این منطقه شهر نیز دیروز مرغ گرم عرضه نشده است و ویترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده مرغ، خالی بوده است. فروشنده‌ها در جواب می‌گفتند: بعد از تعطیلات برای ما باری نرسیده است. در این میان، برخی فروشنده‌ها نیز می‌گفتند که روند توزیع گوشت مرغ از اوایل هفته گذشته کمتر شده بود، به‌طوری‌که توزیع‌کنندگان به میزان موردنیاز فروشنده‌ها به آن‌ها مرغ نمی‌دادند، با این حال از دیروز به‌طورکلی عرضه متوقف شده است.

همچنین مشاهدات شهرآرا از بازار مرغ در چهارراه مخابرات قاسم‌آباد نشان می‌دهد که دیروز مرغ کشتار روز توزیع نشده بود با این حال مرغ کشتار هفته گذشته تا کیلویی ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شد.
هرچند دیروز مرغ گرم در مشهد کمیاب شده بود، برخی فروشگاه‌های اینترنتی، این ماده پروتئینی را توزیع می‌کردند. بر این اساس، یک فروشگاه مرغ گرم، سایز متوسط را کیلویی ۳۰ هزار تومان عرضه می‌کرد. همین فروشگاه مرغ سایز بزرگ را هم کیلویی ۳۶ هزارو ۷۰۰ تومان عرضه می‌کرد، این درحالی است که قیمت مصوب مرغ، ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است.


ردپای کشتارکن‌ها در توزیع نشدن مرغ

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان‌رضوی با بیان اینکه استان با مازاد تولید مرغ مواجه است و دیروز خود او برای مشهد مرغ فرستاده است، به شهرآرا گفت: در گذشته، کشتارکن‌ها مرغ را می‌خریدند و بعد از قطعه‌بندی، آن را در بازار عرضه می‌کردند. باتوجه‌به اینکه حاشیه سود مرغ کامل، کمتر از مرغ قطعه‌بندی‌شده است، انگیزه کشتارکن‌ها برای توزیع مرغ در بازار کاهش یافته است. احمد بوروغنی افزود: البته باتوجه‌به اینکه مشکلی در تولید مرغ در استان نداریم، پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده، توزیع مرغ افزایش یابد و بازار به تعادل برسد.
 
وی با اشاره به دراختیار قرار دادن نهاده‌های دامی به قیمت دولتی به تولیدکنندگان گفت: در این شرایط، انتظار می‌رود که مرغ نیز با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، با این حال وی با انتقاد از قیمت مصوب مرغ گفت: تولیدکنندگان باتوجه‌به افزایش هزینه‌های تولید، انتظار دارند که قیمت مصوب مرغ تغییر کند. به‌عنوان مثال با وجود افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل، قیمت مصوب مرغ تغییر نکرده است. وی ادامه داد: برپایه برآورد‌های ما، قیمت ۲۳ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ در بازار مناسب است، اما اکنون قیمت مصوب مرغ، ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان‌رضوی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ نسبت‌به سایر اقلام کمتر است، گفت: اگر قیمت مرغ را با قیمت تخم‌مرغ، کنسرو و روغن مقایسه کنید، متوجه ارزانی این ماده پروتئینی خواهید شد. اکنون قیمت هر قوطی کنسرو ماهی که تا چندی پیش ۱۲ هزار تومان بود، به ۳۰ هزار تومان رسیده است، از این‌رو اکنون می‌توان مدعی شد که مرغ دربین کالا‌های اساسی، کمترین نرخ را دارد و بهتر است برای حمایت از تولیدکننده، نرخ آن اصلاح شود. وی بیان کرد: هرچند تولید مرغ در استان زیاد است، کمبود آن در سایر استان‌ها سبب می‌شود که در برخی مواقع این کالا از خراسان‌رضوی به سایر استان‌ها برود.

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، هم گفت: در شرایط فعلی که قیمت مرغ روبه‌افزایش است، میزان تقاضا به‌سبب نگرانی خانوار‌ها از آینده بازار، زیاد شده است که در چنین شرایطی، برخی خرده‌فروشان بی‌انصاف، این محصول را بالاتر از ۳۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. این امر، گران‌فروشی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است.
بازار مرغ در قرق سودجویان

وضعیت بازار مرغ، بهتر خواهد شد

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در پاسخ به این سوال که آیا مرغ‌فروشان مجوز‌های لازم را برای افزایش قیمت مرغ دارند، به قدس‌آنلاین گفت: هیچ مرغ‌فروشی، مجوزی برای گران‌فروشی و افزایش قیمت ندارد و این کمبودی هم که در این چندروزه در بازار رخ داده است، به‌دلیل گرانی مرغ زنده نسبت‌به مرغی است که در مرغ‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. محمدجواد ساعدی افزود: به همین دلیل در طول یکی‌دو روز گذشته از همه ظرفیتمان برای استقرار نیرو در کشتارگاه‌ها با هدف رصد عملکرد آن‌ها استفاده کرده‌ایم تا این موضوع به‌خوبی بررسی شود و من تصور می‌کنم این قضیه کمبود و گرانی‌ها در چند روز آینده برطرف خواهد شد. هم‌اکنون نیز در سطح بازار‌های عمده و خرده‌فروشی‌ها و حتی کشتارگاه‌ها با گرانی‌ها برخورد می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->