خبر ویژه
گزارشی از نخستین روز اجرای نسخه‌پیچی الکترونیک | بیماران در پیچ نسخه‌بازی‌های مجازی
با اعلام حذف دفترچه‌های بیمه در مسیر درمانی تأمین اجتماعی و ارائه نسخه‌های الکترونیک برای درمان بیماران از روز گذشته، به سراغ مراکز مختلف درمانی، مردم و پزشکان در این باره رفتیم تا از چند و چون اجرایی شدن این طرح در اولین روز در مشهد آگاه شویم.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ درست مثل همه پروژه‌های بزرگ، حاشیه‌های اجرایی شدن این پروژه ملی و بزرگ نیز از روز اول آغاز شد. اوایل بهمن امسال بود که مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف می‌شود و از این تاریخ به بعد بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آن‌ها به پایان می‌رسد، نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و می‌توانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی، اعم از طرف قرارداد و غیر‌طرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

با اعلام حذف دفترچه‌های بیمه در مسیر درمانی تأمین اجتماعی و ارائه نسخه‌های الکترونیک برای درمان بیماران از روز گذشته، به سراغ مراکز مختلف درمانی، مردم و پزشکان در این باره رفتیم تا از چند و، چون اجرایی شدن این طرح در اولین روز آگاه شویم.


بهانه‌های قبل از شروع طرح

در اولین ساعات صبح و در اولین مسیر به سراغ یکی از کارگزاری‌های تأمین اجتماعی در بولوار وکیل آباد می‌رویم و مسئول این دفتر می‌گوید: بسیاری از شهروندان خبر حذف دفترچه بیمه از ابتدای اسفند را شنیده بودند و پیش بینی می‌کردند که شاید در روز‌های اول طرح به مشکل برخورد کنند و در روز‌های گذشته برای صدور دفترچه به کارگزاری مراجعه کرده بودند.

وی بیان می‌کند: خیلی از شهروندان باوجود اینکه دفترچه شان هنوز چند برگ دیگر داشت، بر صدور دفترچه جدید با تعداد برگ زیاد اصرار می‌کردند و وقتی با پاسخ منفی روبه رو می‌شدند، حتی اصرار می‌کردند به همین دفترچه فعلی چند برگ دیگر اضافه شود!

وی ادامه می‌دهد: بهانه و تمهیدات شهروندان در روز‌های گذشته شنیدنی بود. حتی در برخی موارد شهروندان اصرار می‌کردند به بهانه عکس دارکردن دفترچه بیمه فرزند دوساله خود، دفترچه جدیدی برایشان صادر کنیم.

از نبود زیرساخت تا قطعی اینترنت

در مسیر بعدی به سراغ درمانگاهی در خیابان خواجه ربیع می‌رویم. در اینجا با شهروندی که از وضعیت موجود کلافه به نظر می‌رسد، هم کلام می‌شویم و او با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های اجرای این کار آماده نیست، می‌افزاید: متأسفانه بسیاری از مسئولان ما اول طرح را اجرا می‌کنند و بعد به فکر ایجاد یا تکمیل زیرساخت‌ها می‌افتند. بهانه شان هم این است که عیب‌ها باید به مرور شناسایی و برطرف شود.
 
یاری با بیان اینکه قطعی اینترنت در این درمانگاه باعث شد تا برای ثبت نسخه الکترونیک بیش از یک ساعت منتظر بمانم، می‌گوید: همه درمانگاه‌ها و مراکز درمانی از این سیستم استفاده می‌کنند، اما از یک سو قطعی اینترنت و از سوی دیگر قطعی شبکه داخلی ثبت نسخه باعث می‌شود مردم معطل شوند.

معطلی‌ها و گله‌های دیگر نیز مشابه همین موارد است و قطع اینترنت در این درمانگاه، تقریبا همه را کلافه کرده است.


پذیرش بیمار فقط با ویزیت آزاد

در خیابان پرستار نیز به مطب یک پزشک متخصص می‌رویم و وی که بیماران زیادی در مطب خود دارد، با انتقاد از شیوه نادرست اجرای این طرح، می‌گوید: دردسر‌های استفاده از نسخه الکترونیک زیاد است؛ هم منشی و هم خود من باید به رایانه مجهز شویم که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. مطمئن باشید که خیلی از پزشکان زیر بار این هزینه نمی‌روند. وی می‌افزاید: مهم‌تر از آن هم مشکل قطعی اینترنت و معطلی بیماران است که فکر نمی‌کنم به مذاق بیمار و پزشک خوش بیاید

او مدعی است: بی شک در این اوضاع کرونایی معطل ماندن بیمار به صلاح نیست و از آن گذشته، به علت وقت گیربودن ثبت نسخه، پزشک باید در عین اینکه به شرح حال مریض گوش می‌دهد، هم زمان کار ثبت را هم انجام دهد که این کار از میزان دقت و توجه پزشک به حرف‌های بیمار کم می‌کند. این پزشک متخصص با بیان اینکه من در مطبم پذیرش با بیمه تأمین اجتماعی را لغو کرده ام، بیان می‌کند: از امروز به منشی اعلام کرده ام که فقط ویزیت آزاد را بپذیرد.


برخی درمانگاه‌ها رایانه ندارند

در خیابان عارف وارد مطب یک پزشک متخصص ارتوپد می‌شویم. چند بیمار هنوز نمی‌دانند باید با چه سیستمی پذیرش شوند؛ دفترچه یا نسخه الکترونیک؟ البته دفترچه و اعتبار دفترچه همه آن‌ها هنوز برقرار است و دست کم در روز اول نمی‌توان گله زیادی از زبان آن‌ها شنید. پزشک این مطب نیز با بیان اینکه در بسیاری از درمانگاه‌ها سیستم نوبت دهی دستی است و بدون استفاده از رایانه صورت می‌گیرد، می‌گوید: صبح در درمانگاه مشغول به کار بودم و از رایانه و اینترنت هیچ خبری نبود و خیلی‌ها که خود را برای استفاده از نسخه الکترونیک آماده کرده بودند، مانده بودند که چه بکنند؟

او با بیان اینکه مدت کار پزشکان متخصص در درمانگاه‌ها مشخص است، می‌گوید: در مدت زمان حضورم در درمانگاه چند نسخه کاغذی نوشتم و برای روز اول نتوانستم نسخه الکترونیک برای بیماران بپیچم. امیدوارم در روز‌های آینده وضعیت سیستم و رایانه در درمانگاهی که من کار می‌کنم بهبود یابد.

او می‌گوید: بیشتر درمانگاه‌ها برای پزشک متخصص سیستم نوبت دهی از قبل را فعال می‌کنند که این کار با قطعی پیش بینی نشدنی اینترنت در آن روز مشخص تداخل ایجاد می‌کند و نارضایتی به وجود می‌آورد.
خارج از مطب وی، وارد یک داروخانه می‌شوم و تعدادی مشتری‌مواجه می‌شوم برای دریافت داروی نسخه الکترونیک خود با مشکل مواجه شده‌اند.
 
در این میان خانمی جوان می‌گوید: اگر دکتر نسخه کاغذی برایم می‌نوشت بهتر بود، اما داخل مطب، دکتر اینترنت داشت و نسخه الکترونیک دریافت کردم، اما اینجا اینترنت قطع است و تاکنون ۲۵ دقیقه برای وصل شدن اینترنت و نسخه‌خوانی داروساز معطل مانده‌ام.

از عابربانک تا نسخه‌های الکترونیک

بعد از اطلاع از چند و چون روز اول اجرای نسخه‌های الکترونیک، به سراغ مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی استان می‌رویم. حمید داستانی در این باره می‌گوید: پزشکان می‌توانند در سربرگی که در اختیار دارند، همراه با نام و کد ملی و کد بیمه، داروی بیمار را بنویسند و به مریض تحویل بدهند.

وی می‌افزاید: موضوع اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی در کشور یک موضوع فراسازمانی و خارج از سازمان ماست، اما ما برای حل این مشکل بار‌ها اعلام کرده ایم که در مواردی که با قطعی اینترنت یا سامانه روبه رو می‌شویم، سربرگی که پزشک در دست دارد، با اطلاعات دارویی و مشخصات بیمار می‌تواند حکم همان دفترچه را داشته باشد.

داستانی ادامه می‌دهد: بی شک در شروع هر کاری مشکلاتی وجود دارد، ولی برای فرهنگ سازی اجرایی شدن این کار، لازم است همه دست به دست هم بدهیم. زمانی که کار با عابربانک در کل کشور آغاز شد، مشکلاتی وجود داشت، ولی اکنون کارت پول یکی از اجزای جدایی ناپذیر برای همه شده است.

بیماران در پیچ نسخه‌بازی‌های مجازی


دسترسی آسان به سوابق بیماری و دارو‌های گذشته بیمار

وی تأکید می‌کند که از دیگر محسنات اجرای این نوع نسخه نویسی، این است که سابقه بیماری‌های مختلف فرد و حتی دارو‌هایی که مصرف می‌کند، برای همه پزشکان در دسترس است و پزشکان به راحتی می‌توانند به تداخلات دارویی و دیگر بیماری‌های فرد دسترسی پیدا کنند.
 
داستانی با بیان اینکه در این طرح حتی پزشکانی که طرف قرارداد تأمین اجتماعی نیستند نیز می‌توانند داروی بیمار خود را در سربرگ وارد کنند، می‌افزاید: این پزشکان نیز می‌توانند برای دارو، آزمایشگاه رادیولوژی و دیگر موارد مورد نیاز بیمار خود از سربرگ خود استفاده کنند.

کودکان بالای ۲ سال نیاز به عکس ندارند

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی می‌گوید: با ثبت نسخه الکترونیک، یک پرونده منسجم دارو و درمانی برای بیمار تشکیل می‌شود که می‌تواند به تشکیل پرونده سلامت هر فرد منتج شود.
وی همچنین می‌افزاید: نوزادان متولدشده تا یک ماه، با کد ملی مادر خدمات دریافت می‌کنند و بعد از آن نیز با دریافت شناسنامه، از کد ملی شان استفاده می‌شود.
مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: با حذف دفترچه نیز کودکان بالای ۲ سال نیاز به عکس ندارند.

مشکل بیمه‌های مکمل تا ۱۰ روز آینده برطرف می‌شود

داستانی بیان می‌کند: درباره نحوه استفاده بیمه‌های مکمل درمان از این نوع نسخه نویسی نیز سازمان در تهران با مراکز بیمه‌ها جلساتی را برگزار کرده و مقرر شده است تا به نمایندگان این بیمه‌ها در استان‌ها کد دسترسی داده شود تا با واردکردن کد ملی به اطلاعات فرد دسترسی داشته باشند.

او اظهار می‌کند: ظرف ۱۰ روز آینده موضوع بیمه‌های مکمل درمان نیز حل خواهد شد و شهروندان نیاز به رفت وآمد و تأیید و مهر پزشک برای دریافت هزینه‌های خود از بیمه مکمل درمان طرف قرارداد خود را نخواهند داشت.
با این حال، در اجرای این طرح باوجود اینکه به نظر می‌رسد همه مسیر‌ها به سمت برداشتن مشکلات از پیش روی شهروندان هموار شده است، گویا راه برای برخی‌ها به سمت وسوی کسب سود و منافع بیشتر هموار شده است. حذف بیمه سازمان‌ها و دستگاه‌ها توسط برخی متخصصان و جایگزینی ویزیت آزاد شاید راحت‌ترین کار ممکن در رویارویی با مشکلات زیرساختی موجود و در آغازین روز‌های اجرای نسخه الکترونیک باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}