جانقربان|شهرآرانیوز- خانمی که در پذیرش نشسته، از پشت پلاستیکهایی که برای رعایت فاصله اجتماعی نصب شده است، میگوید: اگر نوبت میخواهید فقط باید دفترچه بدهید! میگویم: دفترچه که از ۲ ماه پیش حذف شده است و دیگر تأمین اجتماعی دفترچه نمیدهد! گفتهاند با کارت ملی و شماره ملی پذیرش انجام میشود. این هم کارت ملی من.
بدون اینکه نگاهی به من و کارت ملی بیندازد، میگوید: ما فقط با دفترچه پذیرش داریم!
بعد چند راه جلو پایم میگذارد و ادامه میدهد: یا دفترچه بدهید یا ویزیت آزاد بگیرید یا جایی بروید که بدون دفترچه و با کدملی قبول کنند. ما قبول نمیکنیم!
این قبول نمیکنیم را جوری میگوید که انگار کلا نظام تأمین اجتماعی را قبول ندارد؛ قبولنداشتنی که این روزها با حذف دفترچه، ماجراها برای بیماران بیمهشده تأمین اجتماعی ساخته است!
برای مواجهه با مشکلاتی که این روزها با حذف دفترچه برای مردم پیش آمده، کافی است به چند درمانگاه، کلینیک یا داروخانه سر بزنید. خانم مسنی که نسخه پزشک در دست دارد، میگوید: بیماری قند دارم و برای یک قرص که هرروز باید مصرف کنم به دکتر رفتم. گفتند چون سامانه قطع است نمیتوانند با کدملی پذیرش کنند. یا باید مینشستم تا سیستم وصل شود یا اینکه ویزیت و داروی آزاد بگیرم. نیمساعتی صبر کردم. فایدهای نداشت و درمانگاه هم شلوغتر شده بود. ترجیح دادم نسخه آزاد بگیرم تا کرونا!
خانم جوان دیگری میگوید: حالا باز خوب است که اینها بدون دفترچه قبول میکنند. چند روز پیش با حال خراب به یکی از درمانگاهها رفته بودم که گفت ما بدون دفترچه پذیرش نداریم. حکایت حذف دفترچهها حکایت آپارتماننشینی شده است! باید ۱۰سالی بگذرد تا جا بیفتد!
یکیدیگر از مراجعهکنندگان به درمانگاهی که اتفاقا در مرکز شهر مشهد هم هست، میگوید: با این اینترنتی که یک روز وصل است و یک روز قطع، این حذف دفترچه چه بود! من نمیدانم این مسئولان ما از کدام کشورها الگوبرداری میکنند که اینقدر ناقص است و همیشه هم به زیان مردم و مشتری و مصرفکننده است! اگر زیرساختها فراهم نبود، چرا مردم را بازیچه کردند! قبلا برای دریافت دفترچه سالی یکبار باید در صف میایستادیم، حالا هربار که مریض میشویم یکبار برای ویزیتشدن و یکبار برای داروگرفتن باید در صف بایستیم!
آقای مرادی که تأکید دارد کدملیاش را هم بگوید تا در سامانه بیمه شناسایی شود نیز از مشکلات حذف دفترچه تأمین اجتماعی میگوید: یک کلمه من بگویم و آنهم این است که خودشان را راحت کردند و ما را ناراحت! دیشب برای دریافت داروی پسرم رفته بودم داروخانه و سیستم قطع بود. پذیرش فقط 10نسخه را قبول کرده بود و میگفت بقیه مراجعهکنندگان نمانند، چون سیستم قطع است و معلوم نیست کی باز شود. هیچکس هم حق اعتراض نداشت، مگر اینکه نسخه را آزاد میگرفت و میرفت! فکر کنم این سیستم حذف دفترچه نهتنها هزینه چاپ دفترچه را در جیب تأمین اجتماعی کرده، بلکه هزینههای درمانی هم کاهش یافته است، چون خیلی وقتها مردم مجبور هستند نسخه آزاد بگیرند تا کارشان راه بیفتد.
خانم جوان دیگری که برای دریافت نسخه کودک سهسالهاش امروز بیش از یک ساعت در داروخانه معطل شده است، میگوید: فکر کنم صف مرغ مسری بود و به تأمین اجتماعی هم رسید! از این به بعد برای ویزیت دکتر و دریافت دارو هم باید در صف بایستیم! حالا اگر یک ماه هزینه بیمه را دیر بدهیم، کلا از خدمات محروم میشویم، ولی هیچکسی و هیچجایی نیست که به این نهادهای متولی وظیفهاش را یادآوری کند و از کارکنان بخواهد خدماتی را که در مقابل آن پول دریافت میکنند، درستوحسابی ارائه کنند.
همانطور که میدانید، صدور دفترچه بیمه تأمین اجتماعی از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۹ پایان یافت، اما با پایانیافتن هزینه چاپ این دفترچه برای تأمین اجتماعی، هیچخدماتی جایگزین آن نشد و این اقدام بدون پیشبینی زیرساختهای لازم بازهم به زیان بیمهشدگان تمام شد.
زین پس بعد از گلههای حقوق کم و ناچیز بازنشستگان تأمین اجتماعی، چشم ما به خدمات درمانی، که کم بود و حالا دارد کمکم به نیست میرسد، روشن شده است!