رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود
سرخط خبرها

از امروز...

  • کد خبر: ۷۱۰۹۵
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
از امروز...
بهروز فرهمند - روزنامه‌نگار

تمام شد؛ نخستین انتخابات در واپسین سال سده هم به پایان رسید.


وقتی این چند خط را می‌خوانید، بسیاری از آرای مردم شمارش شده است و چه بسا بازار گمانه زنی‌ها درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا داغ داغ باشد.

از امروز، کرکره فراخوان‌ها و پویش‌های «رأی به این» و «رأی به آن» یا «رأی بدهید» و «رأی ندهید» به پایین کشیده می‌شود و بازار تحلیل‌ها و ارزیابی‌های دیگر رونق می‌گیرد.


از همین امروز صبح، پاکبان‌های نارنجی پوش شهر‌ها وظیفه پاک‌کردن و زدودن در و دیوار‌های شهر از پوستر‌ها و تبلیغات کاغذی را برعهده می‌گیرند که پیشاپیش به یک‌یک این عزیزان «خداقوت» و دست مریزاد می‌گوییم. از امروز، یک یک نامزد‌ها باید کوشش کنند حافظه بلندمدتشان را تقویت کنند تا مبادا برخی گفته‌ها و وعده‌های خود را به باد فراموشی بسپارند و از یاد ببرند.


این «مهم» بیشتر درباره «رأی‌آورده»‌ها صدق می‌کند، هرچند نامزد‌های «رأی نیاورده» نیز که هر یک در مسئولیت و منصب و مسندی در این جامعه هستند، به یادآوری سخنانشان با مردم که در شبه مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی بر زبان آورده اند، نیاز جدی دارند.

از امروز، جوانان، زنان، همه اقوام و مذاهب، کارگران، بازنشسته‌ها و حاشیه نشین‌ها که نامزد‌ها بار‌ها و بار‌ها در تبلیغات انتخاباتی نامشان را بردند و برای گرفتن نظر مثبت و آرایشان تلاش کردند و به آن‌ها وعده‌ها دادند، چشم به راه می‌مانند تا ببینند رأی آورده‌ها در ریاست جمهوری و شورا‌ها چه می‌کنند و تا چه اندازه بر سر عهد و پیمان خود می‌مانند.


هرچند همین مردم بردبار در جای جای این سرزمین می‌دانند که اجرای قول و قرار‌ها به فرصت و زمان منطقی و معقول نیاز دارد؛ بنابراین همان قدر که گام‌های اولیه رأی آورده‌ها را زیر ذره بین می‌گیرند و با دقت رصد می‌کنند، به همان اندازه نیز از شتابزدگی پرهیز می‌کنند.
از امروز، شایسته است فتیله کری خوانی هم به پایین کشیده شود؛ چه اینکه اشتلم‌خوانی برای روز‌های تبلیغات انتخاباتی، امری معمول و چه بسا لازم است، اما از فردای انتخابات، دیگر نه تنها ضرورت خود را از دست می‌دهد، بلکه اگر ادامه یابد، کاهنده هم‌گرایی ملی و آرامش جامعه خواهد بود.


کوتاه سخن اینکه مبادا از امروز، رأی آورده‌ها و حامیانشان با نگاه بالابه‌پایین و تحقیرآمیز به رأی نیاورده‌ها و هوادارانشان بنگرند و گمان کنند حالا که به قدرت رسیده اند، باید به اصطلاح حال رقیب دیروز را بگیرند و زمین بازی جدیدی را به‌شکل «خودی/ غیرخودی» ترسیم کنند.

در این میان، کیست که نداند انتخابات دیروز، اگر پیروز و برنده‌ای داشته باشد، بی گمان «همه مردم ایران» هستند و اگر بازنده‌ای برایش تصور کنیم، آن‌هایی هستند که می‌خواستند میان صندوق‌های رأی با ایرانیان، جدایی بیندازند و جمهوریت را به‌رگبار ببندند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->