جزئیات رتبه‌دهی اعتباری وام ۱۰۰ میلیونی بازنشستگان و شاغلان تاز‌ه‌ترین خبر از اعلام زمان واریز سود سهام عدالت (۶ بهمن ۱۴۰۰) نجات بورس از سقوط | خبر خوش وزیر اقتصاد برای سهامداران (۶ بهمن ۱۴۰۰) قیمت روز گوشی موبایل در بازار امروز چهارشنبه (۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) + جدول وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده است | جزئیات تغییرات وام ازدواج در سال آینده قیمت مرغ در بازار باید چقدر باشد؟ (۵ بهمن ۱۴۰۰) بانک‌ها موظف به پرداخت وام تا روز پایانی سال هستند + فیلم قیمت ارز‌های دیجیتالی امروز ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ | بیت‌کوین ۳۶ هزار و ۲۸۲ دلار شد شاخص کل بورس امروز ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ | ریزش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس قیمت انواع باتری خودرو در بازار + جدول (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت ارز امروز سه‌شنبه (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) + جدول ذبح دام در پیاده‌رو، واحد صنفی را تعطیل کرد افزایش پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ به ۶۰ درصد می‌رسد؟ (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) مدیرعامل ایران خودرو تغییر می‌کند؟ آخرین خبر درباره رقم سبد معیشت کارگران (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) قیمت وام مسکن برای مجرد‌ها و متأهل‌های تهرانی چند؟ (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن اعلام شد + جزئیات (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ اعلام شد + جزئیات (۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰)
خبر فوری

پراید به‌ قیمت فورد!

  • کد خبر: ۷۱۶۴۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
پراید به‌ قیمت فورد!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو یا آزادسازی بازار و صنعت خودرو؟ ۳ دهه است که هنوز نظام تصمیم‌گیری در کشور به این چالش پایان نداده است. وقتی در سال ۱۳۸۳ پیکان را بازنشسته کردند، امید‌ها به احیای صنعت خودروسازی ایران در یک فضای رقابتی شکل گرفت، اما یک خطای دید و تصمیم اشتباه باعث شد پس از آن زنجیره بازار خودرو از خودروساز گرفته تا خودروسوار دچار گسست شود و همه خود را به‌گونه‌ای بازنده وضعیت کنونی بدانند.

 

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره بحث واردات و آزادسازی صنعت خودرو مطرح شد تا جایی که یکی از نامزد‌ها از این سخن گفت که خودرو بی‎‌کیفیت داخلی را به‌قیمت فورد آمریکایی می‎فروشیم.

 

تردیدی وجود ندارد که مصداق آشکار خودرو بی‌کیفیت در ایران، خودرو پراید است که پس از بازنشسته‌شدن پیکان همچنان یکه‌تاز باقی مانده است و چه‌بسا تا ۴ سال آینده نیز همچنان پرایراد و پرطرف‌دار باقی بماند. آزادکردن واردات خودرو بدون دراختیارداشتن راهبرد و برنامه شفاف برای آزادسازی اقتصاد و البته صنعت خودرو از قیدوبند‌های قیمت‌گذاری‌ها و انحصارها، راهگشای مسیر آینده و برای خودروسواران مطمئن نخواهد بود و آنچه گاه به‌عنوان آزادکردن واردات خودرو مطرح می‌شود، عمدتا حول ۳ محور جبران بخشی از کسری بودجه دولت، شکل‌گیری صوری رقابت در بازار خودرو و همچنین برخورداری گروه‌های ذی‌نفع از مواهب انحصار‌ها در واردات خودرو قابل ارزیابی است.

 

افزون بر اینکه نباید فراموش کرد در سال‌های وفور درآمد‌های نفتی، واردات مونتاژی نیز در صنعت خودرو شکل گرفت که نتیجه آن تولد خودرو‌های چینی بود که نطفه آن‌ها در جای دیگری شکل گرفت و در خاک ایران پس از چندماه استراحت و نگه‌داری متولد شدند و به‌بازار آمدند. وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود، باید از آزادسازی صنعت خودرو نیز دفاع کرد تا خودروسازان داخلی آزاد باشند که شریک تجاری و صنعتی برای خود پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری مشترک محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

 

پاشنه آشیل خودروسازان داخلی در همین مسئله نهفته است که آن‌ها از هر حیث گرفتار هیولای تفکرات دولتی و نظارتی هستند و هم دولت‌ها و هم مجلس و حتی دستگاه قضایی کشور هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که خودروسازی صنعتی نیست که تا این اندازه ارکان حاکمیتی آن را حساس بدانند و بر سر آن اختلاف داشته باشند. حکایت بازار و صنعت خودرو ایران حکایت شخصی است که در سال‌های دور بازار داخلی را ناموس نامید و ورود خودرو‌های خارجی را تعرض به ناموس صنعتی ایران خواند و دیگری پاسخش داد که اگر روزی پدرومادری تصمیم گرفتند که ناموس خود را به ازدواج فرد خارجی درآورند، تکلیف چیست؟

 

اگر دنبال خرید خودرو ارزان و باکیفیت هستیم، راه آن فقط واردکردن خودرو نیست. باید بپذیریم بازار و صنعت خودرو باید آزاد شوند و شرط این آزادی برداشته‌شدن تحریم‌ها و آزادی خودروسازان در رقابت و شراکت جهانی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
دوست دارید به چه محتوایی در سایت شهرآرانیوز بیشتر پرداخته شود؟
فرهنگی، هنری
اقتصادی
ورزشی
اجتماعی
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}