ثبت‌نام وام ۵۰ میلیونی ویژه روستاییان کشور آغاز شد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) ایران‌خودرو: قیمت جدید محصولات به‌زودی اعلام خواهد شد (۱۹ مهرماه ۱۴۰۴) علت گرانی مرغ چیست؟ | تنها ۳۶ درصد هزینه‌های تولید مرغ با ارز ۲۸۵۰۰ تومان است نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ۱۰.۶ درصد شد جهاد کشاورزی: طرح ملی سرشماری زنبورستان‌ها در خراسان رضوی پایان یافت دلار در بازار آزاد مشهد گران شد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز نقره جهانی چقدر است؟ (۱۹ مهر ۱۴۰۴) آمریکا در مقابل چین به زانو درآمد | سبقت یوان از دلار در مبادلات تجاری جهان درباره بی‌نتیجه بودن قانون مالیات بر خانه‌های خالی | سراب مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ علیه چین قیمت رمزارز‌ها را نزولی کرد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) سامانه جستجوی شغلی با ظرفیت جدید راه‌اندازی می‌شود برای بازگرداندن وجه کلاهبرداری‌شده به حساب بانکی، چه‌کار کنیم؟ قیمت امروز دینار عراق و درهم امارات در مشهد اعلام شد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) طلا در بازار مشهد امروز چند قیمت خورد؟ (۱۹ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) | قیمت کدام میوه‌ها ارزان شد؟ فعالیت بیش از ۵۰۰ پلتفرم فروش طلا متوقف شد پیش‌بینی ریزش شدید تتر | علت چیست؟ (۱۹ مهر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۱۹ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد سازمان حمایت از مصرف کننده: ایران‌خودرو حق افزایش قیمت‌ها را ندارد نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو اعلام شد + لینک (۱۸ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس ۱۹ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ مطالبات گندم‌کاران تسویه شد اعلام زمان دقیق واریز و مبلغ یارانه نقدی مهرماه ۱۴۰۴ جزئیات جدید از عدم بازگشت ۹۵ میلیارد دلار ارز صادراتی یکصد و بیست و نهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۲۰ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات آغاز پرداخت خسارت‌های برق خانگی از آبان ۱۴۰۴ معاون اقتصادی استاندار: تحقق رشد اقتصادی خراسان رضوی نیازمند ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری جدید است
سرخط خبرها

پراید به‌ قیمت فورد!

  • کد خبر: ۷۱۶۴۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
پراید به‌ قیمت فورد!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو یا آزادسازی بازار و صنعت خودرو؟ ۳ دهه است که هنوز نظام تصمیم‌گیری در کشور به این چالش پایان نداده است. وقتی در سال ۱۳۸۳ پیکان را بازنشسته کردند، امید‌ها به احیای صنعت خودروسازی ایران در یک فضای رقابتی شکل گرفت، اما یک خطای دید و تصمیم اشتباه باعث شد پس از آن زنجیره بازار خودرو از خودروساز گرفته تا خودروسوار دچار گسست شود و همه خود را به‌گونه‌ای بازنده وضعیت کنونی بدانند.

 

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره بحث واردات و آزادسازی صنعت خودرو مطرح شد تا جایی که یکی از نامزد‌ها از این سخن گفت که خودرو بی‎‌کیفیت داخلی را به‌قیمت فورد آمریکایی می‎فروشیم.

 

تردیدی وجود ندارد که مصداق آشکار خودرو بی‌کیفیت در ایران، خودرو پراید است که پس از بازنشسته‌شدن پیکان همچنان یکه‌تاز باقی مانده است و چه‌بسا تا ۴ سال آینده نیز همچنان پرایراد و پرطرف‌دار باقی بماند. آزادکردن واردات خودرو بدون دراختیارداشتن راهبرد و برنامه شفاف برای آزادسازی اقتصاد و البته صنعت خودرو از قیدوبند‌های قیمت‌گذاری‌ها و انحصارها، راهگشای مسیر آینده و برای خودروسواران مطمئن نخواهد بود و آنچه گاه به‌عنوان آزادکردن واردات خودرو مطرح می‌شود، عمدتا حول ۳ محور جبران بخشی از کسری بودجه دولت، شکل‌گیری صوری رقابت در بازار خودرو و همچنین برخورداری گروه‌های ذی‌نفع از مواهب انحصار‌ها در واردات خودرو قابل ارزیابی است.

 

افزون بر اینکه نباید فراموش کرد در سال‌های وفور درآمد‌های نفتی، واردات مونتاژی نیز در صنعت خودرو شکل گرفت که نتیجه آن تولد خودرو‌های چینی بود که نطفه آن‌ها در جای دیگری شکل گرفت و در خاک ایران پس از چندماه استراحت و نگه‌داری متولد شدند و به‌بازار آمدند. وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود، باید از آزادسازی صنعت خودرو نیز دفاع کرد تا خودروسازان داخلی آزاد باشند که شریک تجاری و صنعتی برای خود پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری مشترک محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

 

پاشنه آشیل خودروسازان داخلی در همین مسئله نهفته است که آن‌ها از هر حیث گرفتار هیولای تفکرات دولتی و نظارتی هستند و هم دولت‌ها و هم مجلس و حتی دستگاه قضایی کشور هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که خودروسازی صنعتی نیست که تا این اندازه ارکان حاکمیتی آن را حساس بدانند و بر سر آن اختلاف داشته باشند. حکایت بازار و صنعت خودرو ایران حکایت شخصی است که در سال‌های دور بازار داخلی را ناموس نامید و ورود خودرو‌های خارجی را تعرض به ناموس صنعتی ایران خواند و دیگری پاسخش داد که اگر روزی پدرومادری تصمیم گرفتند که ناموس خود را به ازدواج فرد خارجی درآورند، تکلیف چیست؟

 

اگر دنبال خرید خودرو ارزان و باکیفیت هستیم، راه آن فقط واردکردن خودرو نیست. باید بپذیریم بازار و صنعت خودرو باید آزاد شوند و شرط این آزادی برداشته‌شدن تحریم‌ها و آزادی خودروسازان در رقابت و شراکت جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->