اتمام ارز دولت برای واردات بنزین | احتمالا نرخ کارت آزاد جایگاه‌های سوخت تغییر کند قیمت میوه نسبت به یک هفته گذشته چه تغییری کرد؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۴) نصب بنر قیمت جدید نان از امروز در نانوایی‌های سطح شهر مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) جلسات کمیته دستمزد ۱۴۰۵ برگزار نشده است فرصتی که از دست رفت اصلاح هدررفت ۴۰ درصدی در شبکه آب شرب سرخس آغاز شد پیش‌بینی بورس شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ آیا اکنون بهترین زمان برای خرید و فروش طلا است؟ پلمب یک کافه‌بازی و ۲ سالن زیبایی در مشهد (۱۶ آبان ۱۴۰۴) «چرمشهر» مشهد، نخستین شهرک صنعتی بدون خاموشی کشور | تکمیل ۵ هزار نیروگاه خورشیدی جدید تا پایان سال ۱۴۰۴ کارت‌ سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها جمع‌آوری نمی‌شود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: زمان استرداد مالیات صادرکنندگان کاهش خواهد یافت رئیس اتاق بازرگانی ایران: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کمکی به معیشت مردم نکرده است | سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود + فیلم قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع شهرداری‌ها اصلاح می‌شود | روایت نشست پربار مسئولان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی مشهد رئیس سازمان امور مالیاتی: سکوی شفافیت مالیات بر ارزش افزوده در مشهد موجب اعتماد عمومی است بانک‌ها در سطح استان‌ها ارزیابی می‌شوند | نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با وزیر اقتصاد برگزار شد سرنوشت بانک آینده در انتظار بانک‌های متخلف | بخشودگی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب به استان‌ها واگذار شد حسابرسی مالیاتی از ابتدای دی‌ماه کاملاً الکترونیک می‌شود | نشست رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف مشهد برگزار شد ویدئو | طرح معاملات پایانی در بورس از ۲۰ آبان اجرایی می‌شود ثبات قیمت در بازار زعفران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) نان یارانه‌ای در مشهد گران شد دامنه نوسان بورس به ۵ درصد افزایش می‌یابد؟ یارانه آبان ۱۴۰۴ با مبلغی اضافه چه روزی واریز می‌شود؟ قیمت امروز طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول حراج شمش طلا یکشنبه آینده (۱۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات امید تازه برای کارگرانی که بیمه‌شان قطع شده است
سرخط خبرها

پراید به‌ قیمت فورد!

  • کد خبر: ۷۱۶۴۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
پراید به‌ قیمت فورد!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو یا آزادسازی بازار و صنعت خودرو؟ ۳ دهه است که هنوز نظام تصمیم‌گیری در کشور به این چالش پایان نداده است. وقتی در سال ۱۳۸۳ پیکان را بازنشسته کردند، امید‌ها به احیای صنعت خودروسازی ایران در یک فضای رقابتی شکل گرفت، اما یک خطای دید و تصمیم اشتباه باعث شد پس از آن زنجیره بازار خودرو از خودروساز گرفته تا خودروسوار دچار گسست شود و همه خود را به‌گونه‌ای بازنده وضعیت کنونی بدانند.

 

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره بحث واردات و آزادسازی صنعت خودرو مطرح شد تا جایی که یکی از نامزد‌ها از این سخن گفت که خودرو بی‎‌کیفیت داخلی را به‌قیمت فورد آمریکایی می‎فروشیم.

 

تردیدی وجود ندارد که مصداق آشکار خودرو بی‌کیفیت در ایران، خودرو پراید است که پس از بازنشسته‌شدن پیکان همچنان یکه‌تاز باقی مانده است و چه‌بسا تا ۴ سال آینده نیز همچنان پرایراد و پرطرف‌دار باقی بماند. آزادکردن واردات خودرو بدون دراختیارداشتن راهبرد و برنامه شفاف برای آزادسازی اقتصاد و البته صنعت خودرو از قیدوبند‌های قیمت‌گذاری‌ها و انحصارها، راهگشای مسیر آینده و برای خودروسواران مطمئن نخواهد بود و آنچه گاه به‌عنوان آزادکردن واردات خودرو مطرح می‌شود، عمدتا حول ۳ محور جبران بخشی از کسری بودجه دولت، شکل‌گیری صوری رقابت در بازار خودرو و همچنین برخورداری گروه‌های ذی‌نفع از مواهب انحصار‌ها در واردات خودرو قابل ارزیابی است.

 

افزون بر اینکه نباید فراموش کرد در سال‌های وفور درآمد‌های نفتی، واردات مونتاژی نیز در صنعت خودرو شکل گرفت که نتیجه آن تولد خودرو‌های چینی بود که نطفه آن‌ها در جای دیگری شکل گرفت و در خاک ایران پس از چندماه استراحت و نگه‌داری متولد شدند و به‌بازار آمدند. وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود، باید از آزادسازی صنعت خودرو نیز دفاع کرد تا خودروسازان داخلی آزاد باشند که شریک تجاری و صنعتی برای خود پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری مشترک محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

 

پاشنه آشیل خودروسازان داخلی در همین مسئله نهفته است که آن‌ها از هر حیث گرفتار هیولای تفکرات دولتی و نظارتی هستند و هم دولت‌ها و هم مجلس و حتی دستگاه قضایی کشور هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که خودروسازی صنعتی نیست که تا این اندازه ارکان حاکمیتی آن را حساس بدانند و بر سر آن اختلاف داشته باشند. حکایت بازار و صنعت خودرو ایران حکایت شخصی است که در سال‌های دور بازار داخلی را ناموس نامید و ورود خودرو‌های خارجی را تعرض به ناموس صنعتی ایران خواند و دیگری پاسخش داد که اگر روزی پدرومادری تصمیم گرفتند که ناموس خود را به ازدواج فرد خارجی درآورند، تکلیف چیست؟

 

اگر دنبال خرید خودرو ارزان و باکیفیت هستیم، راه آن فقط واردکردن خودرو نیست. باید بپذیریم بازار و صنعت خودرو باید آزاد شوند و شرط این آزادی برداشته‌شدن تحریم‌ها و آزادی خودروسازان در رقابت و شراکت جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->