اجرای طرح حذف دلالان و ممنوع شدن فروش بلیت در پایانه امام رضا(ع) از ۲۶ آذر قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و ارز امروز در مشهد ۹۸/۰۸/۲۲ سیدجلال فیاضی مشاور پدیده شد آزادی ۶۲۹ زندانی جرائم غیر عمد در استان شرکت پدیده آماده برگزاری مجمع عمومی شده است بی خطرسازی پسماند‌های عفونی بیش از ۱۰۰۰ مطب در مشهد کیفیت هوای مشهد در وضعیت هشدار انفجار خونین خانه همسایه کشف احتکار بیش از ۱۳۰ تن موادغذایی نهمین نمایشگاه شهر هوشمند مشهد برگزار می‌شود متن‌نگاری در حاشیه اضافه شدن ۵۳ دوربین ثبت‌ تخلف رانندگی به شهر مواد شیمیایی در فاضلاب شهر ۲۵ جایگاه سی اِن جی روی هوا آورده ۴۰هزار میلیاردی مثلث اقتصادی درد نهان «نُه دره» پایتخت‌نشینان نباید حکمرانی محلی را خلع سلاح کنند رونمایی قدیمی‎‌ترین نسخ خطی مربوط به پیامبر اسلام (ص) در مشهد پیوند عضو جان شش بیمار مشهدی را نجات داد برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و تأسیسات در مشهد
خبر ویژه
مسئول دفاتر پیشخوان نعیم رضوان سازمان حرم مطهر رضوی توضیحاتی را در خصوص چگونگی دریافت دعوت‌نامه‌های غذای حضرت ارائه داد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین قمی گفت: بستری فراهم شد که در تیرماه سال ۱۳۹۷ سامانه نعیم رضوان و پیشخوان آن در حرم مطهر امام هشتم (ع) و در محل رواق و صحن غدیر شروع به فعالیت کرد و هدف این بود که ضمن رعایت عدالت و شفافیت در توزیع دعوت‌نامه‌های مهمانسرای حرم مطهر امام رضا (ع)، همه زائران از اقبال و شانس یکسان برای بهره‌مندی از این دعوت‌نامه برخوردار شوند.
مسئول دفاتر پیشخوان این سامانه افزود: ارائه پاسخ منطقی به درخواست زائران و مجاوران، مدیریت یکپارچه ظرفیت‌های مختلف و فراهم آمدن پاسخگویی در ساعات گوناگون بدون محدودیت، امکان کنترل و بررسی عملکرد خدمت‌دهندگان، ارائه گزارش لحظه‌ای در زمینه میزان درخواست‌ها، ذخیره (رزرو) وعده غذایی (ناهار یا شام)، دریافت دعوت‌نامه و حضور زائران در مهمانسرا، ایجاد امکان انتخاب برای زائران و... از دیگر محاسن و مزیت‌های راه‌اندازی سامانه نعیم رضوان به شمار می‌رود.
این مقام مسئول گفت: بر این اساس سامانه‌ای توسط مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی طراحی شد که تمامی ظرفیت‌ها و راه‌های دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا (ع) که در سال‌های گذشته وجود داشت در این سامانه به صورت تجمیع قرار گرفت و زائران با نصب نرم‌افزار رضوان از طریق دانلود از سایت app.razavi.ir و یا با مراجعه به اپلیکیشن بازار می‌توانند این نرم‌افزار را دانلود کنند.
وی تصریح کرد: در نرم‌افزار رضوان برای استفاده زائران امکانات گوناگونی پیش‌بینی شده است مانند زیارت و ادعیه مورد نیاز زائران، نقشه اماکن متبرکه حرم مطهر، پخش زنده برنامه‌های حرم، مکان‌یابی همراهان از طریق این نرم‌افزار با تشکیل دادن یک گروه که در صورت گم شدن در حرم، یکدیگر را از مکان خود مطلع کنند، قسمت نذورات و خیرات، قسمت نظارت مردمی که زائران محترم به صورت برخط و مستقیم گزارش‌های خود را به مدیریت کل نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات آستان قدس رضوی ارسال کنند، پارکینگ برای اطلاع از ظرفیت پارکینگ‌های شهر و به ویژه اطراف حرم مطهر و ...

مراحل نام‌نویسی برای دریافت دعوت‌نامه غذای حضرتی

قمی ادامه داد: یکی از قسمت‌های این نرم‌افزار مربوط به غذای حضرتی است که زائران پس از دانلود کردن این اپلیکیشن و ورود به نرم‌افزار رضوان و پس از ورود به قسمت غذای حضرتی، باید از طریق تلفن همراه خود، مکان‌یاب مربوط را داخل حرم مطهر امام هشتم (ع) روشن کرده تا از طریق سامانه نعیم رضوان به عنوان زائر شناسایی شده و وارد مرحله قرعه‌کشی دریافت دعوت‌نامه غذای مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا (ع) شوند.
وی خاطرنشان کرد: همه قسمت‌های نرم‌افزار رضوان در سراسر دنیا قابل استفاده است، فقط برای دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای بارگاه مطهر امام رضا (ع) باید شخص زائر پس از ورود به داخل مجموعه حرم مطهر رضوی، مکان‌یاب تلفن همراه خود را روشن کرده تا در مرحله قرعه‌کشی قرار گیرد؛ یا به عبارت دیگر، حضور مستقیم شخص زائر در داخل مجموعه حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج (ع) برای قرار گرفتن در نوبت دریافت دعوت‌نامه مهمانسرا لازم و ضروری است.
مسئول دفاتر پیشخوان این سامانه متذکر می‌شود: این سامانه هر ۱۰ دقیقه یک بار، مطابق تنظیمات انجام شده، بین متقاضیان دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حرم ملکوتی حضرت رضا (ع)، قرعه‌کشی انجام می‌دهد؛ بنابراین زائری که به دلایل متفاوت، فقط نصف روز و حتی یک ساعت در حرم مطهر امام هشتم (ع) حضور دارد، چنانچه به طور صحیح و درست مراحل نام‌نویسی در سامانه نعیم رضوان را از طریق گوشی هوشمند تلفن همراه خود انجام داده باشد نیز حتماً هر ۱۰ دقیقه یک بار در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شود.
قمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: زائری که شماره تلفن همراه او در قرعه‌کشی پذیرفته شود، از سوی سامانه نعیم رضوان پیامکی با عبارت «دعوت‌نامه» و با این متن که شما به مهمانسرای حرم مطهر رضوی دعوت شده‌اید را دریافت می‌کند و از این مرحله به بعد با مراجعه به قسمت غذای متبرک حضرتی در نرم‌افزار رضوان و ثبت شماره ملی خود، همراهان و خانواده خود، حداکثر تا سقف پنج نفر می‌تواند نسبت به ذخیره‌سازی وعده استفاده از غذای حضرتی یعنی ناهار یا شام و تعیین و ذخیره‌سازی تاریخ و روز مشخص (از یک روز تا پنج روز پس از زمان پذیرفته شدن در قرعه‌کشی) اقدام کند.

سرشماره ۸۸۰۰ چیست؟

این مقام مسئول درباره سرشماره ۸۸۰۰ عنوان کرد: آنچه تا به حال بیان شد مربوط به زائرانی است که دارای گوشی تلفن همراه هوشمند و نرم‌افزار (سیستم) اندروید هستند، اما زائرانی که گوشی تلفن همراه آنان ساده و غیرهوشمند است هم می‌توانند از غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا (ع) استفاده کنند.
وی ادامه داد: بدین منظور این گروه از زائران باید عدد ۳ (به لاتین) را به سرشماره ۸۸۰۰ ارسال و پس از آن پیامکی که بیان‌کننده قرار گرفتن در مرحله قرعه‌کشی غذای حضرتی است را دریافت می‌کنند و در صورت پذیرفته شدن مانند مرحله قبل (مربوط به تلفن‌های همراه هوشمند دارای نرم‌افزار اندروید) پیامک دعوت‌نامه برای این افراد ارسال می‌شود.
قمی در بیان تفاوت این مرحله با مرحله قبل، تصریح می‌کند: این تفاوت در مراجعه حضوری زائران است که باید به دفاتر پیشخوان نعیم رضوان واقع در صحن غدیر حرم مطهر رضوی همه روزه، حتی جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تقویم تاریخ از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ (۸ شب) مراجعه و با ارائه مدرک شناسایی معتبر یعنی شناسنامه و یا کارت ملی، نسبت به ذخیره‌سازی (رزرو) وعده غذایی (ناهار یا شام) و روز و تاریخ مربوط به دریافت دعوت‌نامه، اقدام کنند.
وی در زمینه ارائه مدارک شناسایی معتبر و مورد نیاز برای صدور دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر امام رضا (ع)، تأکید کرد: برای احراز هویت شخص مراجعه‌کننده ارائه یکی از مدارک شناسایی معتبر شامل: شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه رانندگی، دفترچه بیمه و... و برای زائران غیرایرانی هم ارائه گذرنامه معتبر، الزامی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: این کار ضمن رعایت اصول مربوط به احراز هویت شخص مراجعه‌کننده، به این دلیل است که برای کاربر این سامانه محرز شود، شخص متقاضی استفاده از دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر امام هشتم (ع) در حرم مطهر رضوی حضور مستقیم دارد.

هیچ جای نگرانی نیست

مسئول دفاتر پیشخوان این سامانه در پاسخ به این پرسش که ممکن است پس از خروج زائران از شهر مشهد، پیامک دعوت‌نامه برای آنان ارسال شود، اظهار داشت: زائران نگران نباشند، چون مطابق ضوابط تعیین شده، هر شماره تلفن همراه شخص متقاضی دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت رضا (ع) بین سه روز تا یک هفته در سامانه نعیم رضوان و در مرحله قرعه‌کشی، شرکت داده می‌شود و چنانچه شخص متقاضی، جزو پذیرفته‌شدگان در این قرعه‌کشی بوده، اما در این فاصله از شهر مشهد خارج شده باشد، مطابق آیین‌نامه سامانه نعیم رضوان تا دو سال این پیامک دعوت‌نامه همچنان به قوت و اعتبار خود باقی بوده و در طول این دو سال این شخص می‌تواند با مراجعه به دفتر پیشخوان نعیم رضوان واقع در صحن غدیر حرم مطهر امام رضا (ع) و با ارائه مدرک شناسایی معتبر و نشان دادن پیامک مربوط، نسبت به دریافت دعوت‌نامه اقدام کند.
وی همچنین به زائران توصیه کرد این گونه پیامک‌های ارسالی از سوی سامانه نعیم رضوان را در گوشی تلفن همراه خود با دقت و مراقبت لازم، نگهداری کنند.

محدودیت زمانی سه ساله

این مقام مسئول درباره محدودیت زمانی سه ساله تعریف شده در سامانه نعیم رضوان تأکید کرد و گفت: همچنانکه بیان شد، هدف آستان قدس رضوی از راه‌اندازی این سامانه، توزیع عادلانه و شفاف دعوت‌نامه‌های مهمانسرای حضرت رضا (ع) و متنعم شدن همه زائران از غذای متبرک و خوان بابرکت امام هشتم (ع) با اقبال و شانس یکسان است.
قمی ادامه داد: به همین دلیل هر زائر، چه از طریق گوشی تلفن همراه هوشمند و یا نام‌نویسی از طریق سامانه پیامکی ۸۸۰۰، پس از پذیرفته شدن در مرحله قرعه‌کشی، با ثبت شماره ملی خود، می‌تواند نسبت به ذخیره‌سازی وعده غذایی (ناهار یا شام) و روز و تاریخ مربوط به دریافت دعوت‌نامه، اقدام کند و هر شماره ملی ثبت شده در دوره اکرام این سامانه که سه ساله است فقط یک بار قابلیت استفاده از غذای مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا (ع) را در مدت این سه سال دارد و یا به عبارت دیگر هر شماره ملی ثبت شده در سامانه نعیم رضوان تا سه سال دیگر نمی‌تواند وارد این سامانه شود.

زائر از نظر این سامانه به چه کسی اطلاق می‌شود؟

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که زائر از نظر این سامانه به چه کسی اطلاق می‌شود، اظهار داشت: زائر از نظر این سامانه به کسی اطلاق می‌شود که در داخل مجموعه صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی حضور داشته و نسبت به مراحل نام‌نویسی در سامانه نعیم رضوان اقدام کند و براساس همین تعریف است که زائرانی که به دلایل مختلف از طریق گوشی‌های تلفن همراه غیرهوشمند، قصد ارسال عدد ۳ انگلیسی به سامانه پیامکی ۸۸۰۰ را هم دارند باید از محدوده مخابراتی تعریف شده در حرم مطهر رضوی اقدام کنند.
قمی افزود: به عبارت دیگر زائران نمی‌توانند خارج از محدوده حرم مطهر امام هشتم (ع) یا از محل زندگی، استان و شهر خود برای بهره‌مندی از غذای متبرک مهمانسرای حرم منور امام رضا (ع) اقدام کنند، بلکه باید در محدوده تعریف شده حرم مطهر رضوی، حضور داشته باشند.
وی درباره چگونگی بهره‌مندی مجاوران (شهروندان مشهدی) از غذای متبرک مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا (ع) نیز اظهار داشت: مجاوران مشهدی هم به جز ایام خاص و ویژه مانند دهه آخر ماه صفر، دهه کرامت و ولادت حضرت رضا (ع)، تعطیلات نوروزی و... که شاهد حضور انبوه زائران در حرم مطهر رضوی هستیم و در این مناسبت‌ها و ایام خاص، شماره ملی همشهریان مشهدی در سامانه نعیم رضوان بسته است، در سایر ایام سال و در زمان حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) که به نیت زیارت امام هشتم (ع) مشرف می‌شوند، پس از قرار گرفتن در محدوده تعریف شده برای حرم مطهر رضوی، مطابق مراحل اعلام شده می‌توانند اقدام کنند و ضوابط و شرایط دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر امام هشتم (ع) در راستای عدالت و شفافیت توزیع هم برای این عزیزان، یکسان است.
مسئول دفاتر پیشخوان این سامانه در مورد زائران غیرایرانی هم گفت: زائران غیرایرانی با مراجعه مستقیم به دفتر پیشخوان حرعاملی سامانه نعیم رضوان واقع در مقبره شیخ محمد عارف (پیر پالاندوز) و ارائه گذرنامه معتبر، ثبت شماره گذرنامه و مشخصات شخص مربوط از دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت رضا (ع) بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: البته ممکن است یک زائر غیرایرانی با گذرنامه خودش و در دوره اکرام نعیم رضوان که مدت آن سه سال است، چندین مرتبه و در مناسبت‌های مختلف به مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف شود، اما مطابق ضوابط تعیین شده، درج مشخصات و شماره گذرنامه تکراری و یکسان در سامانه نعیم رضوان امکان‌پذیر نخواهد بود و این موضوع در راستای اجرای عدالت و شفافیت در توزیع دعوت‌نامه‌های مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا (ع) است.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}