علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ توجه مدیریت شهری به حاشیه شهر در این دوره فعالیت خود ویژه و همه جانبه بوده است، از طرحهای ویژهای مانند طرحهای سامان دهی و بهسازی شهرکهای شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و گود فخار گرفته تا افزایش سرانههایی مانند سرانه فضای سبز در مناطق کم برخوردار. حوزه عمرانی شهرداری هم علاوه بر اینکه خدمات خود را در همه مناطق شهری به عنوان کلان پروژه گسترش داده است، فعالیتهای ویژهای را هم با تدوین ریزپروژه در حاشیه شهر برای تأمین زیرساختهای عمرانی و حمل ونقلی داشته است.
بهسازی مسیلها و کانال ها، اصلاح هندسی معابر و ساخت مسیرها و تقاطعها و محورهای دسترسی از جمله این موارد است و طبق اطلاعاتی که از سوی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد در اختیار ما قرار گرفته است، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری مشهد برای این سه بخش عمرانی رقمی حدود ۱۸۴ میلیارد تومان هزینه کرده است.
بر این اساس، در حوزه فعالیتهای مختلف مدیریت شهری مشهد در حوزه عمرانی در مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهری، اقدامات ویژهای با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم در مناطق کم برخودار انجام شده است.
اقدامات انجام شده زیرساختی در ۳ بخش خدمات تأمین مسیل و کانالهای شهری، اصلاح هندسی معابر سواره و تأمین معابر سواره رو در مناطق کم برخوردار شهر مشهد شامل این موارد است: از سال ۹۷ تا ابتدای امسال اقدامات مختلفی در این سه بخش در حاشیه شهر مشهد انجام شده است. در این ۳ سال، ۷۵ هزار مترمکعب از شبکههای مسیل و کانالها به طول ۳۷.۷ کیلومتر، با اعتبار ۸۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سامان دهی و بهسازی شده است.
اصلاح هندسی معابر یکی از اقدامات ویژه این دوره مدیریت شهری در موضوع مدیریت ترافیکی شهر بوده است. اصلاح هندسی معابر در همه مناطق و خیابانها هدف گذاری شده انجام شده یا در حال انجام است و معابر سواره واقع شده در حاشیه شهر هم از این قاعده مستثنا نیستند. در ۳ سال گذشته با هزینه کرد ۲۵ میلیارد تومانی ۵۴ مورد اصلاح هندسی در معابر سواره مناطق پیرامونی و حاشیه شهر مشهد انجام شده است.
در دوره پنجم شورای شهر و به تبع آن مدیریت شهری در این دوره، شاهد ساخت تقاطعها و خیابانهای مختلفی در شهر بوده ایم و درعین حال ساخت خیابان، پل و تقاطع در مناطق حاشیه شهر مشهد هم در این دوره سبب رضایتمندی اهالی این مناطق، بهبود کیفیت زندگی و در عین حال منتفع شدن اقتصادی به واسطه این پروژهها بوده است.
در حوزه تأمین معابر سوارهرو شهری در مناطق کم برخوردار شهری در ۳ سال گذشته، پروژههای مختلفی در این حوزه در مناطق یاد شده انجام شده است و در مجموع ۱۱.۴ کیلومتر شبکه معابر در این مناطق با اعتبار ۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شده است. در این مدت ۷۰۰ میلیارد تومان کلان پروژه برای حاشیه شهر مشهد تعریف شده است؛ ساخت جاده دسترسی محمدآباد به طرق و جاده حسن آباد، ساخت و بازگشایی مسیر کوشش به خلج، جاده ۷۵ متری رضویه، پل مصلا، جاده دسترسی به بهشت رضا (ع)، پل ابوطالب، سامان دهی کال اسماعیل آباد، بوستان بهار، بوستان اردیبهشت، جلوخان آرامگاه فردوسی و در آیندهای نزدیک ساخت تقاطع شهید هریری و ساخت امتداد مسیر مصلای شرقی، بخشی از پروژههای زیرساختیای است که مدیریت شهری مشهد در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد اجرایی کرده است.