فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

قرآن منسوب به امام کاظم (ع) در گنجینه رضوی

  • کد خبر: ۷۶۰۱۲
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
قرآن منسوب به امام کاظم (ع) در گنجینه رضوی
در گنجینه نسخه‌های خطی آستان قدس قرآن‌های نفیسی وجود دارد که برخی از آن‌ها ازجمله نفایس جهان در این زمینه است. ازجمله قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع)، قرآن منسوب به امام موسی کاظم (ع) است.

به گزارش شهرآرانیوز - نسخه‌های خطی هم از حیث تاریخی و هم از منظر علمی اهمیت دارند. در اهمیت و ارزش این منابع همین بس که همچنان راهگشای دانشمندان و پژوهشگران است و گاه نکته‌ای مذکور در این نسخه‌ها، کلید حل سؤالات ذهن بشر امروز خواهد بود. با وجود این، از میان همه نسخه‌های خطی، قرآن‌های خطی مهم‌تر از دیگر منابع‌اند. در گنجینه نسخه‌های خطی آستان قدس قرآن‌های نفیسی وجود دارد که برخی از آن‌ها ازجمله نفایس جهان در این زمینه است.


ازجمله قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع)، قرآن منسوب به امام موسی کاظم (ع) است. این قرآن نفیس خطی منسوب به دستخط مبارک آن حضرت، به خط کوفی و روی پوست آهوست. در صفحه نخست این قرآن وقف‌نامه آن به خط و امضای شیخ بهایی در سال ۱۰۰۹ قمری دیده می‌شود. این قرآن ۸۳ برگ شش‌سطری دارد و نوع مرکب استفاده‌شده در آن مشکی مایل به قهوه‌ای است. در این اثر معنوی بخشی از قرآن (از آیه ۲۵۲ سوره بقره تا آیه ۸۹ آل‌عمران) روی پوست آهو، به خط کوفی کتابت شده است. آغاز این قرآن با آیه «تِلکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعضَهُمْ عَلَى بَعضٍ» و پایان آن با آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَعدَ إِیمَانِهِمْ» است.


۲ صفحه نخست و آخر این قرآن دارای ۲ لوح زرین با نقوش هندسی، اعراب به نقاط شنگرفی و سیلو، اعجام به خطوط نازک به سیاهی و شنگرف، سرسوره آل‌عمران به قلم زر و محرر، پایان هر ۱۰ آیه شمسه زرین و داخل آن تعداد آیات است.


این قرآن دارای نقش و سجع مهر و تعدادی یادداشت تاریخی و مهر متولیان وقت است. جلد این مصحف شریف دورویه دارای جدول‌بندی زرکوب و برون جلد از تیماج ساغری روغنی زرکوب، دارای ترنج و سرترنج با نقش «خط مبارک امام مفترض‌الطاعه موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام» به رنگ سفیداب محرر در زمینه زر است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->