برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

مراسم خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۷۷۹۰۸
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
مراسم خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد
همزمان با شب عاشورای حسینی، آیین خطبه خوانی در حرم مطهر رضوی با حضور خادمان بارگاه مطهر امام رضا (ع) و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت بسیار محدودتر از سال گذشته برگزار شد خادمان بارگاه منور رضوی در صحن انقلاب اسلامی این حرم مطهر گرد هم آمدند و آیین خطبه خوانی شب عاشورا را برپا کردند.

 

در این مراسم خادمان با رعایت فاصله اجتماعی در صفوف منظم با در دست داشتن لاله های شمع، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حضور داشتند و به خطبه خوانی شب عاشورا گوش سپردند.

 

در این مراسم با سابقه ۳۰۰ ساله که به صورت زنده از برخی شبکه های سیما و شبکه های مجازی پخش شد تولیت آستان قدس رضوی گفت: یکی از جلوه های عاشورا گذشت و ایثارگری حضرت ابا عبدالله (ع) بود و اکنون جامعه پزشکی و کادر درمان نیز در امر درمان بیماران به آن الگو و اسوه گذشت اقتدا کرده اند و در این شرایط آنها جلوه گذشت و فداکاری امام حسین (ع) را به نمایش گذاشتند.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: جامعه درمان کشور، ضمن تجلی فداکاری و گذشت امام حسین (ع) با فداکاری، تلاش و دستهای هنرمند که با دانش همراه است و با اذن خدا، جمع زیادی از بیماران را از مرگ نجات می دهند.

 

وی خطاب به کادر بهداشت و درمان کشور ادامه داد: شما با تلاش خود نمی گذارید درد یتیمی بر سر کودکان قرار گیرد و خانواده‌ای سرپرست و بزرگتر خود را از دست بدهد و شما به اذن خدا غم یتیمی و فراق را از خانواده ها می‌گیرد و به جمعیت زیادی از بیماران، جان دوباره می‌بخشید.

 

 تولیت آستان قدس رضوی با ذکر روایتی از رفتار کریمانه حضرت حسین بن علی (ع) گفت: هر کسی به این مظهر کرامت الهی مراجعه می‌کرد دست خالی بر نمی‌گشت زیرا برای این روح بلند تحمل ناپذیر است که از او چیزی خواسته شود و او نتواند برآورده کند.

 

مروی سپس در مراسم دور تفقد شرکت کرد و به خدام بارگاه رضوی شامل خادمان، فرّاشان، دربانان و کفشداران و حفّاظ عرض تسلیت گفت.

 

سپس تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست داشتند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه ‌زدند و با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری، فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت امام رضا (ع) تسلیت ‌گفتند.

 

در این مراسم که نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاندار این استان هم حضور داشتند، آیین شمع‌گردانی خدام رضوی با نوای حزن انگیز یکی از مداحان اهل بیت علیهم السلام برگزار شد و خادمان حرم منور رضوی نیز در حالی که لاله شمع‌های روشن در دست داشتند با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، شهادت حضرت امام حسین (ع) را به فرزندشان حضرت ثامن‌الائمه (ع) تسلیت گفتند.

 

در ادامه مراسم، خطبه خوانی شب عاشورا قرائت شد و ذاکران اهل بیت به مداحی و شعر خوانی پرداختند و در انتها ندای لبیک یا حسین (ع) خادمان رضوی در عهد و پیمان بستن با سرور و سالار شهیدان به گوش رسید.

 

مراسم خطبه خوانی آیینی سنتی است که بر اساس وقفنامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در سال هزار و ۱۶۰ هجری قمری، هر سال در شب عاشورای حسینی و شب شهادت حضرت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌ شود.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->