اجرای طرح «رتبه بندی معلمان» چقدر اعتبار نیاز دارد؟ راز مرگ مشکوک دختر ۱۷ ساله تهرانی هنگام اهدای عضو جزئیات لغو ممنوعیت تردد بین استانی برای واکسن زده‌ها اختراع لامپی که قاتل کرونا است ماجرای دزدی با چاشنی اعتماد در لباس نظافتچی لغزندگی و مه‌گرفتگی در جاده‌های خراسان رضوی ساعت طرح ترافیک تهران از ۱۰ آبان افزایش می یابد + جزئیات استفاده از هدفون بلوتوثی چه عوارضی دارد؟ مراحل تأیید واکسن‌های ایرانی کرونا در سازمان جهانی بهداشت به کجا رسید؟ کاهش میزان استقبال از واکسیناسیون در مشهد صدور ویزای توریستی ایران پس از ۲۰ ماه ازسرگرفته شد زمان بازگشایی همه مدارس کشور در سال ۱۴۰۰ اعلام شد + جزئیات آخرین آمار کرونا تا ۵ آبان؛ فوت ۱۹۷ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته انتقاد اساتید دانشگاه به رتبه‌بندی معلمان؛ از عنوان «استاد» استفاده نکنید (۵ آبان ۱۴۰۰) واکسیناسیون ۷۵ درصد از مادران باردار در مشهد نحوه دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان + شرایط و جزئیات خوابیدن با دهان باز نشانه چیست؟ «گواهینامه صلاحیت معلمان» از شرایط رتبه‌بندی فرهنگیان است + جزئیات
خبر فوری

انبه، میوه ای با خواص حیرت انگیز

  • کد خبر: ۸۰۰۰۳
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
انبه، میوه ای با خواص حیرت انگیز
انبه نه تنها غنی از مواد مغذی است، بلکه مزه متفاوت و ویژگی‌های درمانی شگفت‌انگیزی هم دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، میوه انبه پکیجی از بیش از ۲۰ ویتامین و مواد معدنی، از جمله دوزهای بالای ویتامین A و C است، از خانواده بادام هندی و همچنین کم چرب است- یک انبه کامل حدود ۲۰۷ کالری دارد. یک فنجان انبه برش خورده حدود ۱۶۵ کالری است و تقریباً ۷۰٪ از مقدار توصیه شده ویتامین C روزانه را تأمین می کند، جذب آهن را بهبود می بخشد، به سلول ها در دفاع از خود و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

«ویتامین C برای سیستم ایمنی خوب است. یک آنتی اکسیدان است بنابراین می تواند به استرس اکسایشی در بدن کمک کند. همچنین انبه منبع مناسبی از ویتامین A، فولات و غنی از فیبر است که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، بیماری های قلبی و کنترل وزن مفید است.»

 

خواص شگفت انگیز انبه

 

۱.جلوگیری از سرطان

انبه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و عصاره‌های پلی فنل است، مواردی که از بدن در برابر سرطان‌های روده‌ی بزرگ، سرطان سینه، ریه، خون (لوسمی)، و پروستات محافظت می‌کنند. پلی فنل‌ها – مواد طبیعی موجود در گیاهان – با گونه‌های مختلفی از ترکیبات در ارتباط هستند که به عنوان عواملی برای ارتقای سطح سلامتی بدن انسان شناخته می‌شوند. این ترکیبات حاوی اسید گالیک، کوئرستین، آستراگالین، ایزو کوئرسیتین، فیستین، متیل گالات و بسیاری از آنزیم‌های دیگر هستند.

 

مطابق با یافته‌های علمی، انبه بر سرطان‌های ریه، خون، و پروستات تاثیر مثبت دارد، ولی بیش‌ترین اثر آن روی شایع‌ترین انواع سرطان‌های پستان و روده‌ی بزرگ است.هرچند ظرفیت آنتی‌اکسیدانی انبه از نوشیدنی‌های معمولی انگور کم‌تر است، هم‌چنان فعالیت ضد سرطانی‌اش را کاملا به خوبی حفظ کرده است. انبه، از نظر تغذیه‌ای، در میان انواع ابر خوراکی‌ها در جایگاه بالایی قرار دارد. بنابراین، توصیه می‌شود انبه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید. ترکیبات حاوی انبه نسبت به سایر مواد غذایی دارای قابلیت‌های ضد سرطانی قدرتمندتری هستند.بر اساس مطالعات جدید، انبه علی‌رغم خواص آنتی‌اکسیدانی پایین‌اش، دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی است.

 

۲. پایین آوردن سطح کلسترول

بالا بودن فیبر محلول، پکتین، و ویتامین C موجود در انبه با پایین آوردن سطح ال‌دی‌ال (کلسترول بد) به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. ال‌دی‌ال باعث انسداد سرخرگ‌ها می‌شود و می‌تواند به سکته‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی منجر شود.

چربی اشباع شده، کلسترول، و سدیم در میوه‌ی انبه بسیار پایین است. هم‌چنین، انبه منبع بسیار باکیفیتی برای فیبر غذایی به شمار می‌رود. این میوه حاوی پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه‌ی فراوانی است. برخی دیگر از مواد غذایی نیز خواص کاهش دهنده کلسترول دارند.

 

۳. خواص انبه برای سلامتی؛ تقویت سلامت چشم‌ها

فقط یک فنجان انبه‌ی خرد شده حاوی ۲۵ درصد از ارزش روزانه‌ی مورد نیاز برای ویتامین A است؛ این ویتامین به تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری و خشکی چشم کمک می‌کند. بتا کاروتن، آلفا کاروتن، ویتامین A، بتا کریپتوزانتین و فلاونوئیدهای موجود در انبه به بهبود قوه‌ی بینایی کمک می‌کنند، و می‌توانند از شب کوری و خشکی چشم پیشگیری کنند. انبه حاوی بسیاری از فواید موجود در زردک (هویج) نیز هست. ویتامین A هم‌چنین برای حفظ سلامتی غشای مخاطی و پوست نیز ضروری است.

 

۴. مبارزه با دیابت

برگ انبه می‌تواند سطوح انسولین را در خون تنظیم کند. مصرف مرتب انبه می‌تواند از افراد در برابر کلسترول بالا و هم‌چنین بیماری دیابت محافظت کند. ۱۰۰ گرم انبه حاوی تقریبا ۷۵ کالری است. انبه‌ی کال حاوی نشاسته است، که با رسیدن این میوه، نشاسته‌ی موجود در آن به قند تبدیل می‌شود.

 

برای انجام این درمان۴ الی ۵ عدد برگ انبه را در آب بجوشانید؛ اجازه دهید به مدت یک شب در دمای اتاق در آب خیس بخورد. هنگام صبح، این مایع را صاف کنید و به اندازه‌ی نصف لیوان از آن را به صورت ناشتا بنوشید. به علاوه، انبه شاخص گلوکز نسبتا پایینی دارد (۴۱ تا ۶۰)، بنابراین مصرف متعادل انبه سطوح قند خون‌تان را به طور ناگهانی بالا نخواهد برد.

 

این میوه مملو از فروکتوز است، و این نیز یکی دیگر از فواید این میوه برای مبتلایان به دیابت به شمار می‌رود، زیرا فروکتوز برای سوخت و ساز به انسولین نیاز ندارد، و بنابراین، بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند به میزان مشخص از این میوه استفاده کنند.

 

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند انبه را به میزان مشخص به عنوان تنقلات مصرف کنند؛ البته بهتر است این میوه را همراه غذا مصرف نکنند. چنان‌چه بیماران مبتلا به دیابت، مایل باشند همراه غذا میوه مصرف کنند، باید غلات مصرفی‌شان را در آن وعده‌ی غذایی کاهش دهند. مصرف آب انبه به همراه آب آلو، به نسبت برابر، برای کنترل دیابت مفید است.

 

۶. گوارش را بهبود می‌دهد

این میوه گرمسیری حدود ۲۲ درصد از ۲۵ گرم فیبر مورد نیاز توصیه شده را برای بدن تامین می‌کند؛ فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است. فیبر شکم و روده‌ها را پر می‌کند، و باعث تحریک انقباضات ماهیچه‌هایی می‌شود که غذا و مواد مغذی را از یک مجرای گوارشی به مجرای دیگر منتقل می‌کنند.

 

انبه حاوی آنزیم‌هایی برای تجزیه‌ی پروتئین هم است. فیبر موجود در انبه به گوارش و دفع مواد زائد و سموم کمک می‌کند. این راهکارها نیز برای سم زدایی کل بدن عالی هستند.

 

۷. رفع اختلالات روده و معده

انبه کال و سبز برای درمان اختلالات روده و معده مفید است. برای بهره‌مندی از این فایده انبه، یک عدد انبه‌ی کال را خرد کنید، یا آن را با استفاده از دستگاه خرد کن به خمیر تبدیل کنید؛ ۱ قاشق غذاخوری عسل و مقداری فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. هم‌چنین برای بهبود طعم آن، کمی نمک نیز اضافه کنید. این معجون را به تنهایی یا به همراه غذا میل کنید. این معجون برای درمان سوء هاضمه، اسهال، تهوع حاملگی، دیسانتری (اسهال خونی)، هموروئید، و یبوست بسیار موثر است.

 

۸. تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین A، و ۲۵ نوع مختلف از کاروتنوئیدهایی است که دستگاه ایمنی بدن‌تان را سالم و قوی نگه می‌دارند. انبه حاوی بتا کاروتن است که به وفور در هویج نیز یافت می‌شود. این ماده‌ی موجود در انبه برای ارتقای دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن مفید است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که از دستگاه‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مختلفی محافظت می‌کند که به بدن آسیب می‌رساند. از این رو، انبه می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.

 

۹. درمان سرفه خشک

انبه‌ی کاملا رسیده را به وسیله‌ی شن داغ، در یک ماهیتابه‌ی بزرگ و عمیق برشته کنید. نوشیدن آب این انبه باعث رفع تمام گرفتگی‌های برونش و تسکین سرفه و سرماخوردگی می‌شود.

هرگز انبه را با معده‌ی خالی نخورید. در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است باعث یبوست، آلودگی خونی، اختلالات گوارشی، نفخ معده، و بسیاری از مشکلات مرتبط به بینایی شود. تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف انبه از نوشیدن آب خودداری کنید. در صورتی که به لاتکس حساسیت دارید، ممکن است با مصرف انبه، به ویژه انبه‌ی سبز (نارس) دچار واکنش حساسیتی شوید. این واکنش به دلیل اسید آناکاردیک موجود در این میوه ایجاد می‌شود.

هرچند خواص انبه برای سلامتی آشکار است، اما برخی ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک فوری به این میوه ممکن است شامل خارش در گوشه‌هایی از دهان، لب، و نوک زبان باشند. این واکنش‌ها در برخی افراد معدود می‌تواند جدی باشد، و باعث بروز علائمی نظیر زخم‌های دهانی، تورم لب‌ها، استفراغ، مشکلات تنفسی، و اسهال شود. پوست و آب انبه حاوی اوروشیول هستند؛ این ماده در پیچک سمی آمریکایی یافت می‌شود و می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر باعث واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی) شود.( باشگاه خبرنگاران)

 

۲۰ نکته کلیدی تغذیه در زمان ابتلاء به کرونا

در این شرایط شیوع بحرانی کرونا در کشور و افزایش احتمال ابتلاء، در صورت ابتلاء نکات تغذیه‌ای زیر را فراموش نکنید.


۱- مصرف آب را فراموش نکنید حتماً روزی ۶ لیوان آب را مصرف کنید.

۲- مصرف غذاهای سرخ شده مثل انواع کوکو، کتلت، خورشت‌ها، کباب کوبیده و … ممنوع است.

۳ فقط غذاهای آب پزشده در این دوران مصرف کنید.

۴- دریافت غذاهای پروتئینی مثل حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت و کره بادام زمینی بدون شکر را افزایش دهید.

۵- هر روز یک عدد تخم مرغ آب پزشده که کاملاً پخت شده است مصرف کنید.

۶- مصرف شکر و قند را محدود کنید.

۷- غذاهای کنسروی، گوشت‌های فرآوردی شده و فست فود ها ممنوع است.

۸- مصرف میوه و سبزیجات را در طول روز فراموش نکنید.

۹- مواد غذایی صنعتی حاوی شکر مثل بیسکویت، کیک، مربا، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌ها ی صنعتی، انواع شیرینی و آبنبات و شکلاتصنعتی ممنوع است.

۱۰- لبنیات مثل ماست پروبیوتیک هر روز در کنار وعده‌های غذایی مصرف کنید.

۱۱- موادغذایی محرک) مانند برخی ادویه‌های تند (را در غذاهای خود مثل فلفل حذف کنید.

۱۲- صبحانه متنوع شامل عسل، عدسی، فرنی، تخم مرغ، پنیر و گردو مصرف کنید.

۱۳- دانه‌های آجیلی مثل بادام درختی، فندق، پسته و گردو را می‌توانید هر روز به صورت آسیاب شده در ماست، سوپ و فرنیریخته و مصرف کنید.

۱۴- مکمل‌های ویتامین D ، ویتامین C و روی را در این دوران فراموش نکنید. هفته‌ای یک مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی از زمان شروع علائم تا یک ماه بعد ازاتمام علائم، مکمل روی ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم و مکمل ویتامین C با دوز ۱۰۰۰ میلی گرم به صورت روزانه تا دو هفته بعد از اتمام علائم مصرف شود.

۱۵- از پودر جوانه‌ها مثل جوانه گندم، ماش، عدس و ... در سوپ ، آش و ماست به صورت روزانه مصرف کنید.

۱۶- از مصرف غذاهای دیر هضم حاوی پنیر پیتزا، ماکارونی و قارچ خودداری کنید.

۱۷- در صورت اسهال مصرف مکمل ویتامین C تا برطرف شدن این مشکل ممنوع است. در صورت اسهال از کته هویج با کمی روغن و نمک به اندازه به همراه ماست پروبیوتیک مصرف کنید.

۱۸- از میوه‌های حاوی ویتامین A مثل موز، انبه ، طالبی مصرف کنید.

۱۹- درکنار غذاهای خود از لیمو ترش استفاده کنید.

۲۰- مصرف قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ ممنوع است. " ( ایمنا)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}