پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

درباره راه اندازی حرفه عطاری و فروش محصولات ارگانیک

  • کد خبر: ۸۰۴۹۰
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
درباره راه اندازی حرفه عطاری و فروش محصولات ارگانیک
تصور عموم این است که محصولات ارگانیک محدود است و به درد افراد پا به سن گذاشته می‌خورد، اما به نظر من تغذیه سالم سن و سال نمی‌شناسد و خیلی گسترده‌تر از این‌هاست.

سحر نیکوعقیده | شهرآرانیوز؛ اهالی اسم اینجا را سرزمین عجایب گذاشته‌اند، اما خود صاحب مغازه، نام عطاری نوین را مناسب‌تر می‌داند. وقتی پا به دل فروشگاه ارگانیک احمد رحمانی می‌گذارم دلیل این نام‌گذاری‌ها را می‌فهمم. لوازم آرایشی گیاهی، پفک ارگانیک، روغن شحم و قهوه خرما! همه این‌ها را می‌توان در دل این سرزمین عجیب کوچک پیدا کرد. حالا ۲ سالی می‌شود که این فروشگاه کوچک در محله شهید آوینی مشهد راه‌اندازی شده است، سابقه کار احمد رحمانی، اما برمی‌گردد به سال ١٣٩٤. وقتی که دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوق بوده، با آیات و روایات سر و کار داشته و به طب اسلامی و سنتی علاقه‌مند می‌شود. ابتدا کارش را با فروش آنلاین شروع می‌کند و بعد از رونق گرفتن کسب و کارش این فروشگاه را تأسیس می‌کند.

دکوراسیون مناسب، مشتری جذب‌کن است

قوطی‌های رنگارنگ ردیف به ردیف در دکور چوبی چیده شده‌اند و از همان پشت ویترین خودنمایی می‌کنند. وارد مغازه که می‌شوم مشامم پر از عطر گلاب می‌شود و رنگ آبی دیوار‌ها چشم‌هایم را پر می‌کند. حس خوبی که در فضا جریان دارد همان ابتدای ورود به دل آدم می‌نشیند. این حس و حال خوب را احمد رحمانی عامدانه ایجاد کرده است.

می‌گوید: مشتری ٨٠درصد با احساساتش خرید می‌کند و ٢٠درصد هم با منطق! پس دکوراسیون خوب تأثیر بسزایی در کسب و کار آدم دارد.
بعد هم یکی از مشتریانش را مثال می‌زند که از اهالی محله است هرچند وقت یکبار به این مغازه می‌آید. دقایقی می‌نشیند به قوطی‌ها و بسته‌بندی‌های رنگارنگ نگاه می‌کند، با آقای رحمانی گفتگو می‌کند و می‌رود.

شروع با سرمایه اندک

البته همه چیز به دکوراسیون و چیدمان زیبا ختم نمی‌شود. احمد رحمانی از نکات مؤثر ریز و درشت این حرفه برایم می‌گوید. خودش از سال ١٣٩٤ وارد این حرفه شده است. به واسطه رشته تحصیلی‌اش به طب سنتی و اسلامی علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد در این حوزه فعالیت داشته باشد. می‌گوید طب سنتی بر ۶ اصل است. روش تغذیه، مدیریت خواب و بیداری، مدیریت آب و هوا و... او حالا در زمینه روش تغذیه فعالیت دارد. آن اوایل یکی از دوستان طلبه‌اش که زنبورداری داشته به او پیشنهاد همکاری می‌دهد. احمد رحمانی هم با توجه به اعتمادی که به او داشته شروع به فروش عسل ارگانیک در فضای مجازی می‌کند. کم کم اقلام دیگری را هم به فروشگاه مجازی‌اش اضافه می‌کند. با افزایش فروش محصولاتش ۲ سال پیش تصمیم می‌گیرد که این فروشگاه کوچک را راه‌اندازی کند.

کرونا به کار ما رونق داد

 

افزایش اطلاعات مردم درباره طب سنتی

او کار فروش آنلاین را با یکی ۲ میلیون تومان سرمایه شروع می‌کند. می‌گوید که با کمترین سرمایه می‌توان در این حوزه کار را شروع کرد و بعد رفته رفته پیشرفت کرد. حالا، اما از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان اینجا پیدا کرد. پرطرف‌دارترین محصول‌ها به گفته او عسل، روغن زیتون، سرکه سیب و برخی دمنوش‌ها هستند. البته در این ۲ سال عسل و دمنوش از پرفروش‌ترین محصولات فروشگاه او بوده است. دلیلش را هم شیوع ویروس کرونا می‌داند.

 

می‌گوید: کرونا اگر تمام کار‌ها را کساد کرده باشد خوشبختانه یا متأسفانه به کار ما رونق بخشیده است. با شیوع کرونا و نشر مطالب مختلف درباره طب سنتی اطلاعات مردم در این زمینه بیشتر شد. حالا عسل، دمنوش آویشن و داروی امام کاظم (ع) از پرفروش‌ترین محصولات ما هستند که مشتری‌ها هم رضایت زیادی داشتند.

تولید دمنوش سیب، ارده، سه‌شیره و گلاب

بیشتر محصولات فروشگاه احمد رحمانی از تولیدی‌های دیگر هستند، اما او مدتی است که خودش هم به تولید برخی محصولات می‌پردازد. او کارگاهی کوچک دارد که آنجا به همراه دوستش چای و دمنوش سیب، ارده، سه‌شیره و گلاب تولید می‌کند. سیب‌ها را برش می‌زنند و در دستگاه می‌ریزند، خشک می‌کنند و... برای تهیه گلاب هم دستگاه گلاب‌گیری خریده‌اند و عرق‌گیری انجام می‌دهند. می‌گوید که تولید هر کدام از این محصولات نکات خاص خودش را دارد و مشکل و پرزحمت است، اما او به این حوزه هم علاقه‌مند شده و دلش می‌خواهد روزی برسد که تمام محصولات این مغازه کار دست خودش باشد.

پفک ارگانیک با سویق

اگر گشتی در فروشگاه کوچک او بزنی با اسم‌ها و محصولات عجیب و غریب هم روبه‌رو می‌شوی. یک قفسه کوچک نصب کرده که مخصوص محصولات آرایشی و بعداشتی بانوان است که گیاهی تهیه می‌شود. علاوه بر این او برای بچه‌ها هم محصولاتی دارد. می‌گوید که بیشتر مشتری‌های او افراد میانسال یا مسن هستند، اما او سعی کرده نظر بچه‌های محله را هم جلب کند. حالا بچه‌ها به فروشگاه او می‌آیند و پفک ارگانیک می‌خرند. پفکی که از سویق درست شده است. آرد نخود، ذرت و... مواد نگه دارنده هم ندارد و رنگ آن هم کاملا گیاهی و سالم است.

 

احمد رحمانی می‌گوید: تصور عموم این است که محصولات ارگانیک محدود است و به درد افراد پا به سن گذاشته می‌خورد، اما به نظر من تغذیه سالم سن و سال نمی‌شناسد و خیلی گسترده‌تر از این‌هاست.

کرونا به کار ما رونق داد

 

مطالعه و یادگیری لازمه کار است

احمد رحمانی رضایت مشتری را در گرو نکات و اصول دیگر هم می‌داند. توضیح می‌دهد: «فروشنده محصولات ارگانیک باید پیش از شروع کار اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورد. کلاس‌های طب سنتی و اسلامی مزاج‌شناسی و روش تغذیه را در مراکز معتبر بگذراند. علاوه بر این‌ها مطالعات گسترده هم داشته باشد.»

 

پشت میز پیشخوان، کنار دیوار کتابخانه‌ای کوچک به چشم می‌خورد پر از کتاب‌های طب سنتی و اسلامی. می‌گوید: فروشنده‌ها در مشاغل دیگر کافی است اصول بازاریابی را بدانند و اطلاعاتی هم درباره زمینه فروششان بدانند. ما، اما باید کلی اطلاعات کسب کنیم، کلاس‌های مختلف را بگذرانیم و کتاب‌های متفاوت بخوانیم. علاوه بر این باید خودمان سبک زندگی متفاوت داشته باشیم. تغذیه سالم داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی مشتری را راهنمایی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->