دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد
سرخط خبرها

مزایا و مضرات گیاه رستاخیز (جریکو) + فیلم

  • کد خبر: ۸۳۵۶۹
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
مزایا و مضرات گیاه رستاخیز (جریکو) + فیلم
گیاه جریکو یا رز اریحا نام اصلی گیاه رستاخیز است که پس از گذشت سال‌های طولانی از خشک شدن، با کمی آب و رطوبت دوباره سبز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، گیاه رستاخیز که با عنوان «رز جریکو» یا «رز اریحا» هم شناخته می‌شود، در دوران بی‌آبی کاملا خشک می‌شود و به شکل یک کلاف در هم پیچیده در می‌آید. این گیاه شگفت انگیز حتی در صورت طولانی شدن دوران خشکی از ریشه جدا می‌شود تا جای دیگری شانس حیات را امتحان کند. گیاه جریکو به محض دریافت رطوبت شروع به باز شدن و سبز شدن می‌کند. مردم در اقصی نقاط جهان از آن به عنوان دارویی سنتی برای کمک به درمان برخی شرایط سلامت از جمله کرامپ‌های قاعدگی، زایمان،  درد آرتریت و اختلالات متابولیک و تنفسی، مانند دیابت و برونشیت استفاده می‌کنند. همچنین، از رز جریکو در مراسم مذهبی و معنوی برای محافظت در برابر بیماری و انرژی منفی استفاده می‌شود. به رغم مزایای ادعایی بسیاری که برای این گیاه مطرح شده است، منتقدان می‌گویند که پژوهش‌های کمی برای اثبات چنین ادعا‌هایی وجود دارند.

رز جریکو چیست؟

رز جریکو با نام علمی Anastatica hierochuntica به نام‌های مختلفی از جمله گل رستاخیز، رز اریحا، سرخس رستاخیز، گیاه رستاخیز، کف مریم، گل مریم، دست ماریا، و دست فاطیما شناخته می‌شود.

مردم اغلب رز جریکو را با گیاهی مشابه با نام علمی Selaginella lepidophylla اشتباه می‌گیرند که البته این گیاه نیز به نام رز جریکو شناخته می‌شود، اما بومی بیابان چی‌واوا در آمریکا و مکزیک است. مردم گاهی اوقات آن را رز جریکو بدلی می‌نامند.

رز جریکو اصلی یک گیاه کوچک و گلدار است که تا ۳۰ سانتیمتر رشد می‌کند. به واسطه مقاومت باورنکردنی در برابر خشک شدن، مردم آن را یک خار غلتان در نظر می‌گیرند. در حقیقت، این گیاه می‌تواند در شرایط آب و هوایی فوق العاده خشک زنده بماند.

زمانی که در معرض محیط‌های شبه بیابانی با رطوبت کم قرار بگیرد، رز جریکو شبیه یک خار به شکل توپ خشک جمع می‌شود. در این حالت، گیاه به خواب می‌رود تا از گل‌های درونی خود محافظت کند. این شرایط تا زمانی که گیاه دوباره به آب دسترسی یابد، ادامه دارد.

این توانایی موجب شده تا نام "گیاه رستاخیز" برای رز جریکو انتخاب شود. این گیاه برای افراد بسیاری با باور‌های مختلف نماد دگرگونی، تجدید حیات، و شکوفایی است.

مردم از رز جریکو به عنوان یک داروی سنتی برای درمان شرایط سلامت مختلف از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی، کرامپ‌های قاعدگی، درد آرتریت و همچنین تسهیل زایمان استفاده می‌کنند. علاوه بر این به طور معمول از دانه‌ها و برگ‌ها و گل‌های خشک شده رز جریکو برای دم کردن چای نیز استفاده می‌شود. افزون بر این، رز جریکو به صورت روغن نیز بفروش می‌رسد.

فواید احتمالی

ادعا‌های بسیاری درباره فواید سلامت رز جریکو مطرح هستند، اما پژوهش‌های کمی درباره این گیاه و فواید احتمالی آن انجام شده اند.

رز جریکو حاوی ترکیبات گیاهی ضد بیماری به نام فلاونوئید‌ها است. به طور خاص، این گیاه سرشار از اسید کلروژنیک، کوئرستین، کامپفرول، و لوتئولین است که مطالعات نشان داده اند ممکن است التهاب، درد آرتریت، فشار خون و سطوح قند خون را کاهش دهند. با این وجود، پژوهشگران شواهد کافی برای بیان این که چای رز جریکو یا اشکال دیگر آن حاوی میزان کافی از این ترکیبات برای ارائه فواید درمانی هستند، در اختیار ندارند. دانشمندان نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتر درباره آثار رز جریکو در انسان هستند.

به عنوان مثال، بیشتر مطالعات روی کوئرستین نشان داده اند که با دوز‌های ۵۰۰ میلی گرم و بیشتر می‌تواند فوایدی ارائه کند. با این وجود، رز جریکو حاوی کمتر از ۵۰ میلی گرم کوئرستین در هر گرم است، از این رو، ممکن است منبع خوبی برای این ترکیب نباشد.

در کنار این، برخی افراد فکر می‌کنند که رز جریکو به واسطه محتوای آنتی اکسیدانی خود دارای فواید ضد پیری است. با این وجود، پژوهشی که پشتیبان مفید بودن استفاده از این گیاه در محصولات مراقبت از پوست یا درمان‌های خانگی برای پوست باشد، وجود ندارد.

در نهایت، رز جریکو به عنوان گزینه‌ای برای تسهیل زایمان شناخته شده است. با این وجود، مطالعه‌ای که نشان دهد رز جریکو برای این هدف مفید است، وجود ندارد. به واسطه خطرات ناشناخته مصرف رز جریکو طی دوران بارداری، بهتر است از مصرف آن پرهیز شود. از این رو، دانشمندان باید پژوهش‌های بیشتری درباره فواید سلامت بالقوه رز جریکو انجام دهند.

موارد و میزان مصرف

مردم بیشتر از رز جریکو به عنوان یک گیاه تزئینی و در مراسم معنوی استفاده می‌کنند، اما در پزشکی سنتی، آن را به صورت چای صرف می‌نمایند.

محصولات تجاری زیادی در این زمینه در دسترس نیست. بر همین اساس است که بیشتر مردم با خرید گل‌های خشک شده رز جریکو که در واقع دسته‌های کوچکی از گیاه است، آن را در خانه آماده می‌کنند.

برخی منابع روایتی به این نکته اشاره دارند که می‌توان یک قاشق غذاخوری (حدود ۲ گرم) از برگ‌ها یا گل‌های خشک شده رز جریکو را به آب جوش اضافه کرده و اجازه داد تا حدود ۵ دقیقه دم بکشد. با این وجود، ممکن است در ابتدا بخواهید از مقادیر کمتری استفاده کنید.

چند شرکت محدود فعال در زمینه مراقبت از پوست محصولاتی حاوی رز جریکو را تولید می‌کنند، از این رو، ممکن است تهیه آن به عنوان یک درمان پوستی دشوار باشد. افزون بر این، راهنمای قابل اعتمادی درباره آماده کردن درمان‌های مراقبت از پوست در خانه وجود ندارد.

ذکر این نکته اهمیت دارد که بسیاری از محصولات حاوی رز جریکو در واقع حاوی رز جریکو بدلی هستند، از این رو، اگر به دنبال نسخه واقعی هستید، روی برچسب محصول به دنبال Anastatica hierochuntica یا A. hierochuntica باشید.

ایمنی و عوارض جانبی

تا به امروز، دانشمندان پژوهش چندانی درباره ایمنی رز جریکو چه به صورت مصرف خوراکی یا استعمال روی پوست انجام نداده اند. استفاده از رز جریکو به صورت مستقیم روی پوست خطر شناخته شده‌ای ندارد، اما بهتر است روی زخم‌ها و بریدگی‌های باز استفاده نشود.

اگر به دیابت، فشار خون پایین، فشار خون بالا، یا دیگر شرایط متابولیک مبتلا هستید، پیش از استفاده از رز جریکو برای کاهش قند خون و فشار خون، ابتدا با یک پزشک یا متخصص سلامت حرفه‌ای مشورت کنید.

افزون بر این، رز جریکو یک روش سنتی برای تحریک زایمان است، در نتیجه، پیش از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید. در حال حاضر، شواهد کافی درباره ایمنی آن طی دوران بارداری وجود ندارد.

اگر برای تسهیل زایمان رز جریکو مصرف کرده اید باید این مساله را به پزشک خود اطلاع دهید. این امکان وجود دارد که رز جریکو با دارو‌هایی که طی زایمان دریافت می‌کنید، تداخل داشته باشد. متاسفانه، پژوهشی در مورد تداخلات دارویی احتمالی آن وجود ندارد.

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->