عاقبت مرغ‌های تریاکی چه شد؟ پرداخت ارز ترجیحی ادامه خواهد داشت قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ کارت‌های سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری نشده‌اند (۱۸ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و مونتاژی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | تایید تعرفه پلکانی، خریداران را در انتظار نشاند ۹۰ درصد مشترکان گاز در خراسان رضوی، مصرف بهینه و متعارف دارند | اسراف‌کاران سرمایه ملی، نقره‌داغ می‌شوند ویدئو | وارد کردن ۷۴ هزار تن برنج خارجی از اواسط هفته (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | قیمت برنج‌های وارداتی چقدر است؟ قیمت گل زعفران در بازار تربت‌حیدریه اعلام شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | برداشت زعفران تا چه زمانی ادامه دارد؟ مصرف آب در تهران ۲ برابر میانگین جهانی | مشهد، رتبه ۱۲ مصرف آب در کشور یادی از عباسقلی صابر، صاحب بزرگ‌ترین برند فرش ایران | بِرند بَرنده صابر اولتیماتوم استاندار خراسان رضوی به بانک‌های خصوصی مستقر در استان چگونه برای نوزادان سهام بورسی بگیریم؟ کارآفرینی و ثروت ارزش است ریزش سنگین بورس | خروج پول از بازار شدت گرفت (۱۸ آبان ۱۴۰۴) مبلغ ارز تأمین نهاده‌های دامی مشخص شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت دلار بازار آزاد در آرامش (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول باورهای کهنه، واقعیت کیفیت تولید ملی را  از دیدگان مردم پنهان کرده است | «ساخت ایران» زخمی بی اعتمادی ترک‌فعل برخی دستگاه‌ها، مشکل فعلی تأمین ارزاق عمومی | دانه‌درشت‌ها در حاشیه امن! کالای ایرانی در عراق گران‌تر از کالای چینی و ترکی | علت چیست؟ چاره عبور از بحران کمبود آب چیست؟ | کاهش فشار آب یا صرفه‌جویی تعدیل کارمندان دارای حداقل ۳ فرزند و بانوان باردار یا دارای فرزند شیرخوار ممنوع شد پیش فروش ۳ محصول سایپا از امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول و مشخصات خودروها افزایش ۲برابری واردات برنج طی شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴ ویدئو | نماینده مجلس: احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد | اعدادی مثل ۵هزار تومان و ۶هزار تومان و ۷هزار و ۵۰۰ تومان را ما هم شنیدیم ویدئو | آغاز دوگانه‌سوزکردن رایگان خودرو‌ها از امروز (۱۸ آبان ۱۴۰۴) پرونده واردات نهاده‌های دامی روی میز شورای تأمین استان | استاندار خراسان رضوی: از همه ابزار‌ها استفاده خواهیم کرد
سرخط خبرها

مالیات‌بگیری از لوکس‌نشینان

  • کد خبر: ۸۳۶۳۳
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
مالیات‌بگیری از لوکس‌نشینان
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

سرانجام آیین نامه اجرایی مالیات ستانی از خانه‌های لوکس با امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد تا زمینه اجرای قانون مصوب مجلس هموار شود. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی تاکنون درآمد مالیاتی خانه‌های لوکس صفر بوده و بر اساس مصوبه جدید دولت از بهمن قرار است برگه مطالبه مالیاتی برای مالکان خانه‌های گران قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان صادر شود.

اکنون این گزاره مطرح است که آیا هدف مجلس و دولت گرفتن مالیات و درآمدزایی از محل خانه‌های لوکس است یا اینکه میزان درآمد وصولی به مقداری نیست که بتواند بخشی از کسری بودجه شدید دولت را پوشش دهد. هدف دیگری که در پشت این قانون قرار دارد، کاهش شکاف طبقاتی از کانال مالیات ستانی از مالکان خانه‌های لوکس به عنوان شهروندان با سطح درآمد و دارایی بالاست.

اما درباره پیامد‌های مثبت و منفی این قانون هنوز اختلاف نظر وجود دارد، به ویژه اینکه افزایش ارزش خانه‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان افزون بر آنکه ناشی از بازه سرمایه گذاری واقعی باشد، منعکس کننده نرخ تورم به ویژه نرخ رشد قیمت مسکن در ایران است.  علاوه بر انگیزه درآمدزایی و عدالت محوری در ذهن قانون گذاران و دولتمردان از اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و گران قیمت، می‌توان نشانه‌هایی از تلاش برای کاهش انگیزه سوداگرایانه در بخش مسکن را هم مشاهده کرد.

نه فقط قانون مالیات بر خانه‌های لوکس، بلکه قانون مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه هم تاکنون خروجی مشخصی نداشته است و به نظر می‌رسد این رویکرد دراین باره از نبود یک الگوی روشن، مدون و منسجم رنج می‌برد؛ بنابراین شاه بیت توفیق دولت در پیگیری و اجرای این قانون، در اصلاح نظام مالیاتی و وضع مالیات بر مجموع درآمد‌ها و دارایی‌ها نهفته است.

اصولا تقسیم بندی شهروندان یک جامعه به لوکس سواران، دارندگان خودرو‌های گران قیمت، و لوکس نشینان و مالکان خانه‌های گران قیمت، در بلندمدت به هدف مطلوب مالیاتی منجر نمی‌شود و به همین سبب پیشنهاد می‌شود به جای تصمیم گیری برای اخذ مالیات آن هم در قالب قوانین بودجه سالانه، قانون مالیاتی کشور به گونه‌ای بازنگری و به روزرسانی شود که نتیجه آن مالیات ستانی بر اساس واقعیت‌ها و داده‌های درآمدی شهروندان پس از کسر آثار تورمی ناشی از سیاست‌های اقتصادی باشد؛ به این معنا که هدف نظام مالیاتی نه فقط درآمدزایی کوتاه مدت و مقطعی برای دولت، بلکه ایجاد عدالت اقتصادی و ثبات در اقتصاد کلان باشد.

افزون بر این، در نبود یک پایگاه جامع شناسایی درآمد‌ها و دارایی‌های شهروندان، وضع قوانین و مقررات مالیات ستانی بدون بازنگری و اصلاح در قانون مالیاتی کشور و مجهزکردن آن به روش‌ها و الگو‌های مدرن مالیاتی ازجمله وضع مالیات بر مجموع درآمد‌های شهروندان این فرضیه را تقویت می‌کند که ابزار انتخاب شده هدف مطلوب را محقق نمی‌کند.

اراده واحد مجلس و دولت می‌تواند فرصتی طلایی برای اصلاحات عمیق بنیادین در نظام مالیاتی ایران قلمداد شود. در چنین شرایطی همه شهروندان تکلیفشان را می‌دانند. همچنین، در فرایندی سالم و شفاف انتظار می‌رود که سرمایه گذاری‌ها تقویت و حتی جلو خروج سرمایه‌ها هم گرفته شود. در نهایت انتظار می‌رود که این اصلاحات از سوی قوای مقننه و مجریه در یک افق بلندمدت در کانون تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->