سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

  • کد خبر: ۸۶۱۴۷
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
سندرم روده تحریک پذیر چیست؟
سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی طولانی مدت است که می‌تواند باعث ناراحتی مداوم شود. با این‌که اکثر افراد آن را با علائم شدید حس نمی‌کنند، ولی با این حال این بیماری بسیار شایع است.

به گزارش شهرآرانیوز، پژمان علوی نژاد، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بیان کرد: بین سیستم عصبی و دستگاه گوارش ارتباط دو طرفه وجود دارد  به این معنی که اختلالات عصبی شامل اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات می‌تواند بر روی کارکرد دستگاه گوارش اثر منفی داشته باشد، به عنوان مثال اگر فردی ۴۰ درصد مشکل دستگاه گوارشی دارد ممکن است با تاثیرات عصبی به ۸۰ درصد تبدیل شود.

وی افزود: از طرفی اختلالات دستگاه گوارش نیز می‌تواند بر شرایط روحی فرد تاثیر بگذارد و فرد دچار اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات خواب شود.

علوی نژاد بیان کرد: بنابراین شرایط روحی فرد می‌تواند بر دستگاه گوارش تاثیر بگذارد که مهمترین مشکل شناخته شده سندرم روده تحریک پذیر است؛ برعکس آن، دستگاه گوارش نیز بر روح و روان فرد اثر گذار است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ادامه داد: عمده علامت غالب بیماران روده تحریک پذیر به چهاردسته شامل اسهال غالب، یبوست غالب، هر دو حالت اسهال و یبوست و افراد با دردهای پراکنده و یا نبض‌های در شکم تقسیم می شود که با توجه به هر کدام از این علایم زیر درمان قرار می‌گیرند.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->