اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

پلیس هوشمند برای شهروندان هوشمند

  • کد خبر: ۸۷۲۶۳
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
پلیس هوشمند برای شهروندان هوشمند
بسیاری از کشور‌های دنیا در تلاش‌اند با هوشمندسازی پلیس، این مجموعه را همگام با شرایط جدید دنیای کنونی، به‌روزرسانی کنند. دراین‌باره گفت‌وگویی داشتیم با سرهنگ ربانی، مدیر دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی، تا با وضعیت پلیس مشهد و اقدامات انجام‌شده این مجموعه در زمینه هوشمندسازی بیشتر آشنا شویم.

علیرضا وفایی نیا | شهرآرانیوز - امنیت را باید از مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشوری دانست، عاملی که هر گونه رشد و توسعه در کشور تنها در سایه آن به دست می‌آید. به همین دلیل، در سال‌های گذشته که رشد و توسعه فناوری‌های جدید با سرعت فراوانی در حال تغییر مدل زندگی مردم است، بسیاری از کشور‌های دنیا در تلاش‌اند با هوشمندسازی پلیس، این مجموعه را همگام با شرایط جدید دنیای کنونی، به‌روزرسانی کنند.

در هفته‌های گذشته، سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور، هم بر این مسئله تأکید کرد و وعده داد تا پایان سال ۱۴۰۰ همه خدمات این نهاد به صورت هوشمند به مردم ارائه شود. دراین‌باره گفت‌وگویی داشتیم با سرهنگ ربانی، مدیر دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی، تا با وضعیت پلیس مشهد و اقدامات انجام‌شده این مجموعه در زمینه هوشمندسازی بیشتر آشنا شویم.

از سامانه‌های الکترونیکی تا اپلیکیشن «پلیس من»

در سال‌های گذشته، بحث هوشمندسازی پلیس به صورت جدی دنبال شده و به گفته سرهنگ ربانی، نیروی انتظامی خراسان رضوی تا امروز اقدامات مثبتی در همین زمینه انجام داده است: با توجه به تغییر هرروزه شرایط جامعه از نظر فناوری و پیچیده‌تر شدن شکل جرائم، نیرو‌های پلیس هم باید به سمت کنار گذاشتن روش‌های سنتی گذشته حرکت کنند و در حوزه هوشمندسازی، با جدیت تمام وارد شود.

تجهیزات و امکانات نیرو‌های پلیس هم در همین راستا به‌روزرسانی شده‌اند و در ماه‌های گذشته سامانه‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل برنامه «پلیس من» که در هفته ناجا رونمایی شد، در همین حوزه به بهره‌برداری رسیده‌اند. پروژه دیگری که با هدف سرعت بخشیدن به درخواست‌های مردم اجرایی شده است سامانه ارتباط الکترونیکی با قوه قضائیه است که با کمک آن، پرونده‌ها و موضوع‌های انتظامی به صورت الکترونیکی به قوه قضائیه ارسال می‌شود. این موضوع سرعت و دقت خدمت‌دهی به شهروندان را افزایش می‌دهد.

اما موضوع هوشمندسازی نیرو‌های انتظامی در واقع نگاهی فراتر از بحث تأمین تجهیزات و امکانات را در بر می‌گیرد. در این موضوع، به دنبال این هستیم که فرایند هوشمندسازی پلیس بتواند حوزه‌های روابط اجتماعی، فرایند‌ها و ارتباط پلیس با جامعه و مردم را هم شامل شود و به معنای واقعی شاهد تغییر و تحول چشمگیر در اجرای مأموریت‌ها و خدمات پلیس باشیم. نیروی انتظامی مشهد و خراسان رضوی خوشبختانه در این مسیر پیش‌گام بوده اند.

این موضوع را می‌توان در مراجعه به کلانتری‌های سطح شهر بیشتر احساس کرد. در این مراکز، در مقایسه با گذشته، تلاش کرده‌ایم هم در بحث فرایند‌های درخواست‌های مردم و هم در حوزه تجهیزات مورد استفاده به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. البته معتقدیم نیروی انتظامی هنوز با جایگاه مطلوب در زمینه هوشمندسازی فاصله دارد و دراین‌باره همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به صورت هدفمند به اهداف خود دست یابیم.

کرونا، عاملی برای رشد الکترونیکی شدن خدمات

به طور معمول، بخش زیادی از ارتباط شهروندان با پلیس در بستر تماس با مرکز ۱۱۰ اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، مدیر دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی اصلاح فرایند‌های این مرکز را از مهم‌ترین خواسته‌های مردم دانست و درباره اقدامات انجام‌شده در این حوزه گفت: یکی از موضوع‌های مهمی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و شاهد تأثیر آن بر تسهیل خدمت‌رسانی به مردم بوده‌ایم تجمیع خطوط ۱۱۰ است. از آنجایی که بخش زیادی از درخواست‌های مردم از پلیس در مسیر تماس با ۱۱۰ انجام می‌شود، بهبود عملکرد این سامانه از موضوع‌های اساسی در مسیر هوشمندسازی به شمار می‌رفت.

تا قبل از یکپارچه‌سازی، مجموعه ۱۱۰ هر شهرستان به طور جداگانه به مردم خدمات می‌داد و امکان پیگیری به‌سختی فراهم می‌شد. با توجه به چالش‌های مختلفی که در این حوزه وجود داشت، نیروی انتظامی تصمیم گرفت به سمت تجمیع تماس‌های ۱۱۰ در مرکز استان حرکت کند. امروز در همه استان‌های کشور این اقدام اتفاق افتاده و باعث شده است مردم بتوانند ارتباط بهتری با کارشناسان انتظامی داشته باشند.

امروز اپراتور‌های آموزش‌دیده در مرکز ۱۱۰ خراسان رضوی هستند که به مسائل انتظامی، اجتماعی و ... آگاهی و آشنایی کاملی دارند. این بستر جدید باعث می‌شود مردمی که از سرتاسر استان خراسان رضوی با شماره ۱۱۰ تماس می‌گیرند، با کارشناسی صحبت کنند که آموزش‌های کافی را گذرانده است و هم می‌تواند راهنمایی‌های درستی به مردم ارائه دهند و هم توان ثبت صحیح درخواست‌های مردم و ارجاع آن‌ها به یگان‌های تخصصی را دارد.

سرعت گرفتن ارائه خدمات الکترونیکی در روز‌های همه‌گیری کرونا و هم‌چنین رونمایی از اپلیکیشن «پلیس من» از دیگر موضوعاتی بود که سرهنگ ربانی در تشریح عملکرد پلیس در زمینه هوشمندسازی، به آن‌ها اشاره کرد: به طور کلی، در روز‌هایی که بیماری کرونا در دنیا و کشور ما شیوع پیدا کرد، خدمات مختلف بیش از قبل به سمت الکترونیکی شدن رفتند.

ما هم در نیروی انتظامی تلاش کردیم توجه جدی‌تر و سریع‌تری به الکترونیکی کردن خدماتمان داشته باشیم. رونمایی از اپلیکیشن «پلیس من» در هفته ناجا از همین دستاوردهاست. در مجموع، به دنبال این هستیم که تا حد امکان شهروندان نیازی به مراجعه حضوری به مراکز پلیس نداشته باشند و بتوانند در بستر‌های الکترونیکی به همه خدماتی که از نیروی انتظامی می‌خواهند، دسترسی داشته باشند.

تعامل پلیس با جامعه نخبه کشور

هر مجموعه‌ای در کشور با هر مقدار از توانمندی، در مسیر استفاده از فناوری‌های نوین نیازمند ارتباط با بستر‌های علمی و تحقیقاتی است، موضوعی که مدیر دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خراسان رضوی بر آن تأکید دارد: خوشبختانه در دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان رویکردی با هدف افزایش تعاملات با جامعه نخبه کشور را در دستور کار خود قرار داده‌ا‌یم.

هر اندازه بتوانیم فاصله خود را با جوامع علمی و نخبگان کمتر کنیم، زودتر به نتایجی که در حوزه هوشمندسازی پلیس در نظر داریم دست خواهیم یافت. با همین هدف، در اسفند ۹۹ جلسه‌ای با حضور سردار تقوی، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی، و دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد. این نشست مقدمه اتفاق‌های خوبی شد و ما توانستیم از ظرفیت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم.

در موضوع هوشمندسازی پلیس باید از ظرفیت‌های جوامع علمی و نخبگان کشور استفاده شود و این گروه‌ها باید با پای کار آمدن، در این مسیر به ما کمک کنند. نیروی انتظامی هم از ایده‌های مجموعه‌های علمی استفاده خواهد کرد تا بتوانیم کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان را روزبه‌روز بهتر کنیم. تا امروز ارتباط خوبی با دانشگاه‌های سراسر استان برقرار کرده‌ایم.

در کنار آن‌ها از ظرفیت‌های مراکز رشد و شرکت دانش‌بنیان حاضر در پارک علم و فناوری هم استفاده می‌کنیم. البته هم‌چنان می‌توان این ارتباط را تقویت کرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌ها برای رسیدن به امنیت پایدار در جامعه با استفاده از روش‌های نوین علمی استفاده کنیم. دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از همه نخبگان، استادان و دانشجویان استان دعوت می‌کند به این مرکز بیایند و ایده و پیشنهاد‌های خود را در اختیار ما قرار دهند.

امتیاز کسری خدمت برای پژوهشگران

امکان کسر خدمت سربازی برای دانشجویان و نخبگانی که هنوز این دوره را طی نکرده‌اند از بخش‌های جالب صحبت‌های مدیر دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی بود.
سرهنگ ربانی دراین‌باره اعلام کرد: در دفتر تحقیقات کاربردی، خدماتی را به نسل جوان ارائه می‌دهیم. در مجموعه نیروی انتظامی، با مسائل مختلف اجتماعی، فناورانه و حتی تحقیقات صنعتی روبه‌رو هستیم که نخبگان عزیز می‌توانند این موارد را در همکاری با ما به صورت پروژه‌ای به انجام برسانند.

در این مسیر، یک موضوع مشخص در اختیار افراد قرار گرفته است و آن‌ها در مدتی مشخص مشغول تحقیق و پژوهش روی آن خواهند شد. در پایان و زمانی که نتیجه پژوهش‌ها مشخص شود، هم ما می‌توانیم از این نتایج در مسیر حل مسائل نیروی انتظامی استفاده کنیم هم آن محقق می‌تواند با توجه به کیفیت کاری که در پایان ارائه داده است، بین ۶ تا ۱۰ ماه از کسری خدمت سربازی برخوردار شود.

در کنار این موضوع، به صورت منظم جلسه‌های اندیشه‌ورزی و اتاق فکر‌هایی را با نخبگان برگزار می‌کنیم. از همه نخبگان و اندیشمندانی که دلسوز نظام هستند و اهمیت امنیت را درک می‌کنند، دعوت می‌کنیم در این جلسه‌ها شرکت کنند تا بتوانیم از ایده‌ها و پیشنهادهایشان در مسیر رسیدن به امنیت پایدار مشهد و استان استفاده کنیم. هم‌چنین از ایده‌های جدید حمایت می‌کنیم. اگر فردی با توجه به موضوع‌های روز، ایده و فکری کاربردی در حوزه عملکرد نیروی انتظامی دارد، ما آمادگی حمایت از این طرح‌ها را داریم و علاوه بر حمایت‌های مالی، در صورتی که ایده موردنظر قابلیت‌های لازم را داشته باشد، از اجرایی کردن آن در سطح کشور هم حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->