برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص به موقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سال تحصیلی ۱۴۰۳ از شهریورماه آغاز می‌شود؟ فصل بهار، بهترین زمان برای انجام حجامت است معاون دادستان خراسان رضوی: هر گونه تهدید بهداشت عمومی جرم است فرصت یک‌ماهه برای خرید بسته ۶۰۰ هزار تومانی مادران دارای فرزند زیر دو سال کشف اسکلت وسط خانه | ماجرای مرگ عجیب مرگ مرد ۵۳ ساله چه بود؟
سرخط خبرها

بیماران پروستاتی، به صورت مرتب آزمایش خون بدهند

  • کد خبر: ۸۷۵۷۴
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
بیماران پروستاتی، به صورت مرتب آزمایش خون بدهند
تحقیقات جدید نشان می دهد که آزمایش خون منظم برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات می تواند به طور قابل توجهی شانس بقای طولانی مدت آنها را افزایش دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از دیلی میل، انجام آزمایش خون قبل و در حین شیمی درمانی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند که آیا بیمارشان نسبت به دوستاکسل (یک داروی رایج) مقاوم است یا نه.

این می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا بدون نیاز به بیوپسی دردناک، بیمار را به دارو‌های دیگر برای درمان سرطان خود سوق دهند.

مردان مبتلا به سرطان پروستات که بیماری شان شروع به گسترش به سایر قسمت‌های بدن کرده است، اغلب با دوستاکسل درمان می‌شوند و البته شیمی درمانی که می‌تواند به طور قابل توجهی بقا را بهبود بخشد.

محققان موسسه سرطان بارتز در دانشگاه کوئین مری لندن به عنوان بخشی از مطالعه جدید،  به بررسی نشانگر‌های سرطان در خون موسوم به سلول‌های تومور در گردش (CTCs) پرداختند.

CTC‌ها سلول‌های سرطانی هستند که از محل اصلی سرطان یا از تومور‌های اطراف بدن که سرطان در آنجا گسترش یافته وارد جریان خون شده اند.

دانشمندان از ۵۶ بیمار مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته که در بیمارستان سنت بارتولومئو در لندن تحت درمان بودند، نمونه خون گرفتند.

نمونه‌ها طی شش تا هشت ماه برداشته شدند و مدت زمان قبل از شروع درمان با دوستاکسل، پس از اولین دوز شیمی‌درمانی، قبل از نوبت پنجم و پس از اتمام تمام دوز‌ها تحت پوشش قرار گرفتند.

به طور خاص، آن‌ها به دنبال الگو‌هایی در داده‌های مردانی بودند که به درمان پاسخ داده بودند. از سویی آن‌ها می‌خواستند بفهمند آن‌هایی که به درمان پاسخ نداده بودند، سرطان آن‌ها بیشتر و با چه سرعتی پیشرفت کرده است.

نتایج نشان داد در میان مردانی که بیش از ۶ CTC در هر ۷.۵ میلی‌لیتر خون قبل از دوز دوم شیمی‌درمانی تشخیص داده شده بود، احتمال عود یا پیشرفت بیماری آن‌ها در عرض سه ماه و احتمال مرگ آن‌ها در عرض ۱۸ ماه بیشتر بود.

از سوی دیگر، مردانی که کمتر از ۶ CTC در هر ۷.۵ میلی‌لیتر خون داشتند، احتمالاً به مدت ۱۷ ماه بدون پیشرفت سرطان زنده می‌مانند و زمان بقای کلی آن‌ها ۳ سال بود.

تعداد بالای CTC‌ها در پایان درمان همچنین نشان داد که مردان احتمال بیشتری برای مشاهده گسترش سریع سرطان و مرگ زودرس خود دارند.

کیتلین دیویس، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: با استفاده از این الگوها، می‌توانیم آن‌ها را برای بیماران آینده با هدف پیش‌بینی اینکه آیا به درمان پاسخ می‌دهند یا خیر اعمال کنیم.

افزایش تعداد CTC ممکن است نشان دهنده عدم پاسخ به درمان باشد.

بیوپسی بافتی در حال حاضر برای نشان دادن میزان تهاجمی سرطان پروستات و میزان احتمال انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن استفاده می‌شود. با این حال این روش ممکن است دردناک باشد و نتایج ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد.

از سویی دیگر آزمایش CTC در نمونه‌های خون، که به عنوان بیوپسی مایع نیز شناخته می‌شود، بدون درد و به راحتی قابل تکرار است و در عرض دو تا سه روز نتیجه می‌دهد.

دانشمندان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه یک کارآزمایی بالینی بر روی بیماران می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا یافته‌های خود را تأیید کنند.

هاشم احمد، رئیس گروه پروستات NCRI و استاد اورولوژی در امپریال کالج لندن گفت: «این نتایج امیدوارکننده‌ای هستند و اگر با تحقیقات بیشتر تأیید شوند، پتانسیل تغییر عملکرد بالینی را دارند.»

ارزیابی پاسخ‌دهی تومور یک بیمار به درمان با دوستاکسل با استفاده از آزمایش‌های خون، پزشکان را قادر می‌سازد تا درمان سرطان را آسان‌تر و مؤثرتر شخصی‌سازی کنند آن هم بدون اینکه بیمار مجبور به انجام روش‌های تهاجمی مانند بیوپسی بافتی شود.

این روش همچنین می‌تواند به جلوگیری از انجام درمان‌های سیستمیک ناخوشایند که ناموفق خواهد بود، کمک کند.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات یکی از انواع سرطان به شمار می‌رود. سرطان پروستات معمولاً به کندی ایجاد می‌شود، بنابراین ممکن است هیچ نشانه‌ای برای سال‌ها وجود نداشته باشد.

اگر سرطان در مراحل اولیه است و علائمی ایجاد نمی‌کند، ممکن است یک سیاست "انتظار هوشیار" یا "نظارت فعال" اتخاذ شود.

اگر بیماری در مراحل اولیه درمان شود بهبودی خود را به دست می‌آورد.

اما اگر در مراحل بعدی تشخیص داده شود، درمان حول تسکین علائم می‌چرخد.

آزمایشات و درمان

آزمایش‌های سرطان پروستات تصادفی هستند و ابزار‌های دقیق تازه شروع به ظهور کرده‌اند.

هیچ برنامه ملی غربالگری پروستات وجود ندارد، زیرا سال هاست که آزمایشات بیش از حد نادرست بوده است.

پزشکان در تلاش برای تمایز بین تومور‌های تهاجمی و کمتر جدی هستند که تصمیم گیری در مورد درمان را دشوار می‌کند.

مردان بالای ۵۰ سال واجد شرایط آزمایش خون "PSA" هستند که به پزشکان تصور تقریبی از اینکه آیا بیمار در معرض خطر است یا خیر، می‌دهد.

اما این آزمایش غیر قابل اعتماد است. به بیمارانی که نتیجه مثبت می‌گیرند معمولاً بیوپسی داده می‌شود که آن هم غیرقابل اشتباه است.

دانشمندان در مورد علت ایجاد سرطان پروستات مطمئن نیستند، اما افزایش سن، چاقی و ورزش نکردن از خطرات شناخته شده هستند.

منبع: جام جم آنلاین 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->