بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد
سرخط خبرها

اصلاحات تقسیمات کشوری به مشهد نرسید

  • کد خبر: ۸۸۴
  • ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
اصلاحات تقسیمات کشوری به مشهد نرسید
دولت در حالی اصلاح بخشی از تقسیمات خراسان رضوی را به تصویب رسانده است که موارد اختلافی بر سر حریم مشهد کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

زهرا اسکندریان - با اینکه 12 سال از تغییر بخش طرقبه و شاندیز به شهرستان می‌گذرد، آن‌طور که مسئولان محلی می‌گویند همچنان اختلافات میان حریم‌های مشهد و طرقبه‌شاندیز پابرجا مانده است. این در حالی‌است که بر اساس خبری که روز گذشته برروی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت منتشر شد، پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر انجام تعدادی «اصلاح تقسیمات کشوری» در استان خراسان رضوی به تصویب کابینه رسیده و با‌این‌حال مشهد و طرقبه‌شاندیز که سال‌هاست از این اختلافات رنج می‌برند، هنوز نتوانسته‌اند به یک نتیجه مشترک برای اصلاح در وزارتخانه برسند. به گزارش ایرنا، هیئت وزیران در جلسه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با تعدادی «اصلاح تقسیمات کشوری» در استان خراسان رضوی موافقت کرده است. مطابق این تصمیم، روستاهای فرخار و چزک از دهستان سلطان‌آباد بخش مرکزی شهرستان خوشاب و نیز روستاهای جمبرجوق و رباطی شاهزاده از دهستان مشکان بخش مشکان شهرستان مذکور جدا و به دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه ملحق می‌شوند. همچنین روستاهای پل‌بند و بهلول‌آباد از دهستان مالین بخش مرکزی شهرستان باخرز منتزع و به دهستان دشت تایباد بخش میان ولایت شهرستان تایباد الحاق می‌شوند و علاوه بر آن، روستای استای از دهستان دشت تایباد منفک و به دهستان کوهسنگی بخش میان ولایت شهرستان تایباد ملحق می‌شود. همچنین در خبر جداگانه‌ای که روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت منتشر کرد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیئت وزیران درخصوص اصلاح تقسیمات کشوری در استان خراسان رضوی را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرده است. براساس این تصمیم، دهستان نوده انقلاب به مرکزیت روستای چرو از ترکیب روستاها، مزرعه‌ها و مکان‌های نوده انقلاب، جنت‌آباد، چرو، حسن‌آباد، قارضی، نصرآباد، یحیی‌آباد، امین‌آباد، انوار، چاه، میان ریگ‌ها، چاه (۲)، حسن‌آباد، چاه (۳)، راه احمدآباد، چاه علی‌اکبر یوسفی، خونی مولارمش، علی‌آباد، فیض‌آباد، کشف‌رود، کلاته حوض و گاوخان زیر در بخش مرکزی خوشاب ایجاد و همچنین بخش نوده انقلاب به مرکزیت روستای نوده انقلاب از ترکیب دهستان‌های نوده انقلاب و طبس در شهرستان خوشاب تشکیل می‌شود. اما آن‌طور که پیش از این وحید قربانی، سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان رضوی، به شهرآرا اظهار کرده است باید اصلاحاتی در زمینه حریم مشهد و همچنین در حوزه تقسیمات مرزی کشوری صورت پذیرد تا 2 نقشه طرح جامع مشهد و نقشه تقسیمات کشوری روی هم منطبق شوند.
به گفته او افراد زیادی در گذشته نظراتشان را ارائه داده‌اند و اکنون نیز باید با برگزاری جلساتی توسط فرمانداران شهرستان‌های مشهد و طرقبه‌شاندیز و مشارکت معاونت سیاسی استانداری، این موضوع حل‌و‌فصل شود.


اختلافات جدی نیست فقط ابهاماتی وجود دارد
با‌این‌حال مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور اعتقاد دارد، در این موضوع اختلاف جدی‌ای وجود ندارد، بلکه فقط برخی ابهامات در نقشه‌ها دیده می‌شود. بر‌این‌اساس از مسئولان استان خواستیم طرح خود را درباره رفع ابهامات ارائه دهند.
سعید جلالی با اشاره به لزوم رفع ابهامات در حوزه تدقیق نقشه‌ها، به شهرآرا گفت: تاکنون بازدیدها و مشاهداتی از استان انجام گرفته است تا اگر استان نظری در این رابطه داشته باشد آن را بررسی کنیم. جلالی ادامه داد: تا زمانی که طرحی از استان دریافت نکنیم، نمی‌توانیم نظری بدهیم.
او همچنین درباره اعمال اصلاحیه در نقشه تقسیمات کشوری اظهار کرد: در حالت کلی هر اصلاحیه‌ای با نظر کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا فرض بر این است که بتوانیم فضای جغرافیایی را طوری فراهم کنیم تا هم در شهرستان و هم واحدهای شهری بتوانند راحت تصمیم بگیرند. هر مانعی وجود داشته باشد رفع می‌شود تا فعالیت‌های سطوح شهری و آمایش سرزمینی در آن راحت انجام شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->