چهار برنامه‌ موبایلی‌ برای ویرایش فایل‌های تصویری و بهبود کیفیت آن‌ها اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی خواستار فیلتر شدن ۲۷ کسب‌وکار آنلاین شد نگاهی طنزآمیز به دنیای ابرقهرمان‌ها در بازی مستقل Nobody Saves the World بازخوانی فرصت‌ها و تهدیدهای پهپادها و پرنده‌های شهری درباره یک شرکت دانش‌بنیان مشهدی که دانش ساخت پهپاد‌های هوشمند را بومی‌سازی کرده است گوشی وان‌پلاس نورد ۲ دنبال رقابت با گزینه‌های قدرتمند موجود در بازار میان‌رده‌هاست نگاهی به راهبرد سئویی والمارت که سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار فروش آنلاین داشت (بخش دوم) آمریکا با «واتساپ» از کاربران چینی جاسوسی می‌کند تمام‌کردن خط داستانی بازی الدن رینگ چه‌قدر زمان می‌برد؟ سرفیس دوئو مایکروسافت بالاخره به اندروید ۱۱ رسید جیمز وب بعد از یک‌ماه با موفقیت به مقصد رسید | حالا باید منتظر چه باشیم؟ راه اندازی دوباره خط تولید کارت ملی هوشمند تصویری شگفت انگیز که تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرد + فیلم «پدر پلی استیشن» به مارک زاکربرگ: متاورس به هیچ دردی نمی خورد آیفون خود را باید آپدیت کنید | سیستم iOS 15 جایگزین iOS 14 می شود وزیر ارتباطات: همکاری با چین می‌تواند باعث افزایش کیفیت اینترنت شود حجم بازی Horizon Forbidden West روی پلی استیشن ۵ مشخص شد اجرای بازی‌های اندروید در ویندوز با نرم افزار جدید گوگل تریلر زمان عرضه کالکشن بازی «آنچارتد» Uncharted: Legacy of Thieves Collection آیا «الکترونیک آرتز» خرید بعدی غول‌های صنعت بازی است؟

بشر هنوز در جست وجوی فرازمینی‌ها

• ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
بشر هنوز در جست وجوی فرازمینی‌ها
بشر سال هاست در جست وجوی حیات فرازمینی هوشمند، ناکام مانده است. به طور قطع حیات میکروبی به اندازه  داستان‌های فرازمینی‌های هوشمند، هیجان انگیز نیست؛ ولی علائم حیات غیرهوشمند بسیار متداول‌تر هستند و یافتنشان در کهکشان راه شیری، آسان‌تر است.

به گزارش شهرآرانیوز - بشر سال هاست در جست وجوی حیات فرازمینی هوشمند، ناکام مانده است؛ ازاین رو، شاید زمان آن رسیده که از جست وجو دست بردارد و به دنبال اشکال ساده تری از حیات برود. انسان‌ها آسمان را برای کشف علائم تمدن‌های پیشرفته رصد کرده اند؛ اما تاکنون هیچ چیزی نیافته اند، مطلقا هیچ چیز. شاید تمرکز بر حیات هوشمند اشتباه باشد و باید به دنبال هر شکلی از حیات جست وجو را ادامه داد. به طور قطع حیات میکروبی به اندازه  داستان‌های فرازمینی‌های هوشمند، هیجان انگیز نیست؛ ولی علائم حیات غیرهوشمند بسیار متداول‌تر هستند و یافتنشان در کهکشان راه شیری، آسان‌تر است.

آیا کسی آن بیرون است؟

حیات شامل حیات هوشمندی است که روی زمین به تکامل رسیده است. با این حال، ویژگی شاخصی درباره زمین وجود ندارد و زمین هم یکی از دنیا‌های تصادفی در کهکشان است. در نتیجه، اگر امکان تکامل هوشمند در زمین وجود دارد، باید به قدری متداول باشد که بتوانیم علائم تمدن‌های هوشمند را همه جا ببینیم.

در نگاه اول، به نظر واضح می‌رسد که ما در این جهان پهناور تنها نیستیم؛ در نتیجه اگر با دقت به اطراف نگاه کنیم، باید شواهدی از هوش فرازمینی را بیابیم. شاید فرازمینی‌ها در حال ارسال سیگنال‌های رادیویی برای ما هستند، شاید هم بدون هدف این سیگنال‌ها را منتشر می‌کنند و ما روزی به صورت اتفاقی آن‌ها را دریافت خواهیم کرد، شاید آثاری مصنوعی را از خود در منظومه شمسی به جای گذاشته باشند که برای نظارت بر ما طراحی شده اند، شاید هم در پروژه‌های اَبَرمهندسی مثل محصور کردن ستاره خود در انبوهی از پنل‌های خورشیدی دخالت دارند یا شاید با آلوده کردن ستاره خود با فلز‌های سنگین اعلام حضور می‌کنند.

پس از نیم قرن جست وجوی هوش فرازمینی، هنوز یافته‌ای مبنی بر وجود آن‌ها پیدا نشده است؛ نه سیگنال رادیویی و نه اثر مصنوعی و سازه اَبَرمهندسی. امروزه پس از صد سال جست وجوی اختصاصی، تقریبا هیچ مدرکی از حیات هوشمند در کهکشان یا حتی در جهان پیدا نشده است.

حدود دو میلیارد سال پیش، زمین پر از موجودات زنده فتوسنتزی تک سلولی بود که بخش زیادی از کربن دی اکسید را خوردند و به انفجار اکسیژنی منجر شدند که جوّ زمین را فراگرفت و بدین ترتیب، مقدار اکسیژن از حالت موازنه خارج شد. حیات روی زمین ویژگی‌های جوّی آن را تغییر داد. وقتی سیاره فراخورشیدی دوردستی از مقابل ستاره میزبانش عبور می‌کند، نور آن ستاره قبل از رسیدن به تلسکوپ‌های زمینی از فیلتر جوّ سیاره می‌گذرد. عناصر و مولکول‌های مختلف جوّی کمی نور را تغییر می‌دهند که این تغییر را می‌توان اندازه گیری کرد.

به احتمال زیاد اولین شواهد حیات خارج از زمین، می‌توانند تأثیر موجودات زنده بر تغییر موازنه سیاره را ثابت کنند. حیات غیرهوشمند شاید به اندازه حیات هوشمند رایج نباشد. اگرچه هنوز هیچ ایده‌ای درباره متداول بودن هر کدام وجود ندارد، موجودات ساده می‌توانند خود را نشان دهند. شاید کشف موجودات تک سلولی به اندازه جنگ‌های حماسی فضایی با موجودات فرازمینی جذاب و هیجان انگیز نباشد؛ اما یافتن هرگونه حیات فرازمینی می‌تواند داده‌های زیادی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.